شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اثری نویافته از امام خمینی

حوزه/ کتاب «آثار بزرگان» آثار چهل و شش تن از بزرگان و دانشمندان و شاعران به خط خودشان است که در ۱۳۱۱ شمسی به یادگار در دفتر مرحوم عماد زاده نوشته ­اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، اثری نویافته از امام خمینی در کتاب «آثار بزرگان» منتشر شد.

کتاب «آثار بزرگان» آثار چهل و شش تن از بزرگان و دانشمندان و شاعران به خط خودشان است که در۱۳۱۱شمسی به یادگار در دفتر مرحوم عماد زاده نوشته اند.

مرحوم حسین عمادزاده نویسنده پرکار و ارزشمند روزگار ما نخست، سی و دو پرسش در میان آورده و از بزرگان خواسته به این پرسشها پاسخ گویند.

وی در نامه ای پرسش خود را این گونه مطرح کرده است: شماری از این پرسشها چنین است: حقیقت چیست و حق کدام است؟سعادت یعنی چه؟خوشبختی چیست و خوشبخت کیست؟ فلسفه حیات چیست؟ تربیت یعنی چه؟ و چیست؟آزادی چیست و آزاد کیست؟عشق چیست؟ برای زن چه حقوقی را قائلید؟امید دادن و امید داشتن چگونه است؟شعر مؤثّر تر است یا موسیقی؟درباره جبر و تفویض چه عقیده دارید؟اخلاق چیست و تشخیص خوب و بد آن چگونه است؟تمدّن چیست و مدنی کیست؟ عرفان چیست؟ علم چه روابطی با دین دارد؟ چه عواملی برای ترقّی بیشتر مؤثّر است؟ عقل و نفس و قلب کدام مقدّسند؟ نثر مقدم است یا نظم؟چه عواملی انسان را به حقیقت سوق میدهد؟ فعالیت یعنی چه؟ و زندگی چیست؟

برخی از بزرگان به پرسش های یاد شده، پاسخ گفته و برخی دیگر به فراخور ذوق و اندیشه خود مطالبی را به یادگار نوشته اند.

شمار بزرگانی از اهالی دانش و ادب در این جنگ مطلبی نوشته اند چهل و شش نفر است؛ از اساتید نگارنده تا شاعران معاصر و مدرسین حوزههای علمیّه قم و اصفهان و تهران و نجف و نویسندگان مشهور.

مطالب نوشته شده نیز متفاوت است؛ چند نفری به برخی پرسشها پاسخ نوشته اند و شماری سروده هایشان را برای نگارش مناسب دیده اند. شماری از بزرگان علم و ادب که در این دفتر مطلب نوشته اند؛ عبارتند از: امام خمینی، آیت الله مرعشی نجفی، علامه سید محمد حسین طباطبایی، ملک الشعراء بهار، سید جلال الدین همایی، شیخ عبدالکریم زنجانی، میرزا علی آقا شیرازی، شهید سید ابوالحسن موسوی آل رسول شمس آبادی، سید محمد موسوی شمس آبادی، محمد حسین مدرس فشارکی اصفهانی، سید علی علامه فانی، حسینعلی راشد ، میرزا محمد علی معلّم حبیب آبادی، نصرالله خلخالی ، سید جمال الدین گلپایگانی، سید راضی ال یاسین، محمد صدوقی یزدی، ابوالقاسم سحاب تفرشی، محمدعلی انصاری قمی و ...

این اثر با مقدمه و فهارس فنّی و صفحه آرایی چشم نواز به کوشش علی اکبر صفری از پژوهشگران نام آشنای حوزوی منتشر شده است.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب به انتشارات نشر دانش حوزه واقع در قم، خیابان توحید هفت، شماره ۲۲ مراجعه نمایند.

اثری نویافته از امام خمینی در کتاب آثار بزرگان منتشر شد+ تصویر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha