شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تبریز

حوزه/ پیش همایش بررسی اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور رئیس جامعة المصطفی العالمیه نمایندگی آذربایجان‌شرقی و جمعی از اساتید و اندیشمندان در دانشکده‌ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش حوزه از تبریز، پیش همایش بررسی اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور حجت‌الاسلام رسول خضرلو، رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی آذربایجان‌شرقی و جمعی از اساتید و اندیشمندان روز سه شنبه در دانشکده‌ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تبریز برگزار شد.

حجت‌الاسلام رسول خضرلو، رئیس جامعة المصطفی العالمیه نمایندگی آذربایجان‌شرقی، در این همایش اظهار داشت: کنگره‌ بین‌المللی اندیشه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علاوه بر ایران در کشورهای آفریقای جنوبی، هند، پاکستان، لبنان و سوریه نیز برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به کم اطلاعی مجموعه‌ها و مراکز علمی، اساتید و دانشجویان نسبت به شخصیت علمی رهبر معظم انقلاب، گفت: یکی از نشانه‌های اثبات این موضوع، چاپ کتاب تفسیر سوره‌ برائت نوشته‌ رهبر معظم انقلاب است که سال ۱۳۵۱ نوشته شده ولی سال ۱۴۰۱ (۵۰ سال بعد) به چاپ رسید.

حجت الاسلام خضرلو، در خصوص زندگینامه‌ مقام معظم رهبری نیز خاطرنشان کرد: ایشان سال ۱۳۱۸ در شهر مشهد متولد شده‌اند، پدر ایشان آیت‌الله جواد حسینی خامنه‌ای و مادرشان حاجیه خانم خدیجه میردامادی بودند، پدربزرگ پدری‌شان آقا سید حسین خامنه‌ای از مدرسین مدرسه‌ علمیه‌ طالبیه‌ تبریز و امام جمعه‌ مسجد جامع تبریز بود و پدربزرگ مادری‌شان نیز سید هاشم میردامادی از مفسّرین قرآن در مسجد گوهر شاد بود.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه نمایندگی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به برخی از دیدگاه‌ها در خصوص زادگاه و محل رشد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یادآور شد: برخلاف عده‌ای که قصد انحصار رهبر معظم انقلاب به یک استان و شهر خاصی را دارند، این موضوع اولویت اصلی ما نیست، چراکه ایشان شخصیت فرامکانی دارند و اولویت اول و ناخدای جبهه‌ حق هستند.

وی ادامه داد: حضرت آقا یکی از شاگردان برجسته‌ علامه طباطبایی در بین سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۳ بودند و اولین دوره‌ تفسیر خودشان را تحت عنوان «تفسیر عمومی» درسال ۱۳۴۳ و در ۲۵ سالگی آغاز کردند که در نوع خود کار بسیار بزرگی بود.

حجت الاسلام خضرلو، در خصوص دوره‌ دوم تفسیر قرآن توسط رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: این مرحله تحت عنوان «تفسیر تخصصی» در بین سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۱ انجام گرفت که از جمله‌ تفاسیر مهم این دوره می‌توان به تفسیر سوره‌ برائت اشاره نمود که متأسفانه بعد از ۵۰ سال به چاپ رسید.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به موضوعاتی ورود کرده‌اند که هیچ مفسری به این موضوعات نپرداخته است، افزود: دوره‌ سوم را می‌توان تحت عنوان «تفسیر موضوعی قرآن» نام برد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این تفسیر به موضوعات بسیار حساسی از جمله غِنا و موسیقی ورود کرده‌اند، در کل می‌توان گفت موضوعات مطرح شده در تفاسیر ایشان در هیچ تفسیر دیگری مشاهده نشده است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: چهارمین دوره‌ تفسیر امام خامنه‌ای مربوط به بعد از انقلاب اسلامی است، به‌طوریکه ایشان در دوره‌ای که مقام ریاست جمهوری را برعهده داشتند، با وجود تمامی مشغله‌های کاری بازهم به کار تفسیر قرآن می‌پرداختند و تفسیر سوره‌های حمد، بقره، مجادله، حشر، ممتحنه و تغابن از دیگر تفاسیر ایشان به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: تاکنون ۲۳۳ پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد و رساله‌ دکتری در دانشگاه‌ها و سطح سه و چهار حوزه در ارتباط با اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و جامعه المصطفی نوشته شده است.

حجت الاسلام خضرلو، در خصوص تأثیرپذیری امام خامنه‌ای از قرآن پژوهان، گفت: علامه طباطبایی در تفسیر به روش قرآن به قرآن، امام خمینی(ره) در تفسیر سیاسی قرآن و تفسیر المنار و فی ظلال القرآن در تفسیر اجتماعی از جمله مهم‌ترین تاثیرگذاران قرآن پژوهان در تفسیر امام خامنه‌ای به شمار می‌روند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha