شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
استاد رفیعی

حوزه / حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با بیان اینکه خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍، کانون معنویت است، به تبیین ویژگی‌های خانواده و جامعه معنوی از دیدگاه قرآن کریم پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سومین و آخرین شب مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با حضور بیش از ۵ هزار نفر از عموم مردم قم در جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی، سخنران مذهبی و استاد حوزه و دانشگاه به ادامه مباحث شب گذشته درباره آیه شریفه «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ؛ [این نور] در خانه‌هایی است که خدا اذن داده [شأن و منزلت و قدر و عظمت آنها] رفعت یابند و نامش در آن‌ها ذکر شود، همواره در آن خانه‌ها صبح و شام او را تسبیح می‌گویند» پرداخت و با اشاره به ویژگی‌های خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، اظهار داشت: همانطور که گفته شد، خانه حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها حداقل بیست ویژگی دارد، از جمله باب الله، باب النبی، بیت الوحی، بیت الملائکه، بیت الولایه، بیت البرائه و بیت العاف است.

خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍، کانون معنویت است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍، خانه و کانون معنویت است، گفت: معنویت نیاز بشر است و زمانی غربی‌ها آن را نفی کردند، اما متوجه شدند که معنویت با انسان عجین است، لذا پذیرفتند اما معنویتی ارائه دادند که معنویت کاذب است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی افزود: در معنویت‌های ارائه شده غربی‌ها سه نتیجه ترک دنیا، اباحی گری و معنویت فردگرا دیده می‌شود که همگی از نظر اسلام مردود است.

ویژگی‌های خانواده و جامعه معنوی از دیدگاه قرآن کریم

این سخنران مذهبی در ادامه به ویژگی‌های خانواده و جامعه معنوی از دیدگاه قرآن کریم اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند متعال در آیه ۶۳ سوره فرقان و آیه‌های بعدی ۱۲ ویژگی جامعه سالم را ذکر می‌فرماید؛ همچنین خداوند متعال در آیات شریفه ۳۶ تا ۳۹ سوره شوری، بنیان یک جامعه سالم و مطلوب را ذکر فرموده و ۱۰ ویژگی را بیان کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی ادامه داد: در این آیات شریفه، خانواده و جامعه معنوی، ایمان و توکل دارد، گذشت می‌کند، فرمان خداوند متعال را اطاعت می‌کند، انفاق و نماز و رعایت عدالت و غیره در این جامعه اجرا می‌شود و این آیات، معرف جامعه معنوی هستند.

وی همچنین به آیات شریفه ۱۵۱ تا ۱۵۳ سوره انعام با ۱۰ فرمان، آیات اول سوره مومنون و آیات اول سوره انفال اشاره و تصریح کرد: معنویت در پرتو خرد شکل می‌گیرد و به انسان جامعه ارزش می‌دهد؛ اگر معنویت را از جامعه بگیریم، مادی گرا می‌شود.

دعایی که امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا به امام سجاد علیه‌السلام آموختند

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به معنویت در خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ و حضرت امیرالمومنین علی علیه‌السلام اشاره کرد و با بیان مصداق‌هایی از حضور معنویت در خانه اهل بیت علیهم السلام، عنوان کرد: ارتباط با خدا، ارتباط با مسجد، ارتباط با سخنان پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله ‍و ارتباط با دعا و قرآن در خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ وجود دارد و خانه معنوی را به نمایش می‌گذارد.

وی بابیان اینکه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ دعاهای ویژه دارد، اظهار داشت: امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا به فرزندشان امام سجاد علیه‌السلام می‌فرمایند: «پسرم! از من دعایی را حفظ کن که فاطمه به من تعلیم داده، و رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله ‍ هم به او تعلیم داده بود، و جبرئیل هم به رسول خدا؛ و این دعا برای رفع حاجت و همّ و غم و بلاهای سخت که نازل می‌شود مفید است» و این دعا همان دعای مفاتیح «بِحَقِّ یس وَ الْقُرآنِ الْکَرِیمِ وَ بِحَقِّ طه وَ الْقُرآنِ الْعَظِیمِ یا مَنْ یَقْدِرُ عَلَی حَوائِجِ السّائِلِینَ یا مَنْ یَعْلَمُ ما فِی الضَّمِیرَ یا مُنَفِّسَ عَنِ الُمَکُرُوبِینَ یا مُفَرِّجَ عَنِ الْمَغْمُوْمِینَ یا راحِمَ الشَّیْخِ الْکَبیرِ یا رازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِیرِ، یا مَنْ لا یَحْتاجُ اِلَی التَّفْسِیرِ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِی کَذا وَ کَذا» است.

نسل جدید باید با معنویت معرفتی آشنا شوند

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در ادامه به برخی وقایع خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ اشاره کرد و گفت: در این خانه، معنویت وجود دارد، شب اول ازدواج به نماز می‌ایستند و نماز می‌خوانند، سه روز روزه می‌گیرند و انفاق می‌کنند، شب زنده داری می‌کنند، نماز شب می‌خوانند، فرزندداری، همسرداری، نقش اجتماعی، نقش خانوادگی، دفاع از مظلوم، مبارزه با ظلم و غیره از ویژگی‌های حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ است.

این سخنران مذهبی در پایان با اشاره به برگزاری مراسم مختلف در مناسبت‌های مختلف سال مانند مراسم عرفه، اعتکاف، اربعین و غیره، یادآور شد: همه این مراسم ارزشمند هستند و باید در جامعه وجود داشته باشد، اما اسلام مناسکی باید با اسلام معارفی آمیخته شود و نسل جدید باید با معنویت معرفتی آشنا شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha