پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
ماه رجب
ماه رجب

کارشناس مذهبی گفت: فرصت طلایی ماه رجب را غنیمت بشماریم. دستورات اهل‌بیت(ع) نجات‌بخش است و آن انوار الهی ما را به محاسبه‌ی و مراقبت اعمال توصیه کرده‌اند.

حجت الاسلام جاسم عطشانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تبریک فرارسیدن حلول ماه پر خیر و برکت رجب اظهار کرد: در این ماه نورانی دو کار از اهمیت ویژه‌ایی برخورد دار است. اول تمرین و کسب استعداد روحی و آمادگی برای ورود به ضیافت الله در ماه مبارک رمضان است. دوم حفظ و نگهداری این استعداد است که ان شاءالله ماه رمضان پر از خیر و برکتی برای ما رغم بخورد.

کارشناس مذهبی گفت: برای حاصل شدن مورد اول در ماه مبارک رجب که واقعا روزه و تهجد این ماه در وجود انسان معجزه‌ای رقم می‌زند تا حدی که انسان می‌تواند کاستی‌ها و کاهلی‌های عبادی گذشته را در ماه رجب جبران کند و خود را از نظر روحی به استعدادی برساند که روزه‌ی او صرفا گرسنگی و تشنگی نباشد، بلکه سبب رشد و تعالی و قرب الی الله گردد.

عطشانی‌زاده با اشاره به حدیث حضرت رسول‌الله(ص) که فرمودند: الدنیا مزرعة الاخره، خاطرنشان کرد: یکی از مصادیق مزرعه‌ی این دنیا، کشتزار وجودی ماست، یک کشت خوب مستلزم آن است که در ابتدا علف‌های هرز وجودیمان را از ریشه بکنیم تا بذر ایمان و عمل صالح در این کشتزار بهتر بروید و ثمربخش باشد، ماه رجب بهترین فرصت و موقعیت است برای پاکسازی و شست و شوی روح است.

وی در ادامه گفت: در مورد حفظ این استعداد و حالت نورانی حاصل از ماه رجب آنچه از لسان شریف آیات و روایات برداشت می‌شود این است که حفظ عمل مهم‌تر از خود عمل است. خداوند در سوره‌ی انعام آیه ۱۶۰ می‌فرمایید «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا ۖ وَمَنْ جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَا یُجْزَیٰ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ / هر کس کار نیکی بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد، و هر کس کار بدی انجام دهد، جز بمانند آن، کیفر نخواهد دید؛ و ستمی بر آنها نخواهد شد.»

کارشناس مذهبی افزود: این آیه نشان می‌دهد که جدای از انجام حسنات آنچه نجات بخش است، آوردن آن حسنات و نیکی به محضر خدا در یوم الحساب است و این کار حاصل نمی‌شود مگر با مراقبت و محاسبه‌؛ تا انسان نظارت و حسابرسی بر اعمال خود را آغاز نکند نمی تواند صادرات و واردات روحش را کنترل کند.

وی دستورات ائمه‌اطهار(ع) را نجات‌بخش دانست و بیان کرد: دستورات اهل‌بیت(ع) نجات‌بخش است؛ آن انوار الهی ما را به محاسبه‌ی و مراقبت در طول شبانه روز توصیه کرده‌اند.

عطشانی‌زاده گفت: با مراقبت و محاسبه‌ی اعمال سعی کنیم به روایت حضرت رسول‌الله که فرمودند: حاسِبوا أنْفُسَکُم قَبلَ أنْ تُحاسَبوا، پیش از آن که مورد حسابرسی قرار گیرید خود به حساب نفستان برسید، عمل کنیم، و این راز بزرگانی است که موفق به کسب مقامات اخلاقی و عرفانی شدند. آنان اجازه ندادند نور اعمال آنها خاموش شود، بلکه روز به روز بر آن افزودند.

وی گفت: فرصت طلایی ماه رجب را غنیمت بشماریم. حضرت رسول‌الله می‌فرماید: إنّ لِرَبِّکُم فی أیّامِ دَهرِکُم نَفَحاتٍ، فَتَعَرَّضُوا لَهُ لَعَلَّهُ أن یُصِیبَکُم نَفحَةٌ مِنها فلا تَشقَونَ بَعدَها أبدا. همانا از سوی پروردگار شما در طول عمرتان نسیم‌هایی می‌وزد، پس خود را در معرض آنها قرار دهید، باشد که نسیمی از آن نفحات به شما بوزد و زان پس هرگز به شقاوت نیفتید.

وی در پایان گفت: با رعایت این نکات خودمان را در معرض نفحات قدسیه‌ی ماه رجب قرار بدهیم و لبیک بگوئیم به ندای ملکوتی أین الرجبیون.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha