شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ماندگاری

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری گفت: دوستداران امام حسین(ع) و پیروان مکتب اباعبدالله(ع) که عشق و شور حسینی آنها زبانزد همه عالم است، سه مشکل در رفتار خود دارند، لذا قصد داریم این سه مشکل را ریشه یابی کرده و یک دارو از قرآن کریم برای آن ارائه نماییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ماندگاری شب تاسوعا در مراسم سوگواری سالار شهیدان با اشاره به لزوم شکر خداوند برای دل دادگی و محبت به امام حسین(ع)، اظهار داشت: این محبت به اهل بیت(ع) به‌خصوص محبت به اباعبدالله(ع) باید انسان را بسیار شبیه امام حسین(ع) کند.

وی با بیان اینکه این شباهت و رنگ الهی در رفتار، گفتار، نگاه، قضاوت‌ها و انتخاب‌های برخی افراد نشان داده نمی‌شود، گفت: مجلس امام حسین(ع) هم دانشگاه و هم درمانگاه است و در همین محرم می‌توانیم به اندازه تمام عمر خود معرفت کسب نماییم.

وی اضافه کرد: سال به سال شور حسینی در ایران و در دنیا بیشتر می‌شود، اما سال به سال گناه نیز بیشتر می‌شود و دلیل آن این است که ما تکالیف خود را خوب یادداشت نمی‌کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری افزود: دوستداران امام حسین(ع) و پیروان مکتب اباعبدالله(ع) که عشق و شور حسینی آنها زبانزد همه عالم است، سه مشکل در رفتار خود دارند، لذا قصد داریم این سه مشکل را ریشه یابی کرده و یک دارو از قرآن کریم برای آن ارائه نماییم.

کارشناس مذهبی عنوان کرد: یکی از این دردها کم گذاشتن است، به این معنا که در تکالیف خود کم می‌گذاریم و بیش از همه درباره خود کم می‌گذاریم، هم چنان که در دعای کمیل می‌خوانیم " ظَلَمْتُ نَفْسِی".

وی با تأکید بر مسئله کم گذاشتن در امور مختلف آن را یکی از دردهای اصلی افراد دانست و تصریح کرد: افراد برای پدر و مادر خود، برای خانواده و حتی برای امام زمان(عج) کم می‌گذارند.

وی اضافه کرد: در روایت است که امام زمان(عج) می‌فرماید: "اگر شیعیان ما به اندازه یک لیوان آب منتظر ما بودند، امر فرج محقق می‌شد"، این در حالی است که امام زمان(عج) سینه زن را دوست دارد، اما سینه زن مشکل امام را حل نمی‌کند، بلکه مجاهد فی سبیل اللهی همانند شهید قاسم سلیمانی مشکل حضرت را حل می‌نماید.

این کارشناس دینی، یکی از زمینه‌هایی که افراد درباره آن کم می‌گذارند را قرآن کریم عنوان کرد و ادامه داد: برای قرآن کم می‌گذاریم، برای جانبازان و خانواده شهدا، آزاده‌ها و مجاهدان کم می‌گذاریم، اما قرآن کریم در آیه ۹۵ سوره نساء می‌فرماید: " فَضَلَ اللهُ المُجاهِدینَ عَلَی القاعِدینَ اَجرًا عَظیمًا ".

وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم می‌فرماید اگر می‌خواهید قرآن بخوانید " الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ " باشد، یعنی حق تلاوت را ادا کنید و یا می‌فرماید اگر می‌خواهید جهاد کنید "حق جهاده"، حق مجاهدت را به جا بیاورید و یا حق تقوا را رعایت کنید.

وی تصریح کرد: درد دومی که افراد با آن درگیر می‌باشند کم آوردن است، زمانی که فرد کم می‌گذارد، کم نیز می‌آورد، زیرا احساس می‌کند آن مقدار که کار کرده پاداش و تقدیر دریافت نکرده، یعنی هزینه‌ها با دریافت مساوی نبوده، لذا کم می‌گذارد و پس از آن کم می‌آورد، از همین رو افرادی که در مسئولیت خود کم می‌گذارند در واقع کم آورده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری، سومین دردی که افراد به آن گرفتار می‌باشند را کج‌روی بیان کرد و یادآور شد: سومین دردی که از همه بدتر می‌باشد، این است که فرد پس از آن که کم گذاشت و کم آورد، راه انحراف را طی می‌کند، لذا همه کج‌روی‌ها به دلیل کم آوردن و کم گذاشتن است.

وی با تأکید بر این که همه مشکلات فرد و جامعه به این سه درد باز می‌گردد، تصریح کرد: علت افزایش بی‌حیایی از آن جهت است که جوانان کم آورده‌اند، از این باب که در خانه به آنها محبت و توجه نمی‌شود و شیطان نیز برای نسخه دادن آماده است، هم چنان که در آیه ۲۱ سوره اعراف می‌فرماید " قاسَمَهُما إِنِّی لَکُما لَمِنَ النَّاصِحِینَ " شیطان چهره ناصح برای خود می‌سازد.

وی خاطرنشان کرد: قرآن می‌فرماید شیطان ابر قدرت برنامه‌ریزی است، هم چنان که در آیه ۲۷ سوره اعراف به این مسئله اشاره شده است، لذا شیطان از همین کمبودها به سراغ فرد می‌رود و نیاز انسان را به خوبی تشخیص می‌دهد، اما آدرس اشتباه می‌دهد.

این کارشناس مذهبی، با اشاره به راه حل قرآن کریم درباره حل این سه مشکل، اظهار کرد: قرآن می‌فرماید ریشه این سه مشکل نگاه انسان است، یعنی اگر انسان کوچک باشد کم می‌آورد، اما قرآن می‌فرماید نگاه خود را توحیدی کنید و نگاه توحیدی یعنی نگاه انسان مرز مکانی و زمانی نداشته باشد، چون برای خدا مرزی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: اگر نگاه، توحیدی باشد هر تلاشی از زمان حضرت آدم تا زمان همه پیامبران از هر سختی، مجاهدت و هر طعنه‌ای که تحمل کرده‌اند نزد خداوند متعال گم نمی‌شود و مقدمه برای تحقق "و نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ" می‌شود، لذا تمام تلاش‌های انسان‌های صالح در طول تاریخ هیچ یک هدر نرفته و همه مقدمه برای حکومت جهانی حجت بن الحسن(عج) بوده است.

وی تأکید کرد: اگر نگاه توحیدی شد دیگر فرد با خانواده، حکومت و یا با مردم معامله نمی‌کند که کم بیاورد و هر تلاشی انجام داده در عالم گم نمی‌شود، هم چنان که قرآن کریم می‌فرماید: " فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ "، لذا هر کاری انجام داده برای خود کرده است، قرآن مجید نیز در این باره می‌فرماید: " إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِکمْ ".

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری، نگاه توحیدی را دارای چند شاخصه دانست و یادآور شد: نگاه توحیدی یعنی اگر انسان امروز سختی دید غصه نخورد، لذا نگاه که درست شود انسان در می‌یابد که بهترین بیننده در عالم انسان را می‌بیند و حتی دیگر برای ظهور نیز کم نمی‌گذارد.

وی، بزرگ دیدن امور را در نگاه توحیدی حاصل توجه به امر ولی الهی عنوان کرد و گفت: نگاه توحیدی یعنی در عالم هیچ امری کوچک نیست، بلکه همه چیز بزرگ است و اگر می‌خواهید نگاه توحیدی داشته باشید باید از ولی خدا بپرسید و اگر می‌خواهیم محرم و عاشورای ما نتیجه بدهد، باید همه از ولی خدا سوال نمایند.

وی اظهار کرد: امروز نیز رهبر معظم انقلاب وظیفه‌ها را از ساده زیستی، کار جهادی، کمک به دیگران و توجه به حفظ نظام بیان می‌کنند و تأثیر این استقامت در ظهور دیده می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha