شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
عباس اسکندری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین اسکندری با بیان برگزاری همایش یاوران وقف گفت: در هفته وقف برگزاری همایش یاوران وقف روز پنجشنبه ساعت ۹.۳۰ با پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی و سخنرانی آیت الله فاضل لنکرانی در مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل اوقاف استان قم در نشست خبری که در امامزاده موسی مبرقع علیه السلام برگزار شد، ضمن تبریک سالروز میلاد پیامبر عظیم الشان اسلام و امام جعفر صادق علیها السلام ضمن بیان محورهای فعالیت های اداره کل اوقاف استان قم تصریح کرد: در شش ماهه نخست ۵ وقف جدید ثبت شده است که از نظر ریالی ۴۳ میلیارد تومان می باشد البته این ها وقف های جدیدی است که در اداره ثبت شده است.

وی ادامه داد: اگر وقفی جدیدی صورت بگیرد و ثبت نشود در امور اداری قطعا با مشکل مواجه خواهند شد، چرا که دستگاه های مختلف اوقاف را متولی ان می دانند و باید موقوفات از همان ابتدا در اوقاف ثبت شود. اوقاف دخل و تصرفی در موقوفات نداره چرا که اگر برای موقفه ای برای متولی برای ان تعیین کرده است و اگر ثبت شود ما موظف به حراست از موقفه و حفظ عین صورت بپذیرد و ما نظارت بر هزینه کرد های موقفه بنابر بر نیت واقف خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری ادامه داد: ما مجاز نیستیم ریالی از آن چه که واقف نیت کرده است در جایی دیگر هزینه کنیم و نظارت های برون سازمانی و درون سازمانی به جد در این امر مهم رسیدگی می کنند و با دقت صورت می پذیرد و مالی که وقف می شود صرفا و تنها در جهت نیت واقف هزینه می شود و اگر این امر روشنگری شود مردم استقبال بیشتری خواهند داشت.


وی در رابطه با اجرای نیت واقفین ابراز داشت: ما مطابق متن وقف نامه هزینه می کنیم و چیزی حدود ۱۹ مورد که در سال گذشته انجام شده است همچون کمک به مساجد. آب انبارها که وقف شده بودند برای شرب مردم در جهت همخوانی با نیت واقف هزینه می شود. دارو درمان که در سال گذشته بیش از یک میلیارد هزینه شده است. تهیه جهیزیه و کمک به ازدواج. کمک به دانش آموزان بی بضاعت در قالب مهر تحصیلی. کمک به زایران امام رضا(ع) یا کربلای معلی . خیرات و مبرات. کمک به مستمندان و آزادی زندانیان اطعام به فقرا . افطاری و یکی از نیات پر حجم حمایت از مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) می باشد. کمک به مباحث معیشتی در قالب طرح قرار ۱۲ در امام زادهای ما کمک های به مستمندان دارند. و خرید کتب مذهبی و دینی می باشد که در این محورها در سال گذشته بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم در بیان برپایی مواکب خاطرنشان ساخت: اداره کل اوقاف استان قم موکب هایی در داخل ایران در مناسبت های مختلف و دهه آخر صفر و برپایی موکب در کشور عراق همچون سامرا با عنوان امامزادگان قم برپا می کند.

وی بحث شناسایی موقوفات و تعیین حدود و تهیه سند را از دیگر وظایف اداره اوقاف خواند و تصریح کرد: در سال گذشته اتفاقات خوبی رخ داد که اسناد موقوفات بالای ۲ هزار سند با همکاری اداره اسناد ثبت شده است.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری گفت: بخش معارفی مسابقات بین المللی قرآن به قم واگذار شد و دبیرخانه دایمی در قم مستقر شده است و من بعد این اتفاق در قم رخ خواهد داد.

وی تصریح کرد: در مناسبت های مختلف فعالیت های فرهنگی و تبلیغی با حضور مبلغین در بقاع و امامزادگان اجرا می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان برگزاری همایش یاوران وقف گفت: در هفته وقف برگزاری همایش یاوران وقف روز پنجشنبه ساعت ۹.۳۰ با پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی و سخنرانی آیت الله فاضل لنکرانی در مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام برگزار خواهد شد.

وی در پایان با بیان برنامه های هفته وقف و این که دو پایگاه درمانی در امامزاده سید علی و امامزاده مبرقع (ع) برپا خواهد شد خاطر نشان ساخت: توزیع بسته های معیشتی در تعدادی از امامزادگان و آزادی زندانیان در روز ۴ شنبه با تعداد ۱۷ نفر بالغ بر ۴۵۰ میلیون تومان می باشد و دیگر برنامه ها، برگزاری مراسمات مذهبی، نشست ها و محافل قرآنی و کلنگ زنی که در ایام هفته وقف صورت خواهد پذیرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha