شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین صفدر پناهی

مدیر حوزه علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست با رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت گفت: در این استان حوزه‌های علمیه حتی یک وجب موقوفه ندارند؛ خَیّری نیست که کمک کند و وجوهاتی هم نیست و در این وضعیت مجبوریم‌ دست به دامان دولت شویم تا کمکی صورت بگیرد و حادثه‌ای مثل متروپل اتفاق نیفتد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، حجت الاسلام والمسلمین صفدر پناهی در نشست شورای نهادهای حوزوی کهگیلویه و بویراحمد که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت در دفتر امام جمعه یاسوج برگزار شد با تسلیت فرا رسیدن ماه محرم اظهار کرد: هر امکاناتی که در این استان وجود دارد همه مربوط به بعد از انقلاب اسلامی است و حتی یک حوزه علمیه قبل از انقلاب در استان وجود نداشت.

مدیر حوزه علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در سفر اول ریاست جمهوری مغفول واقع شدند و حتی در متمم نیز به آنها توجهی نشد، گفت: دو مدرسه علمیه قدیمی در دو شهرستان دهدشت و گچساران وجود دارد که هر آن ممکن است فرو بریزند و هر بار که بارندگی یا زلزله‌ای رخ می‌دهد آرام و قرار نداریم. هرچند موضوع به این مهمی را با استاندار و مدیران مربوطه در میان گذشته‌ایم اما نیازمند یک عزم جهادی هستیم تا بتوانیم این فضاهای تَرَک خورده و از دست رفته را که اصلاً قابل سکونت نیستند را ترمیم و بازسازی کنیم.

وی اضافه کرد: در گچساران با وجود اینکه ساختمان مدرسه جدید هنوز تکمیل نشده بود از روی ناچاری طلاب به این مکان منتقل شدند و با حداقل امکانات می‌خواهیم در مدرسه جدید شروع کنیم، اما مدرسه دهدشت اسکلت زده شده است و نیازمند تخصیص اعتبار برای ادامه کار هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهی با تأکید بر اینکه اگر مطلبی می‌گوییم که تند هم باشد از روی ناچاری است، اظهار کرد: در این استان حوزه‌های علمیه حتی یک وجب موقوفه ندارند؛ خَیّری نیست که کمک کند و وجوهاتی هم نیست و در این وضعیت مجبوریم‌ دست به دامان دولت شویم تا کمکی صورت بگیرد و حادثه‌ای مثل متروپل اتفاق نیفتد.

مدیر حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد گریزی هم به منابع پایدار حوزه‌های علمیه زد و گفت: در بحث منابع پایدار مشکلات جدی داریم، حوزه‌ها حتی وایت برد و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری ندارند که انتظار می‌رود در این زمینه نیز مساعدت لازم صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه سال گذشته بودجه عمرانی رشد خوبی داشته است، افزود: اگرچه این سال‌ها و با فضای ایجادشده کارها سخت شده است، اما با تلاش شبانه روزی ریاست جمهوری و منویات مقام معظم رهبری و توکل به خدای متعال طی سال‌های آینده رشد خوبی خواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین پناهی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ نهادهایی که در این استان کارهای اجرایی را صد در صد پیش بردند همین سه نهاد حوزوی حوزه برادران، خواهران و مرکز خدمات بودند.

مدیر حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد در پایان بیان کرد: هیچگونه موقوفات و درآمد پایداری نداریم و با حرکت لاک پشتی بتوانیم با کسی که ۱۲۰ کیلومتر در اتوبان حرکت می‌کند مقایسه شوم و بتوانم کاری انجام دهم.

بالغ بر ۷۰درصد طلاب استان مستأجر هستند

حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد جعفری مهر مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست اظهار کرد: بعضی از ریل گذاری‌ها و مبناهای قانونی اشتباه باید اصلاح شود که فردا روزی مسئولی باشد یا نباشد این ریل‌گذاری درست صورت گرفته باشد تا ضرر نکنیم.

مدیر مرکز خدمات حوزه‌ علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: نباید اگر خدای ناکرده جایی اشتباهی پیش آمد آن را به انقلاب ربط بدهیم.

پناهی: حوزه‌ کهگیلویه و بویراحمد حتی یک وجب موقوفه ندارد / جعفری مهر: بالغ بر ۷۰درصد طلاب استان مستأجرند

وی بیان کرد: در ارتباط با وضعیت فرهنگی، بحث آسیب‌های اجتماعی، مساجد، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، وضعیت خانواده‌ها و در ارتباط با مسائل اقتصادی، عزل و نصب‌ها، اشتغال و عدالت محوری گلایه‌هایی داریم.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری مهر با ابراز تأسف از بی توجهی مسئولان به نهادهای حوزوی گفت: در مرکز خدمات حوزه‌ علمیه استان بالغ بر ۲۱۰۰پرونده فعال داریم که از لحاظ آماری تعداد پنج هزار نفر جمعیت هستند که در حال خدمات دهی به آنها هستیم.

وی ادامه داد: به لحاظ مسکن طلاب استان کهگیلویه و بویراحمد اصلاً در وضعیت خوبی نیستند و بالغ بر ۷۰درصد طلاب استان مستأجر هستند که درخواست می‌شود در این زمینه فکر اساسی شود.

این مدیر حوزوی، گریزی هم به بحث معیشت طلاب زد و گفت: از تعداد ۲۱۰۰ پرونده بالغ بر ۷۰۰خانواده جزو مضطرین هستند. لازم است با توجه به وضعیت خانواده‌هایی که مشکل دارند توجه ویژه‌تری شود.

مدیر مرکز خدمات علمیه کهگیلویه و بویراحمد به مشکل ازدواج جوانان اشاره کرد و خواستار چاره اندیشی دولت در این زمینه شد.

وی در پایان به حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: در حوزه سلامت نیازمند یک سری تجهیزات حداقلی و اولیه مانند دستگاه اکسیژن و ... برای بیماران نیازمند هستیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بث IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    0 0
    حوزه علمیه چه خاصیتی داردا