شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست دفاع مقدس و هویت اجتماعی

حوزه/ نشست دفاع مقدس و هویت اجتماعی با پنج موضوع «دفاع مقدس و هویت ملی»، «هویت و مکتب دفاعی اسلام»، «هویت، فرهنگ و دفاع مقدس»، «فلسفه مقاومت و هویت دفاع مقدس» و «هویت زنان در جنگ های جهانی و دفاع مقدس» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست دفاع مقدس و هویت اجتماعی به همت انجمن مطالعات اجتماعی حوزه و با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم، عصر امروز در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

در این نشست موضوعاتی ازجمله «دفاع مقدس و هویت ملی»، «هویت و مکتب دفاعی اسلام»، «هویت، فرهنگ و دفاع مقدس»، «فلسفه مقاومت و هویت دفاع مقدس» و «هویت زنان در جنگ های جهانی و دفاع مقدس» مورد بحث و گفت‌وگو قرار گفت.

فلسفه مقاومت و هویت دفاع مقدس

استاد عبدی در این نشست با اشاره به فلسفه مقاومت و هویت دفاع مقدس، اظهار کرد: دفاع مقدس موضوعی است که از ابعاد مختلف می‌توان به آن پرداخت.

وی با اشاره به اینکه کنش‌های انسان عمدتا برپایه تصمیم و آگاهی است، مطرح کرد: اگر کنش فردی باشد دارای یک بعد و اگر اجتماعی باشد دارای ابعاد دیگیری است.

عبدی با بیان اینکه می‌توانیم به دفاع مقدس به عنوان یک کنش اجتماعی بنگریم، عنوان کرد: اگر فردی و جامعه‌ای در رفتارهای خود قوه عقلانی و یا تخیلی را مدنظر قرار دهد می‌تواند کنش‌های مختلف و متفاوتی داشته باشد.

وی ادامه داد: اگرچارچوبی برای کنش‌های مقاومت ترسیم کنیم، کنش مقاومت کنشی برپایه مجموعه‌ای از بینش‌ها، گرایش‌ها و انگیزه‌های الهی است.

عبدی با اشاره به اینکه کنش مقاومت با حفظ و رعایت تمام شرایط بینشی و گرایشی به مددکاری خداوند نیز انگیزه دارد، خاطرنشان کرد: با این انگیزه کنش مقاومت از سایر جنگ‌ها و نزاع‌ها در دنیا متفاوت می‌شود.

وی با بیان اینکه کنش مقاومت در یک کنشی خلاف کنشی که خود را قدرت کل می‌داند رقم می‌خورد، تصریح کرد: این کنش ارزشمند است چراکه در آن هدف، تجاوز به حقوق دیگران نبوده است.

عبدی با اشاره به اینکه کنش مقاومت الهی برپایه بصیرت است، یادآور شد: بصیرت به انسان شناخت دقیق و درست را الهام می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر انسان در شناخت مشکل داشته باشد دشمن را نمی‌تواند به درستی تشخیص دهد، ابراز کرد: بالاترین انگیزه‌ها و گرایش‌ها در ما وجود داشته باشد ولی در شناخت دشمن مشکل داشته باشیم، کنش ما، کنش مقاومت نخواهد بود.

معلمان هویت ایرانی، اسلامی و شخصیت ملی را در کودکان زنده کنند

سپس حجت الاسلام والمسلمین حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه از معلمان انتظار می‌رود هویت ایرانی، اسلامی و شخصیت ملی را در کودکان زنده کنند، اظهار کرد: مسئله زبان، ملیت و پرچم مهم است و پیوسته باید باشد.

وی با بیان اینکه این شناخت و هویت شناسی ملی و شخصی باید در دانش آموزان زنده شود، مطرح کرد: هر ملتی در سایه استقامت و ایستادگی هویت پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با اشاره به اینکه شهید و شهادت ازجمله موضوعاتی است که هویت را تقویت می‌کند، عنوان کرد: ملت ایران به دلیل همین شهادت طلبی‌ها، به ملت‌های دنیا عظمت خود را نشان داد.

وی با بیان اینکه تعلقات هویتی، سرمایه اجتماعی شامل اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و انسجام اجتماعی را به وجود می‌آورد، خاطرنشان کرد: امروز موضوع هویت بسیار مهم است چراکه این موضوع مسئله شده است.

حجت الاسلام والمسلمین خیری ادامه داد: ادبیات، زبان و دین ملت ایران تاریخی است و تعلق هویتی ایران در جایی رسوخ کرده است.

وی با اشاره به اینکه امامین انقلاب به این موضوع توجه دارند، تصریح کرد: در انقلاب اسلامی گفتمان‌های مختلفی شکل گرفت که ازجمله آن‌ها می‌توان به گفتمان سازندگی، عدالت پیشگی، دفاع مقدس و ... اشاره کرد.

رئیس دانشگاه آزاد استان قم با بیان اینکه این گفتمان‌ها و هویت دفاع مقدس را به نسل‌های بعدی استمرار ندادیم، یادآور شد: هویت دفاع مقدس را در هیچ موضوع دیگری نمی‌توان پیدا کرد چراکه ارزش‌ها مادی مطرح نیست و برپایه اعتقادات و ارزش‌ها است.

وی با اشاره به اینکه امروز گفتمان دفاع مقدس در فلسطین به وجود آمده است، بیان کرد: هرچقدر از این گفتمان دور شویم از ایران، ارزش‌ها و هویت خود دور شده‌ایم.

یکی از رسالت‌های فعالین عرصه دفاع مقدس، مفهوم‌سازی است

همچنین حجت الاسلام والمسلمین نصرالله آقاجانی با اشاره به اینکه دفاع مقدس یک هویت ۸ ساله بود که مفاهیم و مبانی مختلفی در آن شکل گرفت، اظهار کرد: در این موضوع جای خالی مباحث نظری احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس تجلی عینی فرهنگ جامعه بود، مطرح کرد: این تجلی در پشت جبهه نیز وجود داشت ولی فاصله بسیاری با فضای جبهه داشت.

حجت الاسلام والمسلمین آقاجانی با اشاره به اینکه در جبهه فضا، فضای دعا و شهادت است، عنوان کرد: در چنین فضایی، انسان‌ها خود را به خدا نزدیک‌تر می‌دانند.

وی با بیان اینکه فضای جبهه، فضای تعالی و قداست است، خاطرنشان کرد: این فضا موجب می‌شد افرادی که از فضای جبهه دور می‌شدند، دلتنگ جبهه و این فضا می‌شدند.

حجت الاسلام والمسلمین آقاجانی با اشاره به اینکه دفاع مقدس در حوزه فرهنگ و جامعه تعاملاتی داشت، تصریح کرد: یکی از رسالت‌های فعالین عرصه دفاع مقدس، مفهوم‌سازی است.

وی با بیان اینکه رهایی معطوف به تعالی در جبهه موج می‌زد، یادآور شد: این موضوع در دفاع مقدس به هویت تبدیل شد و جوانان در آن زمان نسبت به دیگران بسیار جلوتر بودند.

حجت الاسلام والمسلمین آقاجانی با اشاره به اینکه راهبری جبهه نسبت به فرهنگ باید مورد توجه قرار بگیرد، بیان کرد: جبهه سمت و سوی حرکت افراد در جامعه را مشخص می‌کرد و جامعه توسط جبهه هدایت می‌شد.

وی با بیان اینکه از جبهه می‌توان در موضوع هویت استفاده کرد، ابراز کرد: امروز مرزهای هویت آسیب دیده‌اند و نیازمند تعریف هویت جوانان هستیم.

نقش زنان در دفاع مقدس محوری بود

در پایان نیز سرکار خانم فاطمی با اشاره به اینکه آثار بسیاری در بحث حضور زنان در دفاع مقدس تولید شده است، اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس اگر زنان نقش خود را ایفا نمی‌کردند، مردان آزادانه نمی‌توانستند به جبهه‌ها بروند.

وی با بیان اینکه نقش زنان در دفاع مقدس محوری بود، مطرح کرد: امام خمینی(ره) نیز در سخنان بسیاری نسبت به این نقش محوری اشاره کرده‌اند.

فاطمی با اشاره به اینکه زن‌ها به تناسب نقش‌های پذیرفته شده در دوران دفاع مقدس حضور پیدا کردند، عنوان کرد: نوع حضور بر هویت آن‌ها بسیار موثر بوده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha