شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
میرخندان

حوزه / حجت‌الاسلام والمسلمین‌میرخندان گفت: راهپیمایی اربعین به لحاظ ظرفیت‌های استراتژیک از چنان ظرفیت بالایی بهره می‌برد که می‌شود از آن در تولیدات نمایشی بهره برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید میرخندان استاد در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه بیان کرد: راهپیمایی اربعین از جمله اتفاق‌هایی است که درباره آن می‌توان کارهای بسیاری خوبی در سینما و تلویزیون تولید کرد، اما متاسفانه در این رابطه بسیار کم کار بوده‌ایم، البته در حوزه مستند آثار بسیاری ساخته شده، اما در عرصه سینمای داستانی کار ویژه‌ای را تولید نکرده‌ایم.

وی افزود: بی‌توجهی به راهپیمایی اربعین جدا از این اینکه چشم بستن روی یک مناسک عظیم دینی است به نوعی نادیده گرفتن یک ظرفیت استراتژیک نیز می‌باشد چون اگر می‌توانستیم این حوزه را به صورت ویژه در کارهای نمایشی مد نظر قرار دهیم، می‌شد به عنوان ابزاری برای وحدت از آن بهره برد اما این اتفاق نه تنها رخ نداده بلکه کاملا مغفول مانده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرخندان در پاسخ به این سوال که برای پرداختن به راهپیمایی اربعین در سینما و تلویزیون چه نهادهایی می‌تواند حامی باشد؟ گفت: مطمئنا در این حوزه‌ بخش خصوصی قادر نیست اقدام چندان مثبتی انجام دهد زیرا توانایی مالی و سخت افزاری در اختیارش نیست برای همین سازمان‌های ‌دولتی نظیر؛ صدا و سیما، بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری باید در این حوزه سرمایه گذاری لازم را انجام دهند. منظور از سرمایه گذاری هم به معنای دخالت در کار سازنده نیست چون این عمل به معنا ضربه خواهد زد.

این مؤلف کتب سینمایی تصریح کرد: برای ساخت فیلم درباره اربعین حتما لازم نیز در سطح خلاصه بمانیم بلکه می‌توان با نگاهی عمیق به این حوزه نگریست و مسائلی که در این رویداد رخ می‌دهد را مورد توجه قرار داد هرچند ناخودآگاه راهپیمایی نیز تصویر خواهد شد. در این آیین مناسباتی که بین آدم‌ها رخ می‌دهد اهمیت بسیار دارد. برای مثال وقتی یک شیعه ایرانی با دیگر شیعیان جهان ارتباط برقرار می‌کند به نوعی آرمان‌های انقلاب اسلامی را هم تبلیغ می‌کند.

این منتقد رسانه تصریح کرد: فیلمسازی در حوزه راهپیمایی اربعین تنها به ژانر و فرم مخصوص خلاصه نمی‌شود بلکه گونه کودک گرفته تا طنز هم می‌توان کارهای درخور توجهی در این رابطه تولید کرد. تنوع ژانر در این عرصه باعث می‌شود سلایق مختلف پوشش داده شود و در ادامه بر مخاطبان کار هم افزود شود.

این فیلمساز در انتها تصریح کرد: ساخت فیلم و سریال درباره اربعین نیاز به دو فاکتور اصلی دارد. ابتدا اینکه سازنده حتما باید از دانش سینمایی کافی در این عرصه بهره برده باشد، همچنین لازم است به لحاظ اعتقادی نیز موضوع را درک کرده و به آن باور داشته باشد وگرنه بدون باور قلبی کاری که تولید خواهد شد صرفا یکی اثر سفارشی خواهد بود. در ضمن توصیه می‌کنم در این عرصه از تولید مشترک هم غافل نشویم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha