شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر / نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(س)

حوزه/ تولیت حرم امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه وکلای امام هدف بزرگ‌تری را می‌دیدند و از خود گذشتگی می‌کردند و این رمز پیروزی انقلاب است، گفت: رمز پیروزی انقلاب اسلامی این است که کسانی که همراه بودند که خودشان را ندیدند و از من عبور کرده بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، در همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی (ره) که در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد، ضمن تشکر از همه حاضرین و دست اندرکاران این همایش عنوان کرد: یاران امام(ره) در حوزه وکالت، زیاد هستند؛ اما یک صفاتی در نوع آن‎ها به خصوص کسانی که در روزهای نخستین مبارزه انتخاب شدند، وجود دارد.

وی در رابطه با این ویژگی ها بیان کرد: اولین این صفات که شاید مهمترین آن‎ها بوده است، از خود گذشتگی است که اعم از خودگذشتی در برابر مطامع دنیوی و از خود گذشتی در حوزه عناوین و اعتبارت است.

تولیت حرم امام خمینی(ره) تصریح کرد: ساواک شهریه امام (ره) را قطع می‌کند به گونه‌ای که دیگر اجازه شهریه دادن ندارند و از آن جایی که شهریه ارتباط مرجع به بدنه حوزه علمیه است تصمیم گرفته می شود که به اسم دیگری شهریه داده شود.

وی ادامه داد: شهریه باید از جانب کسی داده می‌شد که اهلیت شهریه دادن را داشته باشد و از طرفی این کار را بپذیرد. تصمیم گرفته می‌شود این کار از طرف میرزا احمد آشتیانی فرزند میرزا حسن مجتهد آشتیانی صورت بگیرد. این امر به ایشان اعلام می شود و ایشان اجازه می‌گیرند که استخاره کنند.

استاد حوزه علمیه افزود: روز بعد اعلام موافقت می‌کنند اما می‌گویند که امام باید وکالت بدهند که اجازه تصرف در مال را داشته باشم و امام در نامه‌ای لطیف می‌نویسند که شما باید به من وکالت بدهید اما روزگاراین گونه شده است.

وی با اشاره به اینکه وکلای امام هدف بزرگ‌تری را می‌دیدند و از خود گذشتگی می‌کردند و این رمز پیروزی انقلاب است، بیان کرد: رمز پیروزی انقلاب اسلامی این است که کسانی که همراه بودند که خودشان را ندیدند و از من عبور کرده بودند.

تولیت حرم امام خمینی(ره) دومین ویژگی را شجاعت بیان کرد و اضافه کرد: زمانی که امام به نجف رفتند افرادی دور امام را گرفتند که کسی نبود و غربت محض بود آنان، آن روز شجاع بودند؛ زیرا می‎دانستند راه برگشت شان به ایران بسته است و باید از هر چه دارند بگذرند .

حجت الاسلام والمسلمین خمینی با بیان اینکه ویژگی دیگر، ایمان شاگردان امام به جایگاه علمی ایشان است؛ اضافه کرد: امام جایگاه علمی خود را به عنوان اصل مسلم تثبیت کرد. و این علمیت امام بود که شاگردان شان را به ایشان مومن کرده بود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: آیت‌الله عبدالکریم حائری، حوزه‌ای بر اساس علم را باز تأسیس کردند. حوزه علمیه قم در کانون علوم اسلامی است و پایه آن در آن روزها گذاشته شده است

وی بیان کرد: چهارمین ویژگی، ایمان شاگردان و وکلا به تقوای امام (ره) بود. امام راحل را بازیگر نمی‌دانستند. آیت الله رفسنجانی بیان می‌کرد که من مرید امام شدم چون فرش اندرونی و بیرونی یکی بود و ریا نداشتند.

حجت الاسلام و المسلمین خمینی اضافه کرد: آن‌ها ایمان داشتند به اینکه اگر این امام راحل (ره) حرفی می‌زند برای خدا است و این امر در همراهی یاران بسیار موثر بود. این بسیار موثر است که شما تصور کنید اگر گام بر می دارید برای دنیا کسی دیگری نیست. ایمان به اینکه این انسان فقط برای خدا کار می‌کند از ویژگی های وکلای امام بود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عزت دیگر ویژگی وکلای امام بود، تصریح کرد: انسان‌ها گرفتار ظلم می‌شوند اما برخی هستند که انظلام را نمی پذیرند. ممکن است ظلم را بپذیریم زیرا گاهی توانش را نداریم.

وی اظهار کرد: برخی از افراد فلز وجودی شان با بقیه متفاوت است. برخی ظلم را می پذیرند و در خودشان توجیه می‌کند؛ اما برخی ظلم را نمی‌پذیرند و تن به انظلام نمی‌دهند آنچه که خطرناک است ظلم نیست بلکه پذیرش درونی ظلم است. یاران امام در هیچ زمانی تن به ظلم ندادند و مستحکم در سر جای خود ایستادند.

حجت الاسلام و المسلمین خمینی یادآور شد: روزی که حکومت عثمانی فروپاشید تعداد محدودی صهیونیست، سرزمین فلسطین را گرفتند؛ زیرا مسلمانان ضعیف بودند، مردمی که زیر فشار دولت عثمانی باشند یعنی استبداد عثمانی را پذیرند، استعمار صهیونیست را هم می‌پذیرند. ملتی که در مقابل ظلم می‌ایستد که هم در مقابل استبداد و هم استعمار بایستند.

وی با بیان اینکه آنچه که امام (ره) در ایران و اسلام زنده کرد عزت در میان مسلمانان بود، گفت: این عزت ارزشمند است. آن چیزی که باعث می‌شود امروز فلسطین زیر بار ظلم صهیونیست نمی‌رود عدم ظلم پذیری است. امام (ره) در مسلمین زندگی و عزت را ایجاد کرد.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: تاریخ ما سرشار از افرادی است که توجیه‌گر ظلم و ظالمان بودند ما یاران امام راحل در سخت‌ترین شرایط دست از مبارزه برنداشته و تن به ظلم نمی‌دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha