دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ معاون فرهنگی دانشگاه آزاد آستانه گفت : نقش حوزه‌ها در حرکت اسلامی و تربیت جامعه بسیار حساس و سرنوشت ساز است، با نگاهی به تاریخ پرفراز و نشیب کشورمان در می‌یابیم که عالمان دینی همواره سرپرستی و هدایت جامعه را بر عهده داشته و در حوادث و به ویژه مبارزات مردم علیه طاغوت و حکومت‌های جائز زمان خویش، پیشاپیش مردم به قیام برخاسته‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک به‌مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه، نشست بین طلاب و دانشجویان دانشگاه آزاد شهر آستانه امروز با حضور حجت الاسلام عابدی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد شهر آستانه در مدرسه علمیه حضرت زینب(س) برگزار شد.

حجت الاسلام عابدی ضمن تبریک هفته وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: بیست و هفتم آذرماه، یادآور عروج سرخِ مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه مفتح است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود، شهیدی والامقام که در راه تحقق این اندیشه و آرمان بلند که از اندیشه بلند امام(ره) برخاسته بود، تلاش‌های بی وقفه‌ای انجام داد.

وی تصریح کرد: به پاس فعالیت‌های چشم گیر شهید مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه و لزوم ارتباط، همکاری و هم فکری این اقشار اندیشمند، روز ۲۷ آذر که سالروز شهادت شهید مفتح می‌باشدف روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد آستانه، به بخشی از زندگی شهید مفتح پرداخت و بیان کرد: شهیدآیت الله محمد مفتح در سال ۱۳۰۷ در خانواده‌ای روحانی در روستای کله سر در بخش فامنین از توابع شهر همدان متولد شد، شیخ محمود مفتح از روحانیان همدان بود و در همدان نزد افرادی چون آیت الله آخوند ملا علی، دروس اولیه فقه را فرا گرفت و در سال ۱۳۲۲ و در ۱۵ سالگی برای ادامه تحصیل راهی شهر قم شد، در آنجا در محضر درس حضرت امام خمینی(ره)، آیت الله سید حسین طباطبایی بروجردی، آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی، آیت الله سید محمدحسین طباطبایی، آیت الله داماد و حاج آقا رحیم ارباب حضور یافت و به آموختن درس این بزرگان همت گماشت، اما علاقه او باعث شد تا به تحصیلات جدید نیز بپردازد و با گذشت زمان، علاوه بر این که یکی از مدرسین معروف حوزه علمیه شد، موفق به اخذ درجه دکتری در رشته فلسفه نیز گردید و لذا در طول این مدت در دبیرستان‌ها هم تدریس می‌کرد و مدتی نیز مدرس حوزه بود.

حجت الاسلام عابدی خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه در جامعه دینی و نظام ما دارای جایگاهی بس مهم و والا هستند.

وی تصریح کرد: نقش حوزه‌ها در حرکت اسلامی و تربیت جامعه بسیار حساس و سرنوشت ساز است، با نگاهی به تاریخ پرفراز و نشیب کشورمان در می‌یابیم که عالمان دینی همواره سرپرستی و هدایت جامعه را بر عهده داشته و در حوادث و به ویژه مبارزات مردم علیه طاغوت و حکومت‌های جائز زمان خویش، پیشاپیش مردم به قیام برخاسته‌اند.

حجت الاسلام عابدی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی و پدید آمدن افق‌های تازه، اظهار کرد: با پدید آمدن این افق‌ها مسئولیت سنگین‌تری بر عهده حوزویان قرار گرفته است.

وی ابراز کرد: دانشگاه همواره جایگاه آموزش و کاوش در حوزه اندیشه‌های علمی بوده و رسالت بلند آنان سوق دادن جامعه به سوی تعالی و بالندگی است، دانشگاهیان به‌عنوان روشن فکرانی هستند که از افق بالاتری به جامعه می‌نگرند و برای رسیدن جامعه به بالندگی همواره تلاش می‌کنند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha