شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
پژوهشگاه خاتم النبیین

حوزه/ اعضای شورای راهبردی کنگره بزرگداشت علامه میر حامد حسین از پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی خاتم النبیین(ص)، بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام کاظمی دبیر علمی کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین در جلسه بازدید اعضای شورای راهبردی کنگره بزرگداشت علامه میر حامد حسین از پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی خاتم النبیین(ص) و دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد، رئیس این پژوهشگاه توضیحاتی را در رابطه با روند فعالیت‌های انجام شده در پژوهشکده امامت ارائه داد.

وی ضمن اشاره به تشکیل گروه های علمی در پژوهشکده امامت، افزود: پژوهشکده امامت فعالیت خود را در قالب تاسیس پنج‌ گروه علمی «مطالعات تطبیقی امامت»، «مطالعات تبیینی امامت»، «تاریخ امامت»، «پاسخ به شبهات» و «روش شناسی» دنبال می کند.

حجت الاسلام کاظمی در ادامه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در کنگره بین المللی علامه میر حامد حسین ارائه و احیای عبقات الانوار(علامه میرحامد) در حدود ۴۰جلد را از برجسته ترین اقدامات این مجموعه در بخش احیای آثار توصیف نمود و اظهار داشت: احیای کتاب های استقصاء الافحام (علامه میرحامدحسین)در ده جلد، ضیاء العین سعادت حسین افتخار العلما و هفتاد اثر دیگر که در مرحله چاپ است، از برجسته ترین اقدامات این بخش است.

دبیر علمی کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین به تدوین تلخیص عبقات الانوار در دو جلد و در ۱۱ فصل اشاره نمود و اذعان داشت: این تلخیص به زبان فارسی روان و برای عموم مردم ترجمه شده است، امیدواریم بتوانیم این اثر را به زبانهای مختلف نیز ترجمه کنیم.

وی گزارشی از برگزاری هشت پیش نشست در قم، مشهد و دهلی درباره علامه میر حامد حسین ارائه و با بیان این که برگزاری کنگره علامه میر حامد حسین در اردیبهشت۱۴۰۳ برگزار خواهد شد، اظهار داشت: رسیدگی و سر و سامان دادن به وضع کتابخانه ناصریه با ۳۰هزار کتاب چاپی و شش هزار نسخه خطی و دیگر کتابخانه های هند با همکاری دفتر مقام معظم رهبری در هندوستان از جمله اقدامات افتخار آمیز این مجموعه است.

حجت الاسلام کاظمی در بخش پیانی سخنان خود به چاپ کتاب شناخت نامه علامه میر حامد حسین و نامه نگاری های ایشان با علم اشاره و تهیه بسته های علمی و پژوهشی در ۲۵۰عنوان موضوع را از دیگر اقدامات دبیرخانه کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین دانست و ابراز داشت: نگارش و انتشار بیش از۷۰ مقاله درباره علامه میر حامد حسین، برگزاری دوره های و کارگاه های مجازی عبقات شناسی در ایران با بیش از ۷۰۰ شرکت کننده از طیف های فکری مختلف تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته است.

گزارشی از بازدید اعضای شورای راهبردی کنگره میرحامد حسین از پژوهشگاه خاتم النبیین(ص)

حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد رئیس پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی خاتم النبیین(ص) در دیدار با اعضای شورای راهبردی کنگره بزرگداشت علامه میر حامد حسینف ضمن تقدیر از اقدامات و فعالیت های دبیرخانه کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین، اظهار داشت: گزارش های مسرت بخش و اقدامات ارزشمند کنگره علامه میر حامد حسین که مایه خرسندی است، اقدامی ابتکاری، بدیع و راهگشا در زمینه امامت پژوهی است.

وی در ادامه تاسیس دستگاه خط تولید و کارخانه مقالات و فراورده های علمی را از جمله کارهای مهم در زمینه فرهنگ سازی و تولید و پژوهش و تحقیق عنوان کرد و ابراز داشت: باید با استفاده از هوش مصنوعی و تکنولوژیهای و متدلوژیها و فن آوری های نوین علمی کار را برای پژوهشگران و فرهنگ‌سازان آسان و ریل گذاری پژوهشی را در دستور کار قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین عماد افزود: برای مثال در رابطه با مدرسه کلامی هندوستان، می توان با پیشینه کار، نیاز سنجی و شناخت عنوان درست و شبکه سازی اصولی، ارائه قالب و مخاطب شناسی(بهره بردار)، تعریف سفارش نامه، خروجی کار مناسب، تشکیل پرونده علمی، ابزارهای پژوهش و تحقیق و نرم افزارها مبتنی بر نهاد مدیریت و راهبردی تولیدکارهای پژوهشی را برای پژوهشگران سنتی آسان کنیم.

وی ضمن تأکید بر اهمیت فعال سازی و بهره برداری حداکثری از ظرفیت دانشکده های زبان فارسی از جمله بنیاد سعدی و منهج علمی این مجموعه‌ها، تصریح کرد: در ترجمه عبقات الانوار، می توان از ظرفیت تعاملات پیوندی مراکز بین المللی استفاده و کارهای پژوهشی و علمی را از این منظر دنبال نمود.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی خاتم النبیین(ص) تصریح کرد: استفاده از بخش نسخه های خطی کتابهای فارسی و عربی کتابخانه آیت الله العظمی گلپایگانی در بحث احیای آثار کلام و اعتقادات می تواند راهگشا باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عماد در بخش پایانی سخنان خود ضمن تأکید بر تقویت تعاملات میان حوزوی در عرصه بین الملل، بر اهمیت افزایش ارتباط حوزه های قم، نجف، هند و افغانستان تصریح نمود .

گزارشی از بازدید اعضای شورای راهبردی کنگره میرحامد حسین از پژوهشگاه خاتم النبیین(ص)

حجت الاسلام مهدی اسفندیاری معاون آموزش پژوهشکده امامت نیز در بخش دیگری از این دیدار در ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته، برگزاری دوره های عمومی و تخصصی امامت از جمله نظام جامع امامت در سطح سه و چهار حوزه تطبیقی بین المذاهب و نیز برگزاری کارگاههای عبقات شناسی طرح جامع عبقات شناسی در بخشهای مقدماتی، میانی، متوسطه و پیشرفته بر اساس نص محوری را جمله اقدامات برشمرد.

وی ضمن اشاره به تدریس عبقات الانوار، به تشکیل گروه روش شناسی عبقات الانوار، نمایه و کدگذاری عبقات الانوار و راه اندازی بانک جامع اطلاعاتی درباره عبقات شناسی و علامه میر حامد حسین اشاره نمود و اظهار داشت: ظرفیت سنجی، هویت بخشی و شناساندن مدرسه علمی و فقهی و کلامی لکنو و آثار آن به طلاب هندوستان و نیز تربیت نیروی جوان برای تحقیق و پژوهش و احیای آثار هند از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

معاون آموزش پژوهشکده امامت به ارزیابی بیش از ۷۰ مقاله درکنگره علامه میر حامد حسین اشاره و شناسایی طلاب نخبه کشور هندوستان و به کار گیری آنها در انجام فعالیتهای علمی و فرهنگی را مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: ماخذ شناسی در حوزه مقالات و کتاب و پایان نامه ها در سامانه فهرست ساز از دیگر رویکردهای این مجموعه است.

حجت الاسلام اسفندیاری ابراز امیدواری کرد تا با همکاری و هم اندیشی مقالات بیشتری در این زمینه تولید و همکاری‌ها بیش از بیش زیادتر گردد تا بتوان آثار علمی بیشتری را به جامعه علمی و فرهنگی تقدیم نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha