شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کدخدایی

رئیس هیأت‌مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در نامه‌ای به گزارشگران ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه را نقض مسلم اصول و قواعد حقوق بین‌الملل دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، عباسعلی کدخدایی رئیس هیأت‌مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۱۶ آبان‌ ۱۴۰۲ در نامه‌ای به گزارشگران ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه را نقض مسلم اصول و قواعد حقوق بین‌الملل دانست و خواستار رسیدگی جدی و سریع به ابعاد و زوایای جنایت‌های فاجعه‌بار رژیم صهیونیستی در غزه شد.

متن نامه بدین شرح است:

صحنه درگیری اشغالگران رژیم صهیونیستی با فلسطینیان در غزه که نشانگر ماهیت آپارتاید این رژیم است، مملو از جنایت‌های غیرقابل‌باور و نگران‌کننده‌ای است که به کشته‌شدن بیش از ۱۰۰۰۰ غیرنظامی که خیل کثیری از آن کودکان بی‌دفاع بوده‌اند، منجر شده است.

در این بین با وجود آنکه غیرنظامیان، زنان و کودکان براساس تمامی مقررات حقوق بین‌الملل عرفی و قراردادی، دارای بیشترین میزان حمایت بین‌المللی در درگیری‌های مسلحانه هستند؛ اما رژیم اشغالگر با هدایت عمدی حملات خود علیه آنان جنایتی را رقم زد که نمی‌توان به هیچ وجه از آن چشم پوشید.

تجاوزات گسترده رژیم صهیونیستی در استفاده از سلاح‌های ممنوعه و نامتعارف علیه غیرنظامیان، انتقال اجباری جمعیت و بی‌خانمانی فلسطینیان، پاکسازی قومی آنان، محاصره غیرنظامیان، سلب حق حاکمیت مردم غزه بر منابع طبیعی، قطع دسترسی مردم به غذا و دارو، بمباران اماکن غیرنظامی از جمله مدارس، بیمارستان‌ها، منازل مسکونی، بناهای تاریخی و فرهنگی و اعمال کنترل بر اراضی تصرف شده که سرزمین‌های نیاکان مردم فلسطین را تکه‌تکه‌ کرده است و به صراحت در قطعنامه‌های مجمع عمومی ملل متحد و آرای دیوان بین‌المللی دادگستری مورد محکومیت جدی قرار گرفته است، مستلزم رسیدگی مستقل در صحن شورای حقوق بشر ملل متحد است که نقش مؤثر گزارش‌های گزارشگران ملل متحد در تبیین ابعاد و زوایای جنایت‌های اخیر، بر همه دولت‌ها و مجامع بین‌المللی حقیقتی غیرقابل انکار است.

شما در مقام گزارشگر ویژه حقوق بشر وفق قطعنامه شماره ۲/۵ شورای حقوق بشر راجع به «کردارنامه مأموران شورای حقوق بشر» در قبال پرداختن به وضعیت ۲ میلیون نفری که در غزه با قحطی آب، غذا و برق مواجهند و زنان و کودکانی که اصلی‌ترین قربانیان جنایت‌های رژیم صهیونیستی هستند، مسئول خواهید بود و موظف به اظهارنظر و توصیف شرایط موجود در هنگام مواجهه با چنین فجایعی، صرف‌نظر از هرگونه سوگیری می‌باشید.

بدیهی است اتخاذ مواضع درست و گزارش‌های بی‌طرفانه و عدالتخواهانه حضرتعالی که در تصمیم کمیسیون حقوق بشر ملل متحد طی سند «افزایش تأثیر سازکارهای کمیسیون حقوق بشر» و مواد (۳) و (۵) کردارنامه مأموران شورای حقوق بشر، به عنوان شرط انتصاب شما در سمت گزارشگر ویژه بیان شده است، می‌تواند جهت‌گیری‌ها را در اذهان مجامع جهانی و بین‌المللی به نفع صلح و عدالت تغییر دهد.

توقع جامعه بشری از شما آن است که با توجه به ارتباط موضوعی مأموریت شما با قضایای اخیر فلسطین نسبت به جنایت‌های اخیرِ به‌وقوع پیوسته در غزه بی‌اعتنا نبوده و موارد نقض حقوق بشر در فلسطین را در گزارش‌ها و تحقیقات خود صراحتاً بازتاب دهید. لازم به توضیح است فشار سیاسی موجود از سوی برخی کشورها نباید تأثیری بر بی‌طرفی و حق‌طلبی شما به عنوان گزارشگر مستقل ملل متحد داشته باشد که از این رو انتظار می‌رود با لحاظ وجدان‌کاری و عدالت‌طلبی، مانع از همه این فشارها شوید.

عباسعلی کدخدایی

رئیس هیأت‌مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران

اسامی مخاطبین این نامه به عنوان گزارشگران ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بدین شرح است:

خانم فرانسیسکا البانیز

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در اراضی اشغالی فلسطین

خانم النا دوهان

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه بر بهره‌مندی از حقوق بشر

آقای پدرو آروجو آگودو

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه آب آشامیدنی سالم

آقای فیلیپه گونزالس مورالس

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر مهاجران

آقای اولیویه دو شوتر

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور فقر شدید و حقوق بشر

خانم آشوینی کی‌.پی

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد اشکال معاصر نژادپرستی، تبعیض نژادی و بیگانه‌هراسی

خانم پائولا گاویریا

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر آوارگان داخلی

آقای لیوینگستون سوانیانا

کارشناس مستقل سازمان ملل متحد درخصوص ارتقاء نظم بین‌المللی دموکراتیک و عادلانه

خانم سیسیلیا بَیه

کارشناس مستقل سازمان ملل متحد راجع‌به حقوق بشر و همبستگی بین‌المللی

خانم ایرنه خان

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حق آزادی بیان و عقیده

خانم تلالنگ موفوکنگ

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حق سلامت و بهداشت

آقای بالاکریشنان راجاگوپال

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد حق برخورداری از مسکن مناسب

آقای مایکل فخری

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد حق بر غذا

خانم مری لالور

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه وضعیت مدافعان حقوق بشر

الکساندرا زانتاکی

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حقوق فرهنگی

خانم آلیس جیل ادواردز

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد شکنجه و دیگر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha