چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
دفاعیه

در پایان نامه طلبه مدرسه علمیه تخصصی ام الائمه (س) نجف آباد «ریشه ها و پیامدهای اعتماد اجتماعی از منظر قرآن و سنت» بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خدیجه جلالی جلال آبادی، طلبه سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآنی مدرسه علمیه تخصصی ام الائمه(س) نجف آباد از پایان نامه خود با عنوان «ریشه ها و پیامدهای اعتماد اجتماعی از منظر قرآن و سنت»، با داوری آزاده ابراهیمی و راهنمایی مینا ابراهیم دفاع کرد.

جلالی جلال آبادی در دفاع از پایان نامه خود گفت: اعتماد اجتماعی یکی از جنبه های مهم روابط انسانی است که زمینه را برای ایجاد ارتباط و همکاری میان اعضای جامعه فراهم می‌کند. نقش اعتقادات و باورهای مذهبی در انسجام و همبستگی جامعه بشری و افزایش اعتماد اجتماعی در جامعه و وجود خلاء نظری در خصوص بررسی روایات معصومین علیه‌السلام و دیدگاه قرآن کریم به عنوان دو راهنمای اصلی سعادت انسان در مورد مقوله اعتماد اجتماعی اهمیت پرداختن به این موضوع را دو چندان می‌کند.

وی ادامه داد: در تحقیق حاضر به روش توصیفی و تحلیلی با توجه به قرآن و روایات معصومین (ع) به چیستی و ریشه‌ها و پیامدهای اعتماد اجتماعی، پرداخته شده است.

طلبه مدرسه علمیه تخصصی ام الائمه (س) نجف آباد اظهار کرد: از منظر قرآن در رابطه‌های بر مبنای اعتماد، هریک از دو طرف رابطه وظایفی بر عهده دارند که پایبندی به آن‌ها باعث تقویت اعتماد متقابل شده و دوام رابطه را تضمین می نماید.

وی در ادامه مهمترین وظایف رابطه های بر بنای اعتماد را، داشتن صداقت در گفتار و رفتار، نداشتن سوء‌ظن، مسخره نکردن، اصل اخوت و برادری، رعایت حقوق یکدیگر دانست و گفت: از منظر سنت عدم نفاق و دورویی، آزمایش افراد، خیرخواه بودن، رازداری، مدارا کردن از ریشه های اعتماد می باشد.

جلالی جلال آبادی گفت: از پیامدهای اعتماد در قرآن اتحاد و همبستگی و فضایل اخلاقی و استحکام درجامعه، افزایش تعاون اجتماعی است و امید پیشرفت سیاسی، پیشرفت اقتصادی، اقتدار سیاسی و امنیت اجتماعی از جمله پیامدهای اعتماد از منظر سنت می باشد.

وی اظهار کرد: بررسی و تحقیق آثار و پیامدهای وجود یا عدم وجود اعتماد اجتماعی در یک جامعه اسلامی و دقت به نتایج حاصله از کمرنگ شدن اعتماد در سطح‌های مختلف اجتماعی از هدف های تحقیق حاضر به حساب می آید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha