شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حوزه علمیه خواهران

حوزه/ ورود به عرصه حوزه علمیه، نیاز به رعایت آداب دارد، حوزه فقط به چادر و پوشش مناسب نیست، طلبه باید خود را برای تبلیغ و اثرگذاری در جامعه آماده کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نجمه صالحی، طلبه سطح سه تاریخ جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و دانشجوی دکترای تاریخ اسلام دانشگاه باقرالعلوم(ع) که مؤلف چهار کتاب و ۲۴ مقاله است در میزگرد انگیزشی بانوان طلبه، عنوان کرد: سال ۱۳۸۱ سطح دو را به پایان رساندم و تا سال ۱۳۹۵وقف زندگی، مادرانگی و گاهی مطالعه کتب روانشناسی و اسلامی و نوشتن بودم؛ بعد از حدود ۱۴ سال، تحصیل در سطح سه تاریخ اسلام جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها را از شروع کردم و این بار به صورت جدی و مستمر کارهای علمی‌ام را از سر گرفتم و سال ۱۳۹۹پایان نامه سطح سه را دفاع کردم. در سال ۱۴۰۰در دکتری رشته تاریخ اسلام دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام قبول شدم و الان در حال تدوین طرح رساله هستم.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۷ موفق به تأسیس انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش شدم و با تلاش فراوان نشریه علمی داخلی و کانال محتوای تاریخی گذرگاه مشغول به کار شد، مدیر داخلی نشریه و عضو هیات تحریریه بودم. بعد از حدود دو سال فعالیت، مجوز دو فصلنامه علمی تخصصی جستارهای تاریخ اسلام گرفته شد و هم‌اکنون به عنوان دبیر تخصصی نشریه مشغول به فعالیت هستم و بعد از آن سردبیر نشریه تاریخ نامه جامعه الزهرا سلام الله علیها شدم.

دبیر انجمن تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا (س) با بیان اینکه با شروع دوباره تحصیل به دلیل علاقه زیاد و به پژوهش، مطالعه هدفمند در راستای دروس تخصصی را آغاز کردم، تصریح کرد: روزی که وارد مراسم افتتاحیه آغاز سال تحصیلی شدم، یکی از اساتید بر موضوع پژوهش تأکید داشت و در طول تحصیل نیز برخی اساتید ما را به این مسئله توصیه می‌کردند که باعث ورود من به عرصه پژوهش شد. دو تجربه مهم برایم مانند دو پر بال پرواز عمل کرد اول اولویت طلبه در ورود به عرصه پژوهش دوم چاپ همه معلومات پژوهشی و علمی به صورت مکتوب.

صالحی افزود: صحبت کردن رویه عادی و روتین هر فردی است اما معمولاً افراد از نوشتن گریزان هستند در میان طلاب هم این مشکل وجود دارد. یکی از اساتید که با این معضل آشنایی کامل داشتند به عنوان الگو و تجربه زیسته خودشان بیان کردند که حتی یک صفحه کاغذ علمی چاپ نشده نداشته باشید ولو اینکه این کاغذ در روزنامه یا مجله‌ای چاپ شود. من نیز سعی کردم این سخن استادم را عملی کنم.

وی ادامه داد: مشکل برخی از افراد این است که کمالگرا هستند و معتقدند تا تحقیقات به نقطه ایده آلشان نرسیده نباید منتشر شود، نباید اینگونه فکر کرد حداقل در حد یک نظریه یا دیدگاه حاصل پژوهش خود را در جامعه علمی مطرح کنند که نقد یا رد می‌شود و همین نقد باعث تقویت و بهتر شدن اثر خواهد شد.

دبیر انجمن تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا (س) اظهار کرد: نباید از شکست و عدم پذیرش‌ها ناامید شد بلکه باید تلاش را بیشتر کرد تا به نتیجه رسید. یکی از خصوصیت‌های پژوهشگر مواجهه با آزمون و خطا و لذت کشف است البته ممکن است گاهی چیزی نیابد اما خستگی ناپذیری و تلاش لازم است. هیچ کاری بدون تلاش به دست نخواهد آمد.

وی تاکید کرد: شرکت در همایش‌ها برای افراد نوقلم از دیگر توصیه‌های استادم بود که از این طریق هم به عرصه پژوهش وارد شده‌ایم و هم به جامعه علمی معرفی خواهیم شد ایشان تاکید داشتند که طلبه در سه محور یا مدرس یا مبلغ و یا پژوهشگر باید وارد عرصه طلبگی شود اگر مبلغ یا مدرس یا پژوهشگر نباشد، مانند آب راکد خواهد شد.

صالحی نهراسیدن از مشکلات و حتی سنگ اندازی‌ها را مهم دانست و گفت: شهید مطهری در کتاب حق و باطل‌ جملاتی به این مضمون دارند که قطار تا وقتی ایستاده است کسی به او سنگ نمی‌زند اما وقتی به راه می‌افتد سنگباران می‌شود. بنابراین حرکت و پویایی لازم است.

وی ادامه داد: کسب تجربه از اساتید باعث شد من نیز این تجربیات را به شاگردانم منتقل کنم و الحمدلله تاکنون نتیجه‌ خوبی هم داشته است. طبیعی است در مسیر پژوهش با مشکلات زیادی روبه رو بوده‌ام اما به لطف خدا توانسته‌ام تا حدودی آن ها را مرتفع کنم.

دبیر انجمن تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا (س) اضافه کرد: وقتی با فعالیت‌های معاونت پژوهش آشنا شدم به تشویق یکی از اساتید تقاضای تاسیس انجمن تاریخ معاونت پژوهش را داشتم که این انجمن از سال ۱۳۹۷ شروع به فعالیت کرد و با همکاری دوستان تاکنون پویا و فعال است.

صالحی بیان کرد: پس از آسیب شناسی متوجه شدیم اغلب دوستان ضعف در نوشتن دارند و گارگاه‌هایی برای تقویت قلم برگزار کردیم که خروجی آن دو کتاب با عنوان ره‌آورد پژوهش ۱ و ۲ شد که از مجموعه فعالیت گروهی اعضای انجمن بود.

وی اظهار کرد: بانوان انجمن تاریخ معاونت پژوهش در همایش‌های مختلف شرکت کردند و مقالاتشان رتبه‌های خوبی به دست آورد، در نشریه داخلی انجمن مقاله ارسال کردند و با کمک هم تلاش کردیم نقاط ضعف پژوهشی را به نقطه قوت تبدیل کنیم.

وی عنوان کرد: با تشکیل گروه نویسندگان و کانال افکار بانوان حوزوی، نوشتن در کنار هم، نقد بررسی، ارزیابی را یادگرفتیم. به دلیل آنکه رسالت ما رشد کنار یکدیگر و پیشرفت بانوان در عرصه علم و گسترش دامنه پژوهش بانوان طلبه بود سال گذشته هیات گفت‌وگو محور، هم اندیشی، هم افزایی بانوان تاریخ پژوه را تأسیس کردیم که در کنار هم موضوعات تاریخی را بررسی می‌کنیم.

مدرس و پژوهشگر حوزه بیان کرد: کمک به رشد علمی دیگران، باعث رشد علمی خود فرد نیز می‌شود و این لطف خدا شامل حال من نیز بود و توانستم در این چند سال در کنار دوستان عزیزم رشد کنم و با هم پیش برویم.

وی با اشاره به لزوم تبلیغ در همه زمان‌ها گفت: هدف حوزه تنها علم آموزی نیست، بلکه هدف، تبلیغ دین است که سازوکارهای آن باید توسط خود طلبه فراهم شود. ورود به عرصه حوزه علمیه، نیاز به رعایت آداب دارد، حوزه فقط به چادر و پوشش مناسب نیست، طلبه باید خود را برای تبلیغ و اثرگذاری در جامعه آماده کند.

حفظ کرامت انسانی، خط قرمز من بود

مرضیه مینایی پور، دانش آموخته سطح سه فقه و اصول، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران که مدرس حوزه و دانشگاه و مؤلف چند کتاب و مقاله است، به عنوان یکی از طلاب برگزیده در این میزگرد بود که با اشاره به اهمیت علم‌آموزی عنوان کرد: مهم‌ترین نکته کلیدی من در موفقیت در علوم دینی خواست خداوند و عنایت ائمه اطهار علیهم السلام بوده است.

وی که تبلیغ بین الملل به زبان انگلیسی و اسپانیولی و تدریس زبان اسپانیولی را در کارنامه خود دارد، بیان کرد: سال ۱۳۸۴ در رشته علوم سیاسی فارغ التحصیل شدم و قصد خارج شدن از ایران را داشتم.

این مبلغ بین الملل حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: مهم ترین نکته کلیدی زندگی من این بود که اهل بیت علیهم السلام و حفظ کرامت انسانی برای من مهم و جزو خط قرمزهای من بود.

مینایی پور ادامه داد: زمانی که در تهران و در رشته علوم سیاسی تحصیل می‌کردم، یکی از اساتید شبهه‌ای در کلاس مطرح کرد، من جواب شبهه را می‌دانستم، اما بلد نبودم به درستی بیان کنم. همانجا تصمیم گرفتم تحصیلات علمی معرفتی خود را افزایش دهم تا به این شبهات بتوانم به درستی پاسخ دهم.

وی با توجه به تسلط به زبان‌های عربی، انگلیسی و اسپانیایی علت حضور در حوزه علمیه را پاسخ به شبهات دینی دانست و افزود: بعد از ورود به حوزه تسلط به زبان‌های مختلف به من کمک کرد بتوانم در بخش تبلیغ کار کنم.

دانش آموخته و پژوهشگر حوزه گفت: من با ورود به حوزه و بخش تبلیغ و تسلط به سه زبان توانستم افراد متعددی را به دین اسلام دعوت کنم و البته این تبلیغ هیچ‌گاه به‌صورت مستقیم نبود و همیشه سعی کردم با رفتار و عمل به دین اسلام مبلغ این دین باشم.

مینایی پور تأکید کرد: باید با رفتار خود دیگران را به سمت دین اسلام رهنمون کنیم زیرا اسلام دین وارستگی بود و با آشنایی با مبانی آن جذب حداکثری دارد.

وی با تأکید بر رعایت اخلاق و مبانی اسلامی یادآور شد: باید به یاد داشته باشیم در تبلیغ اصل رفتار و کردار ما است و باید خود به تمام نکات و دستورات اسلام پایبند باشیم تا بتوانیم مبلغ خوبی برای اسلام باشیم.

بانوان و دختران جامعه تشنه الگوی صحیح هستند

لیلا تایلندی طلبه بین الملل جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها نیز که عضو هیئت علمی دارالترجمه المصطفی، عضو هیئت علمی انجمن زنان مسلمان در تایلند، مترجم کتاب‌های دینی و معارفی، مبلغ شهرهای مختلف ایران و تایلند، سخنران و فعال رسانه‌ای است، درباره ورود زنان به عرصه ترویج معارف اسلامی، عنوان کرد: برای برخی سوال است که چرا از تایلند برای تحصیل علوم دینی به ایران آمدم، تایلند و ایران اسلامی خیلی با هم تفاوت دارند، اما الحمدلله من غیرت دینی داشتم، بت پرستان و بی دینان را در جامعه می‌دیدم و از طرف دیگر، امتیازات شیعیان را هم که عقلانیت، عدالت و معنویت بود دیدم، به ویژه تشیع که در انقلاب اسلامی توسط حضرت امام خمینی تعریف شد و همین باعث شد که به تشیع گرایش پیدا کنم.

این طلبه بین الملل جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که سابقه فعالیت در معاونت تربیتی، پژوهشی و تدریس در حوزه علمیه خواهران المهدیه در بانکوک تایلند را در کارنامه خود دارد، تصریح کرد: من غیرت دینی داشتم که خودم شیعه خوبی باشم، فرهنگ و معارف شیعه را بیاموزم و در زندگی به کار بگیرم.

وی بیان کرد: حوزه به من یاد داد که غیرت دیگری داشته باشم و آن غیرت دینداری دیگران بود. آمدم که خوب دینداری کنم و مسلمان و شیعه خوبی باشم. به من گفتند تو سرباز امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف هستی، سال اول تعجب کردم که من کجا و امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف کجا؟! اما دغدغه دینداری دیگران در من به وجود آمد.

عضو هیئت علمی دارالترجمه المصطفی اظهار کرد: نتیجه ای که از حوزه علمیه قم گرفتم به کشورم تایلند بردم و هشت سال تجربه خوبی کسب کردم و امید بیشتری داشتم که در آینده شیعیان بیشتری در تایلند خواهیم داشت، بنابراین فرصت را غنیمت شمردم که تحصیل کنم.

وی با بیان اینکه امروز بیش از ۵۰ هزار شیعه در تایلند حضور دارند، گفت: شیعیان تایلند افرادی ولایتمدار و شیعیان باکیفیت هستند، بانوان شیعه در خیابان‌های تایلند با رعایت کامل حجاب تردد می‌کنند.

عضو هیئت علمی انجمن زنان مسلمان در تایلند تصریح کرد: امروز بانوان و دختران جامعه تشنه الگوی صحیح هستند و بانوان طلبه می‌توانند بهترین الگوی زنان اسلامی در جامعه باشند.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha