شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مصلحت

حوزه/ نسبت ما با روایت های صورت گرفته از انقلاب اسلامی و تحولات مرتبط با آن چه بوده و چیست تا در وهله بعد ببینیم که برای روایت درست واقعیت های انقلابی چه کارهایی می توانیم انجام دهیم و این که چه کارهایی می توانسته ایم انجام دهیم و مع الاسف در این زمینه کوتاهی و سستی کرده ایم؟!

به گزارش خبرگزاری حوزه، تیتر فوق باید به شکل سوالی مطرح شود تا غرض راقم این سطور بهتر و دقیق تر درک و فهم گردد.

بی هیچ اطاله کلامی؛ وقتی رهبر و ولی فقیه می گوید ما یعنی انقلاب و نظام اسلامی، "مقتدر مظلوم"هستیم، این گزاره باید به درستی تبیین و تشریح شود و به خصوص از منظر هنر و رسانه این تبیین به نحوی صورت گیرد که بهتر بتوان در این عرصه ها به بحث و نظر پرداخت و از این رهگذر به نکات و راهکارهایی مطلوب دست یافت.

نمایش فیلم "مصلحت" به همت بروبچه های خوب و دغدغه مند مؤسسه شناخت و انجمن سواد رسانه طلاب آن هم در قالب سلسله نشست های "دکوپاژ"، نیمچه بهانه ای فراهم آورد تا با نگاهی به یکی از آثار نسبتاً خوب ژانر سیاسی این سال های سینمای ایران، اندکی بیشتر بیندیشیم که به راستی نسبت ما با روایت های صورت گرفته از انقلاب اسلامی و تحولات مرتبط با آن چه بوده و چیست تا در وهله بعد ببینیم که برای روایت درست واقعیت های انقلابی چه کارهایی می توانیم انجام دهیم و نقدی هم بر خود وارد کنیم که به راستی چه کارهایی می توانسته ایم انجام دهیم و مع الاسف در این زمینه کوتاهی و سستی کرده ایم!؟

این نکته به ویژه از این حیث حائز اهمیت است که در جنگ ترکیبی و در کوران نبرد روایت ها طرح این مباحث از منظر فکری و اندیشه ای بسیار کلیدی و مهم است؛ خاصه در شرایطی که متأسفانه بخش هایی از جامعه تحت تأثیر روایت رسانه های مغرض، نگاه و رویکردی نامناسب نسبت به انقلاب اسلامی و تحولات آن تا به امروز دارند.

بر این اساس معتقدم که نخستین فیلم بلند سینمایی "حسین دارابی" تلنگری است برای این که ببینیم در این عرصه ها چقدر اندیشیده و چقدر با هم به بحث و نظر پرداخته ایم؟

در جلسه اخیر که ذکر آن رفت، البته بحث های خوبی شکل گرفت و ایضاً نقدهایی از سوی برخی حضار در جلسه مطرح شد مبنی بر این که بیش از حد وارد مباحث انتزاعی شده اید و باید ورودی هم به عرصه های فرمی در نقد آثار داشته باشید. بخشی از این نقد وارد است اما رویکرد ما در "دکوپاژ" اساساً از ابتدای آغاز بکار آن چیز دیگری بوده است؛ رویکرد ما در واقع در این عرصه، نقد اندیشه ای فیلم ها بوده چه ایرانی و چه خارجی، هر چند که به اقتضای مسأله، اندک ورودی هم به مباحث فرمی و جذابیت ها یا ضعف های آثار داشته ایم.

واپسین سخن هم این که؛ پیشنهاد می کنم دوستانی که فیلم"مصلحت" را در جشنواره فجر یا اکران امسالش ندیده اند، آن را حتماً مشاهده کنند. جدای از طرح دغدغه ای جدی در عرصه مباحث سیاسی و از جمله موضوع آقازادگی، دست کم به یک بار دیدنش می ارزد!

سیدمحمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha