شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رستم نژاد

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: «برنامه آموزشی و درسی جدید سطوح عالی حوزه‌های علمیه» که در سال گذشته اجرا شد، با حضور و مشارکت بسیاری از اساتید طی جلسات کارشناسی، مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت و تغییراتی در آن اعمال شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، به تغییرات صورت گرفته در این برنامه آموزشی اشاره کرد و گفت: از آنجا که برنامه اصلاحی سطوح عالی در سال گذشته تحصیلی به صورت آزمایشی بوده پس از اجرا و بازخوردگیری و تجمیع پیشنهادات و بررسی گزارش های میدانی، مشخص شد که ثقل اشکالات در محدوده های رسائل است لذا مجددا محدوده های مطالعاتی کتاب رسائل، مورد بازبینی قرار گرفت و پیشنهاد شد یک عنوان درس به آن افزوده شود که پس از تأیید و تصویب در شورای عالی حوزه‌های علمیه، عناوین اصول در سطح دو جمعا به ۷ عنوان درس رسید.

وی افزود: در این بازنگری ابتدا از کلیه بخش های حوزوی اعم از تشکل های مختلف اساتید، انجمن ها و گروه‌های علمی، اساتید شهرستانها نظرخواهی شد سپس طی ۲۰ جلسه جمعا با حضور بیش از ۲۵۰ استاد از حوزه علمیه قم و جلسات متعدد دیگر با حضور اساتید شهرستانها، تشکیل گردید مطالب شنیده شد مشروح مذاکرات نیز پیاده سازی شده در مجلداتی گردآوری شده است.

معاون آموزش حوزه های علمیه ادامه داد: نکات و پیشنهادات اساتید پس از جمع بندی خدمت اعضای شورای عالی حوزه های علمیه ارائه شد. شورای عالی نیز هیئتی از اساتید را مشخص کرده، پیشنهادات را مورد بررسی قرار دادند سپس برای تصمیم گیری نهایی، در شورای عالی مورد بحث قرار گرفت و نهایتا با افزودن یک عنوان دیگر به رسائل مصوب شد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در جمع بندی خود در این بخش بیان داشت: دروس اصول در سطح دو، هفت عنوان شده که پنج عنوان آن اختصاصاً برای رسائل و یک عنوان مشترک بین رسائل و الفائق و یک عنوان نیز اختصاص به الفائق دارد. با توجه به اینکه مبحث تعادل و تراجیح ( اصول ۶) هم در سنوات گذشته خوانده شده و هم در سطح سه مجدداً خوانده می شود ، در این بخش( اصول ۶) به طلاب اختیار داده شده در صورت تمایل با انتخاب الفائق با مباحث دیگری از اصول نیز آشنا شوند. این کار ضمن توجه به تنوع سلائق و علاقه های علمی، راه را برای آشنایی بیشتر با سایر مباحث اصول باز میکند. نسبت به کتاب مکاسب هم، نیاز به کم یا زیاد کردن عنوان جدید نبود ولی برابر پیشنهادات رسیده ، مقداری از مباحث به محدوده های الزامی آن افزوده شد.

وی به یکی دیگر از تصمیمات اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در ابتدای سال تحصیلی گذشته، موضوع تخییر در انتخاب نوع برنامه عملا دچار اشکالاتی در مقام اجرا شد برای سال پیش رو بحمدالله با تلاش گروه فنی، موضوع امکان اعمال تخییر در انتخاب برنامه های سه گانه، در سامانه قرار گرفت تا اساتید و طلاب بتوانند در انتخاب برنامه اعمال اختیار کنند، یعنی در کنار برنامه جدید، اساتید و طلاب، می توانند دو برنامه سابق قم و قدیم شهرستانها را در سامانه ببینند و انتخاب کنند. البته برای اساتید این انتخاب به گونه ای است که می توانند در قالب همه این برنامه ها و طرح ها به انتخاب درس بپردازند ولی طلاب باید یکی از این سه برنامه را انتخاب کنند.

معاون آموزش حوزه های علمیه به مسئله مباحث جدید فقهی و تحقیقاتی که در زمینه موضوعات جدید از منظر فقه شده اشاره داشت و بیان کرد: امسال با جدیت بیشتری آموزش دروس فقه معاصر در قالب دروس تمهیدیه در سطح عالی و خارج فقه معاصر در سطح خارج، ارائه می شود.

وی افزود: دروس تمهیدیه با توجه به شرایطی که ابلاغ شده، در برخی از مدارس شهرستانها نیز قابل ارائه است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در پایان، از همکاری، همیاری و بردباری همه اساتید، مدیران و صاحب نظران، تشکر و قدردانی کرد و آرزو کرد همگان در جلب رضای خداوند توفیق یابند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلبه IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    0 0
    خدا رو شکر که شورای عالی روی حیثیت حوزه و حوزویان با کسی تعارف نداره و محکم سر حرف درستش وایستاد
  • کمیل IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    0 0
    لطفا و خواهشا بجای فلسفه هم درس دیگری مدنظر داشته باشید
  • علی رضاعرفان IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    0 0
    زمان انتخاب زمان آغاز انتخاب واحد و زمان انتخاب محل آزمون درصحن علنی فیضیه ودارالشفا اطلاع رسانی وابلاغ شود بدانیم انتخاب واحد‌کی شروع می شود؟