شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ جلسه اخلاق طلاب مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها خوی

حوزه/ حجت‌الاسلام زمانی گفت: بسیاری از خانواده ها مراقب جسم فرزندانشان هستند اما به تربیت روحی آنها اهمیت نمی دهند، در حالی که در روایات اسلامی برای تربیت فرزندان سه مرحله، زیر هفت سال، بالای هفت سال و ۱۴ سال به بعد، مشخص شده است و هر مرحله شرائط ویژه تربیتی را می طلبد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام هادی زمانی امروز در نشست اخلاقی که در مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها خوی برگزار شد، اظهار داشت: از روزی که اولین آیه قرآن کریم به پیامبر اکرم(ص) نازل شد، قرآن کریم بر روی یک مسئله اساسی تأکید داشت و آن علم آموزی و یاد دادن آن به دیگران بود و لذا انسان باید از لحظه ای که امکان تحصیل دانش برایش فراهم است به دنبال علم باشد تا لحظه‌ای که از این دنیا می رود.

وی ادامه داد: روایات فراوانی در مورد فضیلت علم از ائمه معصومین وارد شده است که یکی از آن‌ها روایت نبی مکرم اسلام است که می فرمایند؛ برای یافتن علم به دورترین نقطه عالم سفر کنید حتی آن نقطه چین باشد و امام صادق علیه السلام نیز می فرمایند اگر مردم می دانستند در یادگیری دانش چه فایده هایی وجود دارد برای کشف آن به قعر دریاها می رفتند.

کارشناس دینی تأکید کرد: یادگیری علم یک مسئله عقلانی است که دین مبین اسلام را نیز بر آن تاکید کرده است و البته علم شعبه های مختلفی دارد و آنچه که نیاز روز و جامعه است باید افرادی برای یادگیری آن همت کنند اما در بین همه علوم، دانش الهی و دینی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به مثابه قلب در بدن است که یادگیری و آموزش آن به دیگران بر عهده طلاب علوم دینی است.

وی گفت: بسیاری از خانواده ها مراقب جسم فرزندانشان هستند، اما به تربیت روحی آنها اهمیت نمی دهند، در حالی که در روایات اسلامی برای تربیت فرزندان سه مرحله، زیر هفت سال، بالای هفت سال و ۱۴ سال به بعد، مشخص شده است و هر مرحله شرائط ویژه تربیتی را می طلبد.

حجت الاسلام زمانی تأکید کرد: تفقه در دین بسیار مهم و حیاتی است و اگر عده‌ای برای آن اقدام نکنند قطعا حیات بشری با مشکل و بحران مواجه خواهد شد و حقیقت انسان به روح اوست که با علوم دینی تربیت می شود و ارتقا و تعالی روح انسان نیازمند دانش و معارفی است که قرآن کریم و ائمه معصومین به ما یاد دادند.

وی ادامه داد: پیش مطالعه، نکته برداری، مطالعه بعد از درس، مباحثه، تقریر آنچه که از درس فهمیده، بخشی از لوازم دروس طلبگی است که بزرگان به ما سفارش کرده‌اند و باید بدان پای‌بند باشیم.

انتهای خبر.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha