شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر / نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(س)

حوزه/ همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی (ره) در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی (ره) با حضور شماری از وکلای در قید حیات و همچنین خانواده و بستگان این افراد در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد.

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در گرگان، در این همایش عنوان کرد: اما شخصیتی است که باید از ابعاد مختلف برای امت اسلامی روشن شود که متاسفانه هنوز این کار را نکردیم.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) جامع الاطراف است و نمی‌شود از یک بعد به ایشان نگاه کرد، اظهار کرد: باید این شخصیت برای امت اسلامی روشن تر شود.

امام جمعه گرگان با اشاره به اینکه وکالت بحث مهم و امر طبیعی است، گفت: تلخ‌ترین حادثه‌ای که در تاریخ اسلام رقم خورده است انزوای اهل بیت (ع) بود و اینکه مردم از بهره مندی از خاندان اهل بیت (ع) محروم شدند.

وی با بیان اینکه اهل بیت (ع) در حین این که دشمن تلاش می‌کرد آن‌ها در انزوا باشند از هر جهتی وارد می‌شدند، ادامه داد: ائمه ما دولت در دولت تشکیل دادند زیرا بر اساس آموزه‌های قرآن نمی‌توانستند با حکومت جور کنار بیایند و این امر محال بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان با اشاره به اینکه تشکیل دولت و در دولت از ضرورت‌ها بوده است، اضافه کرد: کفر به طاغوت جز اولیه ایمان به خدا است و اگر آن نباشد ایمان نیز درست نیست.

امام جمعه گرگان بیان کرد: وکلایی که از طرف ائمه مامور بودند وظیفه نشر معارف، جمع آوری وجوهات، رسیدگی به مردم و.. را داشتند. در زمان غیبت نیز مراجع و علما همان رویه‌ای که ائمه داشتند را ادامه دادند.

وی با بیان اینکه وکلای شرعی امام خمینی(ره) همان نقشی را در شهرهای مختلف ایفا می‌کردند که وکلای شرعی ائمه معصومین بر عهده داشتند، ادامه داد: شاگردان مکتب امام صادق (ع) و ائمه اطهار (ع) این رویه را ادامه دادند اما این امر فراز و نشیب داشته است. برای برخی فرصت زیادی نبوده است و و گاهی شرایط رخ می داده است بیشتر اقدام می کردند.

آیت‌الله نورمفیدی اضافه کرد: امروز روحانیت مسئولیت بسیار سنگینی دارد. این دنیا فضای مجاز در کناره همه فرصت هایی که دارد واقعا خطرناک است. امروز حوزه‌های علمیه با این دنیا مواجه هستند .

وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در نوارغزه، اظهار کرد: جنایاتی که در غزه رخ می‌دهد که بیشتر شهدای آن کودکان هستند، نشان از درندگی صهیونیست‌ها است؛ هیچ انسانی نمی‌تواند به این اندازه درنده‌خو باشد. دنیا سکوت کرده است ما با این دنیا مواجه هستیم.

وکلا نقطه اتصال مردم با مراجع بودند

حجت الاسلام رضا مختاری عنوان کرد: شایع ترین نوع وکالت مربوط به نقل اجازه نقل روایت و حدیث است. از مولف و شاگردان آن اجازه می‌گرفتند تا آن را نقل کنند.

وی بیان کرد: در گذشته وکلا نقطه اتصال و ارتباط مردم شهرها و روستاهای مختلف با مراجع بودند؛ زیرا مردم امکان ارتباط مستقیم با مراجع را نداشتند و این وکلا اعتبار و اعتماد فراوانی در بین مردم داشتند به گونه‌ای که گاهی اعتبار بیشتری از مراجع داشتند؛ زیرا مردم مراجع را ندیده بودند اما این وکلا سال‌های سال با آنان زندگی کرده بودند.

حجت الاسلام مختاری ادامه داد: وکلا نیز تلاش می‌کردند با فعالیت علمی اعتبار کسب کنند و همه اعتبارشان از ناحیه موکل نبوده است.

وی اضافه کرد: دروس زیادی از اجازات امام (ره) می‌توانیم بگیریم که یکی از آن است که امام در اجازات، حدود در الفاظ و القاب را رعایت کرده‌اند.

حجت الاسلام مختاری اظهار کرد: بعد از دوران انقلاب اسلامی به خاطر عدم ماندگاری مبلغان و روحانیون در شهرها و روستاها، مسئله وکالت شرعی نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده‌است و مردم تا می‌آیند به شخصی اعتماد کنند فرد به جای دیگری می‌رود.

صراحت امام خمینی (ره) در مبارزه با رژیم غاصب

آیت الله غلامعلی درّی نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک نیز دراین همایش عنوان کرد: این جلسات و گفتمان های سازنده به برکت اخلاص و رنج‌های بزرگانی است که صد سال قبل درحوزه‌های مقدسه از جمله حوزه مقدسه قم متحمل شدند.

وی اظهار کرد: اگر ۶۰ سال است که امام نقش آفرین بوده است و بیش از ۶۰ سال است که از آغاز نهضت امام خمینی (ره) می گذرد از برکات و زحمات گذشتگانی است که رنج های زیادی تحمل کردند و خداوند خواست که امام منشأ این تحولات باشد.

وی با اشاره به اینکه مسئله رابط انسان‌ها از بدو خلقت به صورت فطری و غریزی بوده است و این ارتباطات به شکل‌های مختلفی بروز و ظهور داشته است، بیان کرد: انبیا نیز چون نمی‌توانستند با همه دنیا ارتباط داشته باشند از بدو بعثت به برقراری رابطه با دیگران بوده است تا بار سنگین رسالت انبیا را در همه دنیا ابلاغ کنند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ادامه داد: وجود رابط برای انتقال و نشر ارزش‌های دینی در نقاط مختلف دنیا یک ضرورت بوده است زیرا در آن دوران، تکنولوژی‌ها و ارتباطات برخط کنونی وجود نداشته است.

وی با اشاره به شواهد حضور وکلا در زمان پیامبر (ص) و مذهب تشیع اظهار کرد: وکلا در طول تاریخ ده ها مسوولیت اقتصادی، فرهنگی، حمایتی، علمی و غیره را بر اساس اجازات در اختیار داشتند.

آیت الله دری نجف آبادی ادامه داد: مبنای اهداف آنان تفاوتی ماهوی با سایر ارتباطات داشته است؛ اساس و مبنای آنان مسائل ایدئولوژی و اخلاص بوده است و اگر هدف‌های دنیوی وهم بوده برای حمایت از نیازمندان و محرومان بوده است.

امام جمعه اراک با اشاره به حساسیت امام خمینی (ره) نسبت به رژیم غاصب گفت: امام راحل در سال ۱۳۴۲، زاویه خود را با اسرائیل غاصب مشخص می‌کند و به صراحت می‌گوید که من حاضرم به دست عمال اسرائیل کشته شوم اما زیربار ننگ پذیرش این رژیم جعلی نروم.

وی افزود: امام خمینی (ره) در عاشورای ۱۳۴۲ می‌فرماید: اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت دانشمند باشد؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت قرآن باشد؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت علمای دین باشند؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت احکام اسلام باشد. این چیزهایی که مانع هستند، چیزهایی که سد راه هستند، این سدها را می‌شکند؛ قرآن سد راه است، باید شکسته شود؛ روحانیت سد راه است، باید شکسته شود؛ مدرسه فیضیه سد راه است، باید خراب شود؛ طلاب علوم دینیه ممکن است بعدها سد راه بشوند، باید از پشت بام بیفتند، باید سر و دست آنها شکسته شود برای اینکه اسرائیل به منافع خودش برسد؛ دولت ما به تبعیت اسرائیل به ما اهانت می‌کند.

بیش از هر زمانی نیاز به احیا اندیشه امام خمینی (ره) احساس می‌شود

حجت‌الاسلام و المسلمین علی کمساری، رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، نیز عنوان کرد: خداوند توفیق داد تا امروز در این مجموعه همایش وکلا را برگزار شود و موجبات احیا مجدد نام امام خمینی (ره) در حوزه علمیه شود و نام ایشان دوباره به اهتزاز بیاید.

وی با اشاره به انتشار ۱۰ جلدی دانش نامه امام (ره)، موسوعه امام (ره)، بیان کرد: توفیق شد که در سال گذشته ویکی امام (ره) که همان دانشنامه الکترونیکی امام (ره) است رونمایی شد و امکان استفاده همگانی دارد و به زودی به چهار زبان ترجمه می‌شود.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) افزود: همزمان ویکی فقه و ویکی شیعه از نظرات حضرت امام (ره) اشراق می‌شود و تا کنون ۳۶۰۰ مقاله دایره المعارفی بارگزاری شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین کمساری ادامه داد: تا پایان سال فرهنگ نامه ۵ جلدی شاگردان امام (ره) که ۱۳۳۲ نفر هستند منتشر می‌شود و سال آینده همایشی در این راستا برگزار می‌شود که کارهای مقدماتی آن در حال انجام است.

وی با اشاره به ضرورت پرداختن به آرای و ارزش های امام (ره) و احیا نام و اندیشه‌های امام (ره) ، اضافه کرد: اگر امام روح انقلاب اسلامی است که هست و اگر امام دیروز که امام امروز و فردا هم است لازم است که همه ما به ویژه حوزه های علمیه که در زمان حیات امام پرچم دار اندیشه امام بودند همچنان، در راستای احیا و ترویج نام امام تلاش کنند

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) یادآور شد: حوزه انقلابی، حوزه ای است که در تراز اندیشه امام باشد.

شایان ذکر است در این همایش حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، تولیت حرم امام خمینی(ره)، به بیان خاطرات از امام خمینی (ره) و ویژگی های وکلای امام پرداختند و حجت‌الاسلام و المسلمین عباس کمساری، مدیر کل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، اقدامات صورت گرفته در راستای برگزاری این همایش را عنوان کرد.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha