شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ نشست خبری سومین رویداد ملی هجرت

حوزه/ مدیر کل بازرسی و ارزیابی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه هیچ کدام از زنان ما نسبت خود را با جریان گفتمان انقلاب اسلامی نمی دانند، تصریح کرد: بانوان کشور ما باید بدانند به لحاظ فعالیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کجای این گفتمان تعریف می شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، طالبی در نشست خبری هجرت کارآفرینی که صبح روز شنبه، در سالن جلسات دانشگاه قم برگزار شد، عنوان کرد: در جریان زنان در گفتمان انقلاب اسلامی، با یک خلا عظیم گفتمانی روبرو هستیم که متاسفانه علی رغم اینکه بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می گذردبا یک رویکرد واحد در جریان سیاست گذاری و عملیاتی نتوانستیم به این خلا ورود کرده و آن را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه هیچ کدام از زنان ما نسبت خود را با جریان گفتمان انقلاب اسلامی نمی دانند، تصریح کرد: بانوان کشور ما باید بدانند به لحاظ فعالیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کجای این گفتمان تعریف می شوند و چگونه باید فعالیت کنند که فعالیت آن ها در جریان گفتمانی انقلاب اسلامی تعریف شده باشد.

مدیر موسسه بانوان تمدن ساز بیان کرد: هدف ما از برگزاری رویداد هجرت کارآفرینی این است که بتوانیم قدمی را با تمرکز بر گام دوم انقلاب در راستای نسبت یابی زنان در گفتمان انقلاب اسلامی و اتصال غیرقابل انفکاک فرهنگ و اقتصاد مقاومتی از منظر نقش آفرینی اجتماعی زنان برداریم.

این کارشناس مسائل زنان و خانواده اظهار کرد: امام خمینی(ره) می فرمایند که قرآن انسان ساز است و زن نیز انسان ساز، همچنین رهبر انقلاب اسلامی نیز در یکی از سخنان خود راجع به زن می فرمایند اگر در حرکت اجتماعی زنان حضور نداشته باشند، آن حرکت به جایی نخواهد رسید، اگر زنان حضور پیدا کنند، یک حضور آگاهانه، باجدیت و با بصیرت، آن حرکت به طور مضاعف پیشرفت خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی، چندین سال است که راجع به اقتصاد مقاومتی صحبت می کنند اما ما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده ایم، علت آن این است که بیشتر زنان ما با رویکرد علمی و انقلابی نتوانستند در جریان اقتصاد مقاومتی در عرصه سیاست گذاری و عمل، نقش آفرینی واقعی داشته باشند.

مدیر کل بازرسی و ارزیابی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: در رویداد هجرت کارآفرینی قرار است به تعدادی از سوالات این نسبت یابی پاسخ دهیم، برای مثال اینکه نسبت بانوان ما با حرکت تمدن اسلامی، چیست؟ همچنین نسبت بانوان ما با الگوی والای انسانیت حضرت زهرا(س) که بدون واسطه و به صورت مستقیم در تمامی فعالیت های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، امنیتی و نظامی حضور فعال داشتند، چیست؟ آیا این الگو در جامعه به بانوان شناخته شده است یا صرفا یک الگوی معنوی دست نیافتنی تعریف کرده ایم که این الگو را نه تنها جامعه امروز ما نمی تواند درک کند و برمبنای آن حرکت کند، بلکه جامعه قبلی ما نیز صرفا افرادی بر مبنای تربیت درست خانوادگی، نتوانستند به آن برسند.

طالبی با اشاره به فعالیت های گذشته زنان مبنی بر دستیابی به انقلاب اسلامی عنوان کرد: نسبت یابی زنان در جریان مبارزه با طاغوت دقیقا با مدل حرکتی امام خمینی(ره) و آن گفتمانی که رایج کرده بودند، مشخص شد که زنان حتی گاهی در خط مقدم در مبارزه با طاغوت می ایستادند،پس از آن در جریان انقلاب اسلامی در دفاع مقدس، زنان جایگاه خود را پیدا کردند، اغلب در پشت جبهه ها فعالیت کرده و به لحاظ امنیت روانی نیز به مردان کمک می کردند و حتی اگر لازم بود در خط مقدم جبهه حضور داشتند.

وی اظهار کرد: پس از ۸ سال دفاع مقدس، متاسفانه ما مبارزه واقعی انسان و شیطان را فراموش کرده ایم و گمان کردیم که هم اکنون زمان آسایش است و مردم از جنگ خسته شدند و بانگاه توسعه به این امر ورود کردیم که زنان باید در خانه باشند و مردان اغلب فعالیت ها را پیش ببرند غافل از اینکه از لحاظ انسانی برای گرفتن تایید اجتماعی، اگر به شیوه درست پاسخ داده نشود، قاعدتا دشمن برای پاسخ دهی به این نیاز واقعی انسان که اتفاقا خداوند تبارک و تعالی برای پیشرفت در نهاد انسان قرارداده است،ورود کرده و جریان فمینیستی را طوری رواج می دهد که امروز نمی توانیم در مقابل آن بایستیم.

این کارشناس زن و خانواده تصریح کرد: اگر بتوانیم این نسبت یابی را با مدل جذاب حضرت زهرا(س) که کاملا ورود مستقیم به مسائل روز سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشتند، معرفی کنیم، این مدل حتی برای جوان و نوجوان امروز نیز جذاب خواهد بود.

وی بیان کرد: این مدل از مدیریت خانه شروع شد و حضرت زهرا(س) از مدیریت خانه، جامعه را مدیریت می کرد، اگر ما بتوانیم این مدل را به درستی تعریف کنیم، مفاهیم غلط به تعاریف درست از آن مفاهیم تبدیل می شوند.

مدیر موسسه بانوان تمدن ساز گفت: مصرف گرایی، غیرت و ... از جمله مباحثی هستند که اتفاقا آزادی زن برای فعالیت اجتماعی را تضمین می کنند، اما متاسفانه آنقدر ما تبیین غلط داشته ایم که نتوانستیم مشخص کنیم که حضرت زهرا(س) ذیل ولایت امیرالمومنین(ع) توانستند به گونه ای آزاد حرکت کرده و الگوی والای انسانیت شوند.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) لقب ام ابیها را به حضرت زهرا(س) داده بودند، گفت: اگر بخواهیم این گونه تلقی کنیم که این لقب یک لقب احساسی بوده است باید به برداشت دقیق خود از جریان اسلام شک کنیم.

طالبی عنوان کرد: حکمت واسعه پیامبر(ص) منتج از حکمتی بوده که خداوند تبارک و تعالی برای آن مسیردهی کرده بوده است، پیامبری به دخترش لقب ام ابیها می دهد که خودش اشرف مخلوقات بوده است، این یعنی پیامبر اکرم(ص) جایگاه واقعی زن را تبیین کردند.

وی خاطر نشان کرد: جایگاه زن یعنی مادر بودن، نه به معنای والده بودن بلکه عنصری که به شدت برای همه جامعه دلسوز است که این دقیقا به جریان اقتصادی بازمی گردد که زن کجای اقتصاد قرار است تعریف شود، آنجایی که همه فرایندهای اقتصادی از ابتدای تاریخ تا کنون ذیل مدل لاغوینهم اجمعینِ شیطان مدیریت می شود، یعنی اینکه همان ابتدا، یک نیاز کاذب را شیطان ایجاد کرد برای اینکه انسان سمت نیاز کاذب برود.

این کارشناس مسائل زن و خانواده ادامه داد: اینجاست که فرایند اقتصادی تعریف می شود و نقش زن به لحاظ اقتصادی برای اینکه آیا این زن در جایگاه انسان سازی یا کفر تعریف شود، شروع شد.

طالبی افزود: این همان جایی است که قرار است ما زنان را تربیت کنیم تا مقابل مکتب فمینیسم بایستند، چراکه مکتب فمینیسم زن را در جایگاه کارگری تعریف می کند،در حالی که ما در جایگاه انسان سازی آن را تعریف می کنیم.

طالبی ادامه داد: التقاط بین فرهنگ و اقتصاد، التقاطی است که اگر ما جدا و منفصل از هم آن را نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که آسیب هایی که ما امروز در عرصه زنان و خانواده می بینیم دقیقا از همین نقطه نشات گرفته است، از جایی که بچه های ما دقیقا نمی دانند که باید چه کنند تا اجتماعی بودنشان و بروز و ظهور اجتماعی آن ها روند سالمی را طی کند.

این کارشناس مسائل زن و خانواده تاکید کرد: فرزندان ما در سطح جامعه، به ویژه در سال گذشته، بی مادری خود را فریاد زدند یعنی اینکه نمی داند در سطح جامعه چگونه بروز و ظهور داشته باشند، یعنی مادری نبوده است که به مدل حضرت زهرا، حضرت زینب و حضرت معصومه سلام الله علیهما به آن ها بروز و ظهور و فعالیت اجتماعی را آموزش دهد.

وی با اشاره به اینکه در جریان اسلام، مداوما اتصال بین اقتصاد و اسلام وجود دارد، بیان کرد: در جریان مال حضرت خدیجه(س) و شمشیر حضرت علی(ع)، جریان فدک و حرکت شیعه و همینطور جریان آب، نان و غذا در مکتب عاشورا به علاوه بحث اربعین که برای ما مکتبی است که اقتصادی را به جامعه نشان می دهد، این اتصال بین اقتصاد و اسلام بروز پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: این مدل اقتصادی در راهپیمایی اربعین چالش عظیم اقتصادی برای نظام های سرمایه داری ایجاد کرده است که طی یک بازه زمانی بسیار کوتاه با همین مدل اقتصادی، نیازهای پایه نزدیک به ۲۰ میلیون انسان بدون مراودات مالی و پولی با نگاه مکتب شیعه حل می شود.

وی افزود: این همان چیزی است که ما در روایات داریم که در زمان ظهور و مدینه فاضله برادر دست در جیب برادر می کند و به این صورت زندگی خود را ادامه می دهد، این همان مدلی است که در رویداد هجرت کارآفرینی قرار است به بانوان بیاموزیم تا جایگاه جدیدی را برای فعالیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پیدا کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha