یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
شهید کریمی

حوزه/ در مستند"آخر رفاقت" نظاره گر روایت صمیمانه تنی چند از رفقا و همرزمان شهید حاج احمد کریمی درباره رفاقتشان با این شهید والامقام هستیم و این که با محوریت این شهید سرافراز، این رفاقت ها سالهاست که تداوم داشته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، "آخر رفاقت" عنوان فیلم مستندی است که در هفتمین روز از برگزاری جشنواره ملی فیلم ۱۷ به نمایش درآمد. اثری ارزشمند و جذاب به کارگردانی داود جلیلی که به زندگی و رزمندگی سردار شهید حاج احمد کریمی آن هم به روایت خانواده، نزدیکان و همرزمانش می پرداخت.

مستندی که ضمن روایت دلاوری ها و نقش مهم این شهید والامقام در دوران دفاع مقدس و در جریان عملیات های لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) بیش از هر چیز بر مؤلفه ای چون رفاقت تأکید داشت و این که این شهید عزیز محور تداوم بسیاری از رفاقت های همرزمانش سال ها بعد از شهادت بوده است.

از جمله نکات مهمی که در این مستند نیز به آن اشاره می شود، علاقه شدید شهید کریمی به سادات و مادر آن ها حضرت زهرا(س) است به همین خاطر به دنبال تشکیل گردان سادات بود. وقتی که جبهه نبود نیز در مراسم های مذهبی مرتبط با حضرات معصومین(ع) و به خصوص تکریم سادات در آن ها حضور پررنگی داشت.

نمایش برش هایی از حضور و فعالیت رزمندگان جبهه اسلام در عملیات خیبر(سال ۶۲) بخش دیگری از این اثر است که در آن به هنر مدیریت شهید احمد کریمی در تربیت نیروها و آماده سازی آن ها برای عملیات مهم آبی و خاکی می پرداخت.

ایده خواندن خاطرات و بیان ناگفته های سیره و سبک زندگی شهید کریمی از روی متن نوشته شده آن هم با حضور رفقا و همرزمان ایشان، ایده نسبتاً خوبی است که ای کاش به لحاظ فرمی با تدوین بهتری روی تصاویر آرشیوی صورت می گرفت.

در جایی از فیلم شنوایِ صحبت شهید میثمی هستیم که در تجلیل از مقاومت رزمندگان قم در عملیات خیبر می گوید هر کسی که اینجا ایستادگی کرد قطعاً اگر در روز عاشورا حضور داشت از یاران اهل استقامت حضرت سیدالشهدا(ع) می شد

حضور موفقیت آمیز لشکر ۱۷ در عملیات کربلای ۵ که در روز ۱۹ دی ماه سال ۶۵ انجام گرفت نیز در این اثر مورد توجه قرار گرفته و در صحبت های همرزمان به نقش مهم شهید کریمی در این خصوص اشاره می شود.

صحبت یکی از اعضای خانواده نیز در نوع خود جالب توجه است آن جا که می گوید تا زمانی که احمد به شهادت نرسید نمی دانستیم که فرمانده بوده، همیشه می گفت من فقط یک بسیجی ام.

خواندن ابیات مورد علاقه شهید کریمی از سوی دوست و همرزمش حاج علی مالکی نژاد، خصوصاً در تشییع پیکر مادر شهید در سال ۱۴۰۰ از دیگر جذابیت های این مستند است.

در بخش های پایانی "آخر رفاقت" نیز هر کدام از دوستان و یاران شهید در وصف اهمیت رفاقت سخنی بر زبان می آورد از جمله این جمله معروف که؛ "هر چیزی جدیدش خوب است مگر رفاقت که هر چه رفاقت قدیمی تر باشد ارزش و اعتبارش بیشتر است"

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha