شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست خبری رئیس جمهور ایران و نخست وزیر عراق

رئیس جمهور در نشست خبری با نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: رژیم صهیونیستی فروریخته و آمریکایی ها می خواهند آن را سر پا نگه دارند؛ جنایت علیه بشریت نمی تواند شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی را جبران کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی دقایقی قبل در کنفرانس خبری مشترک با محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق گفت: در حوزه مسائل اقتصادی توسعه روابط تجاری با ساخت شهرک های صنعتی مرز دو کشور و همکاری های دو کشور در جهت تولید از گام‌هایی است که برداشته شده. باید از تلاش دولت عراق برای خط ریلی شلمچه بصره که یکی از کریدورها و مسیرهای بسیار مهم است که راه اندازی آن برای دو کشور منافع بسیار دارد، تشکر می‌کنم.

بیشتر بخوانید:

نخست وزیر عراق وارد تهران شد + فیلم استقبال

رئیس جمهور ادامه داد: روابط ایران و عراق روز به روز در حال ارتقا است؛ در حوزه مسائل امنیتی از مهم‌ترین نکاتی که در این مدت با مدیریت آقای نخست‌وزیر انجام شده، اجرای قرارداد امنیتی بین دو کشور به ویژه در منطقه اقلیم کردستان عراق است.

وی افزود: تمام تلاش ما این است که قرارداد امنیتی بین ایران و عراق به صورت کامل اجرا شود و با همت ایشان که مورد تقدیر ما نیز هست در جهت خلع سلاح کامل معاندان و ضدانقلاب گام‌های خوبی برداشته شده است. از خلع سلاح منافقین و ضد انقلاب توسط کشور عراق تشکر می کنم. 

رئیسی عنوان کرد: موضع دو کشور نسبت به مسئله و مظلومیت مردم فلسطین مشترک است؛ مواضع مشترک دو کشور را بررسی کردیم و معتقدیم هر چه سریع تر باید بمباران، نسل کشی و کودک کشی در غزه متوقف شود و آتش بس اجرایی و امداد و کمک به مردم مظلوم و مقتدر غزه انجام شود.

کمک ها آمریکا صهیونیست ها را جسورتر کرده است

رئیس جمهور با اشاره به کمک های تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکایی به رژیم صهیونیستی، گفت: کمک های تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکایی به رژیم صهیونیستی آنان را برای کشتار مردم غزه جسورتر می‌کند.

وی افزود: آمریکا ادعا می‌کند که به دنبال کمک به غزه و برقراری آتش‌بس است اما آنچه در عمل می‌بینیم وتوی قطعنامه‌های سازمان ملل در جهت باز کردن دست رژیم صهیونیستی برای قتل و کشتار است.

رئیسی با تاکید بر اینکه مسئول جنایات اخیر آمریکا است، گفت: جنایات اخیر در غزه را به حساب آمریکا و کشورهای حامی رژیم صهیونیستی می‌گذاریم. معتقدیم تمامی حامیان رژیم اشغالگر قدس در این جنایت شریک هستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: رژیم صهیونیستی فروریخته و آمریکایی ها می خواهند آن را سر پا نگه دارند؛ جنایت علیه بشریت نمی تواند شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی را جبران کند.

وی یادآور شد: امروز کشورهای اسلامی، منطقه و جهان آنهایی که به خدا معتقدند در مقابل خدا، آنهایی که به وجدان بشری معتقدند به وجدان، آنهایی که به تاریخ اعتقاد دارند در مقابل تاریخ، نمی‌توانند نسبت به سکوتشان در مقابل این  جنایت‌ها پاسخگو باشند

 از هر اقدامی برای بازدارندگی رژیم صهیونیستی و آمریکا حمایت می‌کنیم

رئیس جمهور تاکید کرد: با هر گونه اقدامی که در سطح کشورهای اسلامی، در سطح کشورهای منطقه و بین الملل برای بازدارندگی رژیم صهیونیستی و هیئت حاکمه آمریکا از قتل و کشتار مردم بی‌گناه، مظلوم و مقتدر غزه انجام شود، همکاری کرده و حمایت می‌کنیم.

رئیسی در پایان از حضور نخست وزیر عراق و بیان مواضع خوبشان در  مساله فلسطین قدردانی و اظهار امیدواری کرد که راه برای  همکاری دیگر کشورها هموار شود تا بتوانیم مجموعه اقدامات را  در جهت بازدارندگی رژیم صهیونیستی از این جنایات انجام بدهیم.

السودانی: طوفان‌الاقصی زاییده جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین بود

محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق نیز در این نشست گفت: سفر من به تهران برای تاکید بر تعمق روابط ایران و عراق است. مهم‌ترین مسئله گفتگوی ما با آقای رئیسی بحث فلسطین و کشتاری که علیه مردم فلسطین درحال انجام است، بود.

وی اظهار کرد: بر موضع ثابت و اصولی عراق درباره مساله فلسطین و حق این کشور برای دستیابی به آزادی و تشکیل کشور مستقل با پایتختی قدس شریف تاکید داریم و همه ما می‌دانیم که بحران اخیر در فلسطین نتیجه سیاست های جنایت های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین بوده است.

نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: طوفان‌الاقصی زاییده سال‌ها سیاست‌های جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین است که با کشتار، کوچاندن اجباری، سیاست شهرک‌سازی غیرقانونی و هتک حرمت به مسجد الاقصی شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مردم غزه در زندانی بزرگ قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: طی سالیان سال مردم غزه در زندانی بزرگ قرار گرفته‌اند درحالی که کشورهای جهان هیچ اقدامی برای آن انجام نمی‌دهند. جامعه بین‌الملل در انجام تعهدات خود نسبت به غزه ناکام بوده است.

السودانی خاطرنشان کرد: موضع کشور عراق موضع واضحی است که مرجعیت‌ دینی در عراق و در راس آنها مرجعیت ما در نجف و مرجعیت سیاسی بر آن تاکید داشته‌اند و دولت عراق بر این موضع تاکید داشته و در کنفرانس قاهره نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

کنایه السودانی به بلینکن

نخست‌وزیر عراق در ادامه افزود: کسانی که خواهان عدم توسعه جنگ در منطقه هستند باید به رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن جنایت و کشتار سازمان‌یافته مردم غزه فشار وارد کنند. تصمیم درباره اینکه منطقه به یک جنگ گسترده کشیده نشود در دست طرف‌هایی است که این تجاوزات را علیه ملت ما در غزه مرتکب می‌شوند.

السودانی با اشاره به اینکه ایران و عراق به دنبال هماهنگ‌سازی مواضع خود برای حل بحران غزه هستند، گفت: ایران و عراق به دنبال هماهنگ‌سازی مواضع خود و فشار بر کشورهای تاثیرگذار به منظور توقف هر چه سریعتر بمباران غزه و کشتار مردم فلسطین هستند.

نهادهای بین‌المللی در انجام وظایف و تعهدات خودشان ناکام بوده‌اند

وی با اشاره به اتفاقاتی که طی ۳۰ روز گذشته در غزه رخ داده از جمله کشتارها و کوچاندن و محاصره مردم غزه و جلوگیری از ارسال کمک‌ها به مردم غزه و همچنین استفاده از پیشرفته‌ترین سلاح‌ها علیه منطقه پرجمعیت غزه که بیش از دو میلیون نفر در آن ساکن هستند و تعداد زیاد شهدا و زخمی‌ها که بیشتر آنها نیز از کودکان هستند، گفت: می‌خواهم از همین‌جا به طور روشن و واضح اعلام کنم که جامعه و نهادهای بین‌المللی در انجام وظایف و تعهدات خودشان ناکام بوده‌اند.

نخست‌وزیر عراق در ادامه با اشاره به روابط ایران و عراق، گفت: در نشستی که با رئیس جمهور ایران داشتیم درخصوص روابط ممتاز دوجانبه میان دو کشور صحبت کردیم. این روابط در بسیاری از زمینه‌ها رشد و گسترش داشته و مطمئنا به سود هر دو کشور مسلمان و همسایه خواهد بود.

السودانی ادامه داد: خیلی از پرونده‌هایی که میان دو کشور وجود دارد امسال گام‌های عملی آن برداشته شده است. تلاش می‌کنیم که این طرح‌ها و پروژه‌ها از جمله خط آهن شلمچه – بصره، شهرک‌های اقتصادی مرزی تکمیل کرده و تبادل تجاری و حمل نقل بین دو کشور را فعال کنیم.

وی تصریح کرد: مطمئنا فرصت‌های زیادی برای شراکت و همکاری اقتصادی دو کشور وجود دارد از جمله آنها مسیر توسعه بین دو کشور است که امیدواریم این طرح و پروژه در راستا و مطابق پروژه شمال - جنوب و پروژه راه کمربندی باشد و این راه‌ها و مسیرها به سود دو کشور ایران و عراق خواهد بود.

نخست‌وزیر عراق خاطرنشان کرد: خوشبختانه و به لطف خداوند متعال شاهد بودیم کمیته امنیتی میان ایران و عراق موفق شد که به تعهدات خود درخصوص مناطق مرزی و اماکنی که در مرز تنش ایجاد می‌کرد، عمل کند و این تنش‌ها را از بین ببرد.

اجازه نمی‌دهیم از سرزمین عراق خطری متوجه ایران شود 

السودانی بیان کرد: توانستیم هر آنچه که ممکن است به امنیت ایران خدشه‌وارد کند را کنترل کنیم، چرا که ما همه تلاش خود را می‌کنیم تا امنیت در مرز ایران و عراق محقق شود و اجازه نمی‌دهیم از سرزمین عراق خطری متوجه ایران شود.

وی در پایان گفت: از آقای رئیسی برای مواضع صریح و تمایل صریح وی برای همکاری و هماهنگی هر چه بیشر میان دو کشور  برای توسعه روابط در سایر زمینه‌هایی که به سود دو کشور خواهد بود، تشکر می کنم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha