شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت‌ الله‌ علم‌ الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: ویژگی برجسته جریان هنری انقلاب آن است که در خدمت دین قرار می‌گیرد. به همین ترتیب، باید هنرمندانی تربیت شوند که در خدمت اسلام و انقلاب باشند و فضای هنری کشور هم به گونه‌ای مدیریت شود که هنرمند دینی در آن با قدرت فعالیت کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌ الله سید احمد علم‌ الهدی، در یک‌صد و چهل و دومین جلسه شورای عالی فرهنگ عمومی استان که امروز به میزبانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، هنر را از جمله بسترهای اصلی جنگ نرم دانست و اظهار کرد: هیچ‌کس منکر اهمیت هنر نیست اما باید به این نکته توجه کرد که نگاه به هنر باید به محوریت جریان انقلاب اسلامی و کارکردهای زیارتی مشهدالرضا(ع) باشد.

وی افزود: ویژگی برجسته جریان هنری انقلاب آن است که در خدمت دین قرار می‌گیرد. به همین ترتیب، باید هنرمندانی تربیت شوند که در خدمت اسلام و انقلاب باشند و فضای هنری کشور هم به گونه‌ای مدیریت شود که هنرمند دینی در آن با قدرت فعالیت کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: باید به‌صورت هدفمند هنرمندیابی کنید زیرا در این شهر و استان، هنرمندان زیادی فعالیت دارند که فرزندان انقلابی و متدین ملت هستند اما در کمال گمنامی به خلق اثر می‌پردازند. این موضوع خیلی مهم است. جریان هنر، جریان بالطافتی است و در این شرایط اگر هنرمند باتقوا باشد، هم خودش از لغزش‎ها مصون است و هم می‌تواند تأثیرگذار چشمگیر بر اطرافیانش و جامعه داشته باشد.

تأثیرگذاری مضاعف، دستاورد تشکیل کمیته هنری

محمد حسین‎زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دبیر شورای فرهنگ عمومی هم در ابتدای این مراسم با اشاره به دستور کار نشست یک‌صد و چهل و دوم گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر، جریان سازی مطلوبی هم در واکنش به حملات نرم دشمن در عرصه هنر صورت گرفته اما حقیقت این است که همچنان نبود هماهنگی میان نهادهای هنری باعث می‌شود تا بعضی‌اوقات شرایطی به وجود بیاید که یا یک کار هنری موفق کمتر مورد توجه قرار بگیرد و یا با موازی‎کاری، برنامه‌های هنری به‌صورت جزیره‎ای اجرا شوند.

وی افزود: کمیته هنری استان علاوه بر انسجام‌بخشی به فعالیت‌های هنری از سطح بوستان‌ها گرفته تا طرح‌های یکپارچه استانی، در حوزه رصد استعدادها نیز به میدان خواهد آمد و تلاش بر این است که مثلاً اگر یک نمایش در یکی از بوستان‌های سطح شهر اجرا شد و تأثیرگذاری شاخصی بر مردم گذاشت، بتوان این طرح را به‌صورت یکپارچه و استانی به اجرا درآورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خاطرنشان کرد: برنامه‎ریزی شده تا حوزه هنری استان، معاونت فرهنگی هنری شهرداری مشهد، سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، معاونت فرهنگی هنری سپاه امام رضا(ع)، سازمان تبلیغات اسلامی استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در زمره اعضای اصلی کمیته باشند و سایر دستگاه‌ها به‌تبع مأموریت و دستور کار مخاطب قرار بگیرند.

انسجام برنامه ‎های هنری در اولویت

یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی در این نشست با بیان اینکه پردازش محتواهای هنری باید در کارگروه هنری صورت بگیرد اما مسئولیت تصویب و تأیید نهایی آن باید با شورای عالی فرهنگ عمومی استان باشد، گفت: سازمان‌دهی و جهت‌دهی به عملکرد تشکل‌های مردمی که در اکثر مواقع، پراکنده و جزیره‌ای است، باعث می‌شود تا وفاق و انسجام مطلوب میان تولیدات مختلف هنری به وجود بیاید و اثرگذاری آن را مضاعف کند. برعکس این روند، در مواردی هم که مصوبه‌ای به مرحله اجرا می‌رسد، بازهم کارگروه هنری شورا می‌تواند آن را به گونه‌ای هدفمند به تشکل‌های هنری و فرهنگی مردمی محول کند.

وی بیان کرد: تأیید برنامه‌های عملیاتی هر تشکل، ایجاد هماهنگی میان مجریان فرهنگی هنری و ابلاغ مصوبات شورای فرهنگ عمومی، سه دستور کار اصلی کارگروه هنری استان خواهد بود و البته نیاز هم نیست که همه دستگاه‌ها عضو این کارگروه باشند زیرا این یک نهاد تخصصی است که در نهایت به کم و کیف برنامه‌های تدوین شده در هر دستگاه رسیدگی خواهد کرد و در هر دستور کار، از اعضا به اقتضای ماهیت عملکردی آن‌ها کمک خواهد گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha