شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
1

حوزه/ برای رسیدن به مقام امامت سن ملاک و معیار نیست بلکه شایستگی فرد، ملاک رسیدن او به مقام امامت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علی توکلی در مراسم سال‌روز به امامت رسیدن امام زمان (عجل الله تعالی فرجه و الشریف) که به همت معاونت فرهنگی اجتماعی، به مناسبت نهم ربیع‌الاول، در نمازخانه دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد با تبریک ماه ربیع بیان کرد: برای رسیدن به مقام امامت سن ملاک و معیار نیست، بلکه شایستگی فرد ملاک رسیدن او به مقام امامت است و یک شخص همچون امام زمان (عج) در طفولیت نیز می‌تواند زعامت یک ملت یا امتی را بر عهده بگیرد.

وی بیان کرد: این شایستگی اکتسابی نبوده و خداوند این شایستگی را در وجود و بر عهده امام زمان (عج) قرار داده است. شخصی از علی بن جعفر سوال کرد که چرا با اینکه سن زیادی دارید باید در برابر این کودک (یعنی امام زمان (عج) ) تعظیم کنید؟ وی جواب داد که خداوند این گونه اراده کرده است و شایستگی‌هایی را در وجود این کودک نهفته است که به خاطر آنها بر من مقدم شده و من نیز اوامر او را اطاعت خواهم کرد.

این کارشناس دینی در پاسخ به این سوال که چرا نهم ربیع را عید می گیریم؟ گفت: از اعیاد بزرگ ما مسلمانان عید قربان داریم و عید سعید فطر است برای ما شیعیان عید غدیر نیز بسیار مهم است چرا که در عید غدیر پیامبر اکرم (ص) امر وصایت را به حضرت علی (ع) منتقل کرد. ما نیز نهم ربیع را عید می‌گیریم به این خاطر که وصایت امام علی (ع) با وجود ولی‌عصر (عج) خاتمه پیدا می‌کند، زیرا که نهم ربیع در امتداد عید غدیر قرار دارد.

حجت الاسلام توکلی افزود: در قرآن به شخصیت امام زمان (عج) به صراحت اشاره نشده است، اما آیات متعددی تعدیل شده به وجود مقدس امام زمان (عج) بوده و دلالت بر وجود ایشان دارد. اولین اشاره در قرآن در سوره عصر است. در آیه ابتدایی سوره عصر می‌خوانیم «والعصر»؛ یعنی قسم به عصر. ما دنیای‌ها و انسان‌های عادی وقتی می‌خواهیم مطلبی را بیان کنیم، ابتدا قسم یاد می‌کنیم و این قسم قسم تأکید است. خداوند در در ابتدای سوره عصر قسم یاد می‌کند. مفسرین دیدگاه‌ها و نظریات متعددی را در این‌باره بیان کرده‌اند. برخی می‌گویند، والعصر، یعنی قسم به زمان و ساعت عصر یا همان نزدیک غروب آفتاب. برخی دیگر می‌گویند والعصر، یعنی قسم به نماز عصر. اما برخی دیگر مانند امام راحل (ره) بر این عقیده هستند که عصر یعنی قسم به امام زمان. چرا؟ امام خمینی (ره) علت را اینگونه بیان می‌کند که عصر یعنی از عصاره گرفته شدن و امام زمان چون عصاره پیامبران و امامان معصوم (علیهم السلام) است مقصود و هدف این آیه امام زمان (عج) است. به همین جهت وجود امام زمان در برخی روایات این گونه یاد می‌شود.

دومین اشاره در قرآن در سوره بقره است. خداوند در این سوره می‌فرماید از در وارد خانه خدا شوید. پیامبر نیز بیان می‌کند که «انا مدینه العلم و علی بابها»، علی باب علم است. در اینجا نیز خداوند می‌فرماید که اگر می‌خواهید وارد بیت الله شوید از در وارد شوید. همچنین باید بدانیم که معنای ابوابها در بیان امام باقر (ع) چیست. امام باقر (ع) می‌فرمایند: نحن حجةُ الله و بابُ الله و … با این بیان، امام زمان (عج) نیز باب الله است.

وی در پایان مراسم بیان کرد:‌ امروز آغاز امامت شخصیتی است که باب الله است. ما ادعای محبت و دوستی اهل بیت (علیهم السلام) را داریم و خوش به سعادت کسانی که در مسیری قرار گرفته‌اند که در آن امام زمان باب الله است. روایتی از امام صادق نقل شده است که ایشان از نبی مکرم اسلام (ص) نقل می‌کنند که فردای قیامت چهار دسته هستند که اسامی آنها در بهشت ثبت شده است.

  1. کسی که ورد زبانش شهادت لا اله الاالله است.
  2. کسی که وقتی یک نعمتی به او برسد شکر خدا را به‌جا آورد و ذکر الحمدلله بگوید.
  3. کسی که هر گاه یک خطایی کرد توبه و استغفار کند.
  4. و هرگاه مصیبتی به وی برسد بگوید إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ.

این کارشناس حوزوی گفت: با توجه به این روایت، چه مصیبتی بالاتر از اینکه ما در فراق امام زمان (عج) و منتظر ظهور ایشان هستیم. امام زمانی که خودش باب الله است و دوستدارانش اهل بهشت هستند با توجه به فرمایش حضرت حجت (سلام الله علیه) که فرمود: اَکثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِیل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُم؛ همه مسلمانان خاصه شیعیان باید برای تعجیل در ظهور آخرین منجی عالم بشریت همه روزه دست به دعا بردارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha