شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1124722
۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
نشست بررسی پیدایش منافقین در صدر اسلام

حوزه/ فرمانی گفت: گروهی بر این عقیده اند که با پایان عمر پیامبر (ص) و رحلت آن بزرگوار، نفاق پایان یافت، برخی دیگر از جمله علامه بزرگوار طباطبایی در المیزان معتقدند که این جریان پس از آن هم استمرار یافت؛ منتهی به دلیل رسیدن به حکومت، پیچیده تر شد و کمتر موضع گیری های مشهودی از منافقان دیده شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه منیره فرمانی امروز در نشست علمی معرفی کتاب که به همت مدارس علمیه زینب کبری (س) و ریحانة الرسول ارومیه در مدرسه علمیه زینب کبری (س) برگزار شد، به معرفی کتاب منافقین پرداخت و اظهار داشت: آیات قرآن مملو از موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی و.... است. برخی از این موضوعات در مکه به پیامبر نازل شده است و دستور به رفتار مسالمت آمیز با کافران می دهد و برخی دیگر در مدینه است و دستور جهاد و مقاتله با کافران را می دهد.

وی ادامه داد: برخی موضوعات مثل نفاق هر چند در بدو نظر از موضوعات مدنی محسوب می شود اما با تأمل در نظرات و آراء مفسران معلوم می شود که از موضوعات اختلافی است و گروهی موضوع نفاق در قرآن را منحصر به آیات مدنی نمی دانند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی تاکید کرد: اگر بخواهیم بر اساس محتوای فصل های کتاب " منافقین" به نتیجه گیری بپردازیم باید گفت که ، در میان مفسران در خصوص آغاز و انجام نفاق در صدر اسلام دو نظریه وجود داشته به این صورت که عقیده برخی مفسران درباره آغاز نفاق این است که این مسئله از مدینه شروع شده و در فتح مکه به اوج خود رسیده است.

وی افزود: گروهی بر این عقیده اند که با پایان عمر پیامبر (ص) و رحلت آن بزرگوار، نفاق به این معنا پایان یافت. برخی دیگر و از جمله علامه بزرگوار طباطبایی در المیزان معتقدند که این جریان پس از آن هم استمرار یافت؛ منتهی به دلیل رسیدن به حکومت، پیچیده تر شد و کمتر موضع گیری های مشهودی از منافقان دیده شد.

فرمانی عنوان داشت: نفاق در عقیده شدیدترین نوع نفاق است که بیشتر سوره های مدنی به این نوع اشاره دارد و دیگری نفاق در عمل و اخلاق است که جود چنین امری در مکه قبل از هجرت دور از انتظار نیست. آیه فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٞ فَزَادَهُمُ ٱللَّهُ مَرَضٗا به گروه خاصی در میان مسلمانان اشاره دارد که به دلیل ضعف ایمانی که داشته اند به تدریج به سمت نفاق کشیده شده اند.

لازم به ذکر است که منیره فرمانی از اساتید حوزه علمیه آذربایجان غربی است و کتاب " منافقین" را به رشته تحریر در آورده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha