یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور

حوزه /عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، توجه به مسئله حکمرانی در فضای امروز اجتماع مبتنی بر نگاه قرآنی را بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: در حکمرانی قرآن، آیات الهی، ارزش‌های عمومی را بازسازی نموده و بر ارزش‌های فطری مراقبت نمودن بر آن تأکید می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، امروز در اختتامیه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری، در تالار قدس کتابخانه آستان قدس رضوی، ضمن اشاره به موضوع حکمرانی قرآن در تفسیری مقام معظم رهبری اظهار داشت: این موضوع در قالب کتابی مفصل تدوین‌شده است، به قالب محتوایی و رویکردهای علمی این اثر ارزشمند اشاره کرد.

وی بررسی مبانی مقام معظم رهبری و روش تفسیری ایشان را ازجمله رویکردهای این کتاب دانست و ابراز داشت: حکمرانی در اصطلاح، حکمرانی و جامعیت در قرآن ازجمله رویکردهای مقدماتی این کتاب بیان کرد.

استاد حوزه علمیه قم توجه به مسئله حکمرانی در فضای امروز اجتماع مبتنی بر نگاه قرآنی را بسیار مهم و ضروری دانست و افزود: در حکمرانی قرآن، آیات الهی، ارزش‌های عمومی را بازسازی نموده و بر ارزش‌های فطری مراقبت نمودن بر آن تأکید می‌کند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: تربیت گروه‌های مردم و حکمرانان در چارچوب قواعد و ضوابط ثابت و جهت‌دهی به حکمرانی تعالی ایشان از رویکردهای قرآن در مواجهه با موضوع حکمرانی است.

وی ارتباط بین سه ضلع دولت، بخش عمومی و خصوصی را سه ضلع مهم حکمرانی دانست و بر اهمیت بازشناسی جامعیت حکمرانی دین در عرصه‌ها و بسترهای مختلف تأکید نمود و اذعان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی از قرآن کریم لایه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تربیتی را ناظر به حساسیت نظری موردتوجه قرار داده است؛ با توجه به حساسیت‌های نظری که امام خامنه‌ای حتی پیش از انقلاب داشتند، در فضای حکمرانی قابل‌تأمل و تنفس کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت پور افزود: آن چیزی که مقام معظم رهبری را از دیگر مفسرین ممتاز می‌کند، حساسیت نظری و درگیری ایشان در مسائل مرتبط با موضوعات حکمرانی است؛ این نگاه می‌تواند به‌خوبی با قرآن ارتباط برقرار نموده، لایه‌های مربوط به نگرش قرآن در حوزه حکمرانی را در اختیار ما قرار دهد.

وی به استخراج احکام قرآنی مرتبط با موضوع حکمرانی اشاره و ضمن تبیین مثال‌های قرانی در این حوزه، بابیان این‌که فهم معیارهای قرآنی فهم و قدرت بینش را ارتقاء می‌دهد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تلاش نموده تا لایه‌های پنهان و قواعد عام قرآنی در حوزه حکمرانی را احصا و به‌خوبی تبیین نمایند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تصریح کرد: از مجموع قضایای به‌دست‌آمده در تفسیر مقام معظم رهبری در سوره‌های ۱۰ کانه ۱۶ قاعده کلان در عرصه حکمرانی به‌دست‌آمده است.

وی ۸ قاعده مستخرج از تفسیر مقام معظم رهبری در سوره‌ها را موردتوجه قرارداد و ابراز داشت: «حاکمیت مطلق و پادشاهی باشکوه الهی» «تخلف‌ناپذیری قوانین الهی» «صدق در بندگی خدا معیار رهبری و حکمرانی»، «معرفت افزایی شرط سلامت و پایداری حکمرانی قران»، «برخورد منطقی با قوانین و سنت‌های غیر اسلامی»، «ضرورت شکل‌گیری پایگاهی برای تحقق حکمرانی اسلامی»، «رشد پیوسته ظرفیت‌ها و تفکیک مردم مؤمن از غیره»، «ضرورت مراقبت بر مهارت‌های خویشتن‌داری گروه‌های مختلف مردمی» ۸ قاعده مستخرج از تفسیر مقام معظم رهبری بیان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha