شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دکترمحمدرضا دهشیری

حوزه/ رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه در نشست علمی بین‌المللی طوفان الاقصی و آینده فلسطین به بررسی ویژگی‌ها، علل و پیامدهای عملیات طوفان الاقصی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکترمحمدرضا دهشیری، استاد و رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه در نشست علمی بین‌المللی طوفان الاقصی و آینده فلسطین که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، با موضوع علل و پیامدهای طوفان‌الاقصی به سخنرانی پرداخت و گفت: بحث اول در مورد ویژگی‌های عملیات طوفان الاقصی است، بن گوریون استراتژی دارد که بر سه پایه استوار است، او معتقد است اسرائیل نباید در هیچ جنگی وارد شود مگر اینکه دشمن را غافلگیر کند، دوم اینکه جنگ باید کوتاه مدت باشد تا به دستاورد سیاسی تبدیل شود و سوم اینکه جنگ نباید به داخل اسرائیل کشیده شود، اما این عملیات برخلاف سه پایه این استراتژی بود زیرا به دلیل همزمانی با سالگرد ۵۰ سالگی جنگ کیپور و روز تعطیل یهودی‌ها با غافلگیری همراه بود.

وی گفت: عملیات سایبری و راداری برای از کار انداختن سامانه مخابراتی اسرائیل در ۲۰ شهرک انجام و جنگ به درون اسرائیل کشیده شده به نحوی که قدرت واکنش نداشتند، هم‌چنین نیروهای عمل کننده در قالب ۳ تیپ توانستند به ۵۰ نقطه کلیدی و پایگاه‌ها و شهرک‌های داخل اسرائیل حمله کنند و این سرعت عمل و از کار انداختن شبکه حفاظتی شهرک‌ها و بستن راه‌های مواصلاتی و انهدام ماشین‎های عبوری در یک عملیات ترکیبی گسترده و هوشمندانه، افتخارآفرین بود.

دکتر دهشیری ادامه داد: در باب علل این واقعه باید گفت رفتارهای تحقیرآمیز رژیم صهیونیستی به نوعی این احساس را ایجاد کرده بود که مردم غزه درحال مرگ تدریجی توام با ذلت هستند، وجود هزاران اسیر فلسطینی بدون اینکه کسی به فکر آزادی آنان باشد، اهانت‌ها و تجاوزات به مسجدالاقصی، شهرک سازی‌های جدید، کشتار و دستگیری‌ها و محاصره غزه برای مدت طولانی باعث شده این عملیات واکنشی در برابر سیاست ظالمانه و تحقیرآمیز اسرائیل باشد.

رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه در خصوص پیامدهای این عملیات بیان کرد: پیامدها را می‌توان به سه بعد تقسیم کرد، اول پیامدهای نظری حقوقی، دوم سیاسی و سوم نظامی؛ از نظر حقوقی و نظری این عملیات و بعد از آن واکنش رژیم صهیونیستی و آمریکا نشان داد اصول بشردوستانه از بین رفته و شاهد تخریب اقتدار اخلاقی حقوق بین‌الملل هستیم و این بزرگترین باخت همه جامعه بین‌الملل است.

وی ادامه داد: این واقعه نشان دهنده استاندارهای دوگانه غرب در قبال اقدامات وحشیانه اسرائیل است که هیچ تمایزی بین اهداف نظامی و غیرنظامی قائل نیست، لذا با قطع آب و برق و آوارگی ۱ میلیون ۳۰۰ هزار نفر اعتبار حقوق بین‌الملل از بین رفته است.

دهشیری گفت: دومین نکته در این پیامد این است که شاهد فروپاشی اندیشه سیاسی غرب و جهان متمدن که همواره به امانیسم و انسان مداری استوار بود هستیم، این واقعه نشان داد که نظام بین‌المللی لیبرال و سکولار توانایی دفاع از مظلوم را ندارد.

رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه در تشریح پیامدهای سیاسی گفت: مهم‌ترین پیامد سیاسی تقویت و گسترش هویت سیاسی و اجتماعی مقاومت بود، به دلیل اینکه نفرت جهانی ناشی از جنایات اسرائیل گسترش و شیوع پیدا کرد و مقاومت نشان داد که برای یک هدف بسیار مقدس تلاش می‌کند و به نوعی توانایی محور مقاومت ظاهر شد که امکان تغییر موازنه را دارد و توانایی این را دارد که اسرائیل را در ایجاد سپر بازدارندگی ناتوان کند، حماس توانست در تاکتیک‌های نظامی و جنگ‌های سایبری توان سازماندهی خود را نشان دهد.

وی افزود: به علاوه لایه دوم مقاومت در منطقه فعال شد و به نوعی گستره بحث از شرق دریای سرخ تا شرق دریای مدیترانه است و هر لحظه امکان گسترش و توسعه نبرد وجود دارد، بنابراین توانایی و گستره مقاومت به منصه ظهور رسید.

دهشیری تصریح کرد: این عملیات نشان داد که استراتژی کلان محور مقاومت که بر یک عملیات نامتقارن و رقابتی در حوزه ژئوپلیتیکی و تسلیحاتی استوار است از توان و کارآمدی لازم برخوردار است و این قدرت محور مقاومت موجب بازگشت خاورمیانه به بی‌ثباتی کنترل شده شد که هر زمان امکان دارد گسل‌های موجود فعال شود.

رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه درخصوص دومین جنبه پیامد سیاسی این عملیات بیان کرد: آشکارشدن ماهیت آمریکا و رژیم صهیونیستی پیامد دیگر این واقعه بود، حمایت‌های بی‌شائبه آمریکا از رژیم صهیونیستی موجب شده که هژمونی آمریکا در سطح بین‌المللی فرو بپاشد و به دلیل استاندارهای دوگانه آنها شاهد این هستیم که روز به روز اعتبار و قدرت نرم آمریکا در حال سقوط است و ماهیت تروریستی و آپارتایدی رژیم صهیونیستی برهمگان روشن شد.

وی گفت: پیامد سیاسی دیگر، مشتعل شدن افکار عمومی جهان و جریحه‌دار شدن افکار عمومی جهان نسبت به جنایات اسرائیل و افزایش میزان همبستگی مردم جهان با مردم فلسطین بود. پیامد چهارم نیز درهم شکستن توهم شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی است که با توجه به شکست اطلاعاتی این رژیم هیمنه و استوره شکست ناپذیری خود را از دست داد.

دهشیری با بیان اینکه پیامد پنجم سیاسی، توقف عادی سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی بود، گفت: طوفان الاقصی موجب شد تلاش آمریکا برای عادی سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی تا مدت‌ها به دلیل حجم جنایات اسرائیل به فراموشی سپرده شود.

رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه اظهار کرد: از بعد نظامی، اولاً مشخص شدن ناکارآمدی تسلیحات غرب به ویژه گنبد آهنین و تانک مرکاوا نشان داد، این تسلیحات آمریکایی دارای خلا و نارسایی‌هایی هستند که تا به حال برای برخی کشورهای عرب نامشخص بود و توان مقابله با محور مقاومت را ندارند.

وی گفت: دومین پیامد نظامی افزایش هزینه نظامی آمریکا برای حضور در منطقه به دلیل حضور ناوها است، این افزایش هزینه حضور می‌تواند برای دموکرات مشکلاتی را ایجاد کند، زیرا اولین بازنده این واقعه در کوتاه مدت دموکرات‌های آمریکا هستند. لذا در این واقعه ما شاهد این هستیم که توان رقابتی آمریکا در برابر قدرت نامتقارن محور مقاومت تضعیف شده و به دلیل سردرگمی رژیم صهیونیستی و مجبور شدن به پراکنده کردن منابع به خارج از هسته نبرد مجبور است تقسیم کار کند و مسلماً هزینه‌های آمریکا و اسرائیل را افزایش می‌دهد.

دهشیری گفت: اسرائیلی‌ها دستورالعملی به نام هانی بال دارند که معتقدند همه اسیران اسرائیلی و حتی مرده‌ها هم باید مبادله شوند و در حال حاضر که درگیر عملیات نظامی هستند این دستورالعمل را نادیده گرفتند که نشان می‌دهد گستره هجمه نیروهای حماس آن‌ها را مجبور به این عمل کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به مسائل مطرح شده، آمریکا و رژیم صهیونیستی با مشکلات حقوقی نظامی و سیاسی مواجه هستند و شایسته است با توجه به اینکه اخیراً رژیم صهیونیستی غزه را تهدید هسته‌ای کرده است، یک جبهه اتحاد در مقابل اسرائیل هسته‌ای شکل بگیرد، دوم تحریم رژیم صهیونیستی در زمینه نفت و غذا و بایکوت محصولات اسرائیلی و پیشنهاد سوم شناسایی ارتش اسرائیل به عنوان سازمان تروریستی می‌تواند به عنوان یک اقدام مهم مطرح باشد.

رئیس دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه گفت: هم‌چنین پیشنهاد می‌شود درخواست نشست اضطراری شورای حقوق بشر از سوی کشورهای عضو ارائه و تشکیل کمیته حقیقت یاب انجام شود، این موضوع می‌تواند از جنبه حقوقی حائز اهمیت باشد، به علاوه تلاش برای فعالیت حقوقی برای اینکه پرونده جنایت نتانیاهو به دیوان کیفری بین‌المللی ارسال شود در دستور کار باشد و در نهایت برای شکایت از آمریکا برای جبران خسارات ناشی از جنگ به مردم غزه به عنوان صحنه گردان این عرصه تلاش شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha