شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مراسم سوگواری ایام فاطمیه در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی

حوزه/ محمدلو گفت:  از جمله روش های رشد در فرزندان توجه اهداف رشد و تکامل کودک است و نباید صرفا به آرامش ظاهری آن توجه شود و والدین باید مراقب توان جسمی، روحی و معنوی کودکان باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، وحیده محمدلو امروز در مراسم سوگواری ایام فاطمیه که در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، اظهار داشت: در تربیت فرزندان بایستی به تمام ابعاد توجه کرد که هر کدام از آنها برای تکامل و شخصیت فرزندان لازم است و نکته مهم اینجاست که اگر هر کدام از این ابعاد تربیتی کودک از راه درست پر نشود به سراغ راه نادرست خواهد رفت چرا که احساس نیاز می کند.

وی ادامه داد: بُعد اول تربیتی کودک، بعد زیستی است، یعنی نیاز به غذا، استراحت و... که اگر غذای مفید به او نرسد از تنقلات و غذای ناسالم استفاده می کند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی اضافه کرد: بُعد دوم تربیتی کودک، بُعد روانشناختی و توجه به عاطفه و محبت در فرزندان است و اگر والدین محبت به فرزند نداشته باشند، نااهلانی با فریب و نیرنگ به آن ها محبت دروغین خواهند کرد تا به اهداف خود برسند .

وی گفت: بعد سوم تربیتی کودک، بعد شناختی فرزندان و نیاز به دانستن و آگاهی است که اگر ظرف دانش کودک را ما با مطالب مفید پر نکنیم کسانی هستند که با مطالب نامناسب پر کنند.

محمدلو تصریح کرد: توجه به بعد اجتماعی و ارتباط با دیگران چهارمین بعد تربیتی کودک و نوجوان است که لازم است زمینه دوستی با افراد شایسته را برای کودک فراهم کنیم و بُعد پنجم هم که مهمتر از همه اینهاست توجه به معنویت و ارتباط با خدا در فرزندان است که از اهمیت بسزایی برخوردار است .

وی گفت: ۷روش برای برنامه ریزی ذهن کودکان لازم است که تکنیک حق انتخاب، روش الگودهی، روش قیاس کردن و توصیف احساس خود، روش سوالی، ارائه دلایل منطقی، گوش‌دادن فعالانه و همدلانه، صبور بودن، پذیرش عواطف منفی و زبان اطلاع رسانی از جمله آن هاست.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی عنوان کرد: از جمله روش های رشد در فرزندان توجه اهداف رشد و تکامل کودک است و نباید صرفا به آرامش ظاهری آن توجه شود و والدین باید مراقب توان جسمی، روحی و معنوی کودکان باشند.

وی در ادامه به سبک های تربیتی کودک اشاره کرد و گفت: سبک های مختلفی برای تربیت فرزند از جمله مقتدرانه، مستبدانه، سهل گیرانه و بی تفاوت وجود دارد که از میان این سبک‌ها سبک فرزندپروری مقتدرانه قابل تایید است که محبت، قاطعیت، کرامت، کنترل را با هم داشته باشد.

محمدلو تصریح کرد: امام رضا علیه السلام فرمودند: اگر مردم زیبایی های دین را می‌شناختند هر آینه از آن پیروی میکردند و برای مثال اگر درباره حجاب بانوان صحبت می شود حتما بایستی از ارزش و احترام و کرامتی که اسلام به دختران و زنان قائل است نیز صحبت شود .

وی ادامه داد: اسلام نسبت به بُعد عاطفی دختران بسیار توجه دارد و در روایات اشاره شده که دختران حسنه هستند و برای حسنه پاداش نوشته می شود و پسران نعمت هستند و از نعمت سؤال میشود و سفارش شده به اینکه اول هدیه ای که داده میشود به دختران اهدا شود و همچنین در روایات نسبت به محبت پیامبر عظیم الشان اسلام به دخترشان حضرت فاطمه(س) اشاره شده است.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی افزود: در حقیقت پیامبر عظیم الشان اسلام با تکریم و احترام حضرت فاطمه سلام الله علیها ارزش و منزلت دختران و زنان را در اسلام معنا نمودند. اسلام دینی هست که مدافع حقوق و منزلت زنان می باشد.

وی اضافه کرد: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها یک شخصیت کامل بودند که در تمام ابعاد عبودیت، خانوادگی، ولایت مداری و ... رشد یافته بودند و زندگی پرخیر و برکت ایشان نشان داد که زن می‌تواند هم با حفظ سنگر خانواده و هم با رعایت حجاب و عفاف در جامعه نقش آفرین و تمدن ساز باشد و در حدیث شریف کسا هم حضرت فاطمه سلام الله علیها را به عنوان محور هستی می شناسیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha