شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
جنگ روایت

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: از جمله مهم ترین الزامات توفیق جوانان مؤمن و انقلابی در جنگ روایت ها، دغدغه مندی و سرعت عمل آنهاست.

دکتر مهدی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که درک صحیح شرایط امروز جامعه، پیش نیاز لازم به منظور برنامه ریزی درست و مؤثر فرهنگی است، اظهار داشت: متأسفانه گاهی اوقات ما بدون شناخت و اشرافیت لازم نسبت به شرایط زمانی و مکانی به دنبال برنامه ریزی فرهنگی هستیم که طبعاً در این رابطه به نتیجه مورد نظر هم دست پیدا نمی کنیم.

وی افزود: بر این اساس بنده معتقدم که یکی از مهم ترین نکته هایی که باید جوانان مؤمن و متعهد انقلابی به آن حتماً توجه داشته باشند، بحث درک درست از زمانه خویشتن است که اتفاقاً بارها در بیانات و رهنمودهای حضرت آقا این نکته متجلی بوده است.

وی همچنین گفت: از سوی دیگر به منظور سرعت بخشیدن به حرکت عمومی در مسیر رشد و تحول کشور و دست یابی به تمدن نوین اسلامی، ما نیازمند فعالیت جوانان مؤمن و انقلابی هستیم که به تعبیر رهبر عزیزمان، حلقه های میانی برای تحقق آن حرکت عظیم و عمومی را شکل داده و به آن سر و سامانی ببخشند.

این مدرس دانشگاه افزود: مقام معظم رهبری، مهرماه سال ۸۳ در دیدار جوانان و نخبگان به نکته مهمی اشاره کرده و گفتند:"این که جوان ایرانی و جوان مسلمان اعتماد به نفس داشته باشد که درباره ی مسائل کلی کشور، مسائل آموزش عالی، مسائل آموزش و پرورش و مسائل دانشگاه خود یا دانشگاههای دیگر، قرص و محکم و بااطمینان نظر خودش را بیان کند، خیلی حائز اهمیت است. ما باید این روحیه را در کنار تقویت روحیه ی علم جویی و نخبگی علمی تقویت کنیم"

وی بیان داشت: در واقع در کنار آن شناخت و اِشرافیت، لازم نسبت به شرایط و اقتضائات باید کاری کرد که این جسارت و شجاعت در کنار تقویت بُعد علمی، منجر به ظهور و بروز خلاقیت هایی در عرصه کارهای فرهنگی شود تا شاهد ابتکارات مؤثری در این زمینه باشیم.

وی همچنین با اشاره به این که یکی از بایسته ها در راستای انجام فعالیت هوشمند و مؤثر فرهنگی، ناظر به لزوم بهره گیری حداکثری از ظرفیت جوانان مؤمن و انقلابی در جنگ روایت هاست، خاطرنشان کرد: این طور نیست که فکر کنیم سربازان جنگ روایت تنها اهالی رسانه هستند بلکه امروز همه اقشار مردم به ویژه نیروهای انقلابی سربازان این میدان هستند و باید دغدغه مندانه پای کار باشند و این دغدغه مندی البته باید منجر به تشکیل و توسعه جبهه فرهنگی بزرگی در بین نیروهای انقلابی شود.

اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر به تعبیر رهبر معظم انقلاب، در وضعیت کنونی یکی از اهداف دشمن در جنگ نرم، ضربه زدن به روحیه مردم است کما این که با استفاده از ظرفیت و توان جریان تحریف می کوشد که در جنگ روایت ها، با وارونه جلوه دادن حقایق و قلب واقعیت‌ها روایت مورد نظر خود را به مخاطب القا کند و لذا در این بین، جوانان مؤمن و انقلابی با درک درست شرایط و کنش مناسب و به هنگام باید منادی تحول امیدبخش در جامعه خصوصاً در ساحت کلیدی فرهنگ باشند.

وی گفت: در کتاب"جنگ‌های شبکه‌ای" اندیشکده آمریکایی "رند" به این نکته به تصریح اشاره شده که در جنگ‌های فردا برنده کسی نیست که بمب دارد بلکه کسی پیروز است که بهترین روایت را دارد.

وی ابراز داشت: واقعیت آن است که جریان تحریف با ابزار جنگ روایت و با بهره برداری وسیع از شبکه‌های بین المللی در عرصه فکری و ذهنی برای تصاحب افکار عمومی و تحمیل القائات تولید محتوای رسانه‌ای می‌کند و به این ترتیب با روایت جعلی و دروغین، اما باورپذیر برای خود تولید قدرت می کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد: اگر می خواهیم در عرصه فرهنگ و جنگ فرهنگی موفق باشیم نباید از الزامات و بایسته های نبرد روایت ها غافل شویم و باید بدانیم که در جنگ روایت‌ها کسی پیروز است که به دو مؤلفه اصلی توجه کند؛ نخست بحث زمان است یعنی بتواند با سرعت و چابکی لازم، اولین روایت را به افکار عمومی ارایه کند و ثانیاً هم این که روایت اول را هنرمندانه و جذاب به مخاطب خود برساند.

وی در خاتمه گفت: در چنین نبرد سهمگینی ما پیش از هر چیز باید به امداد الهی و انقلاب اسلامی باور عمیق داشته باشیم و بدانیم که اگر از ولی تبعیت کردیم، او می تواند ما را موسی وار از طوفان‌های سهمگین عبور دهد، کما این که تاکنون نیز چنین بوده است و از سوی دیگر در مسیر حق و تبیین حقیقت باید صبور، استوار و ثابت قدم باشیم تا نصر الهی همواره شامل حالمان شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha