شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر

معاون امور بین الملل قوه قضاییه تصریح کرد: جایزه صلح نوبل یک جایزه سیاسی است که بیشتر به حمایت مالی از اقدامات غیرقانونی برخی برندگان آن تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در فضای مجازی با انتشار پیامی نوشت: جایزه صلح نوبل نسبتی با ارتقای برادری میان ملت‌ها و حفظ و ارتقای صلح ندارد. این جایزه سیاسی بیشتر به یک حمایت مالی از اقدامات غیرقانونی برخی برندگان آن تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: قربانیان تروریسم و تحریم، مصدومان شیمیایی و شهدای جنگ تحمیلی از زنان و دختران، مادران شهدا و زنان نخبه و متخصص ‏که زندگی خود را وقف توسعه و پیشرفت کشورشان و خدمت رسانی به مردم کرده‌اند، برندگان اصلی جایزه هستند، نه یک مجرم و قانون‌شکن به ظاهر مدافع حقوق بشر که مورد حمایت سرکرده گروهک تروریستی منافقین و مقام اطلاعاتی رژیم کودک‌کش صهیونیستی نیز قرار گرفته است.

بهره برداری ابزاری از کمیته صلح نوبل

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در واکنش به اقدام سیاسی کمیته صلح نوبل در اعطای جایزه به یکی از شهروندان جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود: جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یکی از بنیانگذاران سازمان ملل متحد همواره بر تحقق عینی صلح در سطوح منطقه‌ای و جهانی تاکید داشته و بر تقویت فرهنگ صلح اهتمام داشته است، اما هیچ گاه نمی‌خواهد از صلح و تحقق آن سوء استفاده شود. حال شاهد آن هستیم که کمیته صلح نوبل، اقدام به اعطای جایزه صلح به شخصی کرده است که به دلیل نقض مکرر قوانین و ارتکاب اعمال مجرمانه محکوم شده است، این اقدام را حرکتی مغرضانه و سیاسی کاری دانسته و محکوم می‌کنیم.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، اقدام کمیته صلح نوبل، تحرکی سیاسی در راستای سیاست مداخله جویانه و ضد ایرانی برخی دولت‌های اروپایی از جمله دولت مقر کمیته نوبل بوده که نشان‌دهنده انحراف مأیوس کننده آن از اهداف اولیه آن و بهره برداری ابزاری از کمیته صلح است.

وی اظهار کرد: در بیانیه این کمیته ادعاهای نادرست و خلاف واقعی در مورد تحولات ایران مطرح شده است که حکایت از رویکرد برخی دولت‌های اروپایی برای جعل اخبار و تولید روایت‌های مغشوش و انحرافی در مورد تحولات داخلی ایران است.

کنعانی خاطر نشان کرد: ملت ایران طی بیش از چهار دهه شاهد فشارهای سیاسی و اقتصادی از جمله تروریسم اقتصادی و غیر انسانی برخی کشورهای غربی علیه خود بوده و این در حالی است که مدعیان حقوق بشر هیچگاه جرأت محکوم کردن این جنایات یا ادای احترام به مقاومت بی نظیر مردم ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه، ضد بشری و مغایر با تعهدات بین‌المللی غرب را نداشته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اقدام اخیر کمیته صلح نوبل حلقه‌ای دیگر از زنجیره فشار محافل غربی علیه ایران است که نتیجه‌ای جز جزم شدن عزم ملت ایران در پیگیری سیاست مستقلانه خود ندارد و البته این رویکرد نامتعارف و گزینشی هرگز از اذهان آزاداندیشان پاک نخواهد شد.

کنعانی در پایان با تاکید بر آرمان جمهوری اسلامی ایران برای استقرار صلح و عدالت در سراسر جهان در پرتو همکاری مؤثر و دوستانه میان ملت‌ها و همزیستی مسالمت آمیز، به کمیته صلح نوبل توصیه کرد: به جای ایفای نقش ابزاری در اعمال سیاست‌های مزورانه برخی کشورهای غربی، جایزه صلح نوبل را به اشخاص یا تشکل‌هایی اعطا کند که صادقانه به دنبال ترویج فرهنگ صلح و عدالت در جهان و میان ملت‌ها هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha