شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کتاب «طلاق در آینه پژوهش‌های روان شناختی»

حوزه/ کتاب «طلاق در آینه پژوهش‌های روان شناختی» اثر ناصر آقا بابائی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «طلاق در آینه پژوهش‌های روان شناختی» اثر ناصر آقا بابائی است که در پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۲۵۰ صفحه به چاپ رسید.

سستی بنیان خانواده و کاهش مهر و دوستی افراد از پیامدهای جامعه متمدن و صنعتی امروز است. از آن رو که خانواده سنگ بنای جامعه است، طلاق می‌تواند از یک گرفتاری شخصی به مسئله ای عمومی در ساختار اجتماعی تبدیل شود. در چند دهه گذشته پژوهش‌های بسیاری درباره کیفیت و پایداری ازدواج در سراسر دنیا انجام شده است؛ اما اطلاع ما از این پیشینه پژوهشی چندان منسجم نیست.

در این کتاب، پژوهش‌های تجربی درباره طلاق در ایران و سایر کشورها در زمینه همایندها، پیشایندها و پیامدهای طلاق، راه‌های پیشگیری از آن و خدمات روان شناختیِ کاهنده آسیب‌های ناشی از طلاق مرور می‌شوند؛ همچنین بر اساس پژوهش‌های موجود، عامل‌های گوناگون مؤثر بر طلاق و نیز شیوه‌های برتر پیشگیری از طلاق، شناسایی و معرفی می‌شوند.

ساختار اثر

این کتاب در پنج فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «همایندها و پیشاینده‌های روان شناختی طلاق» معنای طلاق برای فرد طلاق گرفته، همسرگزینی، ارتباط و دلبستگی را تبیین کرده، تعارض زناشویی، طلاق عاطفی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی را تشریح کرده و دین و معنویت، دلزدگی و فرسودگی زناشویی و فرزندان طلاق را مورد تأکید قرار داده است.

«مداخله پیش از طلاق و پیشگیری از طلاق» عنوان دومین فصل از کتاب حاضر است که در آن عامل‌های حفاظت کننده، مشاوره و زوج درمانی در برابر داوری و خانواده درمانی ساختاری بررسی شده، درمان بین فردی، واقعیت‌درمانی و رفتار درمانی دیالکتیک بیان شده و زوج درمانی مبتنی بر خود تنظیمی، امیددرمانی و روش تحلیل رفتار متقابل به نگارش درآمده است.

نویسنده در فصل سوم با عنوان «پیامدهای طلاق» سازگاری با طلاق، حمایت اجتماعی، سلامت جنسی و بازسازی هویت را به رشته تحریر درآورده است.

فصل چهارم با عنوان «مداخله‌های پس از طلاق» به بررسی کتاب درمانی، برنامه مداخله‌ای ویژه کودکان طلاق و استعاره درمانی پرداخته و آموزش مهارت‌های زندگی، مهارت‌های ارتباطی و مهارت مسئله گشایی، درمان مبتنی بر دین و معنویت و تئاتر درمانی را شرح داده است.

«سخنی درباره رضایت زناشویی» عنوان پنجمین و آخرین فصل از کتاب مذکور است.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha