شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نوکوداشت علامه حسن زاده آملی

حوزه / استاد حوزه علمیه، درس حکمت‌یابی و معرفت را مهم ارزیابی نمود و ضمن تأکید بر اهمیت توأمان علوم عقلی و عرفانی برای درک شیرینی‌های عبادت و بندگی، گفت: حکمت و عرفان در مکتب اهل بیت(ع)، عرفان حقیقی و سلوک الی الله است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد کلباسی امروز در مراسم دومین سالگرد و آیین نکوداشت مقام علمی و معنوی علامه حسن زاده آملی، ضمن تأکید بر اهمیت کسب جرعه‌ای از دریای معرفت علما به ویژه آیت الله حسن زاده املی، به تاریخ حوزه اصفهان و دوران طلایی حکمت و عرفان در آن اشاره کرد.

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: در حوزه اصفهان استادان بزرگ و شخصیت‌های برجسته‌ای از جمله آقا محمد بیدآبادی بودند که علاوه بر اجتهاد و مرجعیت دینی، در حکمت و عرفان درخشیدند و شاگردانی پرورش دادند.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی بر لزوم بازشناسی شخصیت آقا محمد بیدآبادی به عنوان احیاگر حکمت اسلامی تصریح کرد و گفت: در ذیل چتر این بزرگان با شخصیت‌های ممتاز حکمت و عرفان همچون مرحوم آقاخان کاشی، مرحوم جهانگیر خان قشقایی و حاج آقا رحیم ارباب، آشنا می‌شویم.

وی با بیان اینکه آیت الله محمد رضا کلباسی آنچه در فلسفه و عرفان داشت، مرهون شاگردی بزرگانی همچون آخوند کاشی و جهانگیرخان بوده است، یادآور شد: در دورانی نه چندان دور حوزه اصفهان از حیث حکمت و عرفان بسیار قوی بود، امیدواریم این تلائلو، روشنایی و جلوه‌گری عرفان در اصفهان احیا و مطرح شود.

وی با اشاره به اهمیت توأمان علوم عقلی و عرفان برای درک شیرینی‌های عبادت و بندگی، تصریح کرد: حکمت و عرفان در مکتب اهل بیت(ع)، عرفان حقیقی و سلوک الی الله است.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی ضمن اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، درس حکمت‌یابی و معرفت را مهم ارزیابی کرد و با تأکید بر اینکه حقیقت توحید در چهار کلمه سبحان الله، والحمدلله، ولا إله إلا الله، والله أکبر خلاصه شده است، اظهار کرد: اینکه در حدیث شبلی و در بیان امام سجاد(ع) پیرامون اسرار حج و آثار احکام حج بیان شده، حاکی از این است که حکمت و عرفان در دین ما جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha