شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
خانم حسینی واعظ

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: یکی از دستورات اسلامی وارده در ماه رجب، دستور به استغفار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم نفیسه حسینی واعظ در نشستی که به مناسبت میلاد امام محمدجواد «علیه السلام» در جمع کارکنان مدیریت حوزه علمیه خواهران این استان برگزار شد، با بیان آیه «وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا»(نسا/64) گفت: یکی از دستورات اسلامی وارده در ماه رجب، دستور به استغفار است.

وی افزود: به استناد سخن برخی بزرگان، ماه رجب، ماه استغفار است که استغفار چند مرتبه دارد؛ یک مرتبه‌ آن استغفار انسان نسبت به خطاهاست که در قرآن و روایات بر آن تاکید شده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان، دومین مرتبه استغفار را «فعل» بیان کرد و به کلام نورانی امیرالمومنین «علیه السلام» استناد کرد و گفت: پشیمانی بر گذشته و عزم نسبت به آینده، یعنی انسان نسبت به گذشته‌ واقعا نادم و نسبت به آینده‌ مصمم باشد تا اگر گناهان تکرار شد، رجوع نکند و تدارک حقوق مردم و حقوق الهی را کند.

خانم حسینی واعظ با استناد به روایتی دیگر از امام رضا «علیه السلام» توضیح داد: اگر کسی نمی تواند عملی انجام دهد که تدارک خطا و کفاره گناه باشد، باید زیاد صلوات بفرستد که این صلوات، ریشه گناه را از دل انسان می‌برد؛ نه تنها ظاهر گناه بلکه زوایای پنهان گناه که در وجود انسان هست را پاک می‌کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان ضمن بیان مراتب صلوات و با بیان اینکه باید ریشه گناه از ظواهر و باطن وجود انسان پاک شود، گفت: قدم دیگر در وادی استغفار این است که «أَنْ تَعْمِدَ إِلَی اللَّحْمِ الَّذِی نَبَتَ عَلَی السُّحْتِ فَتُذِیبَهُ بِالْأَحْزَانِ حَتَّی تُلْصِقَ الْجِلْدَ بِالْعَظْمِ وَ یَنْشَأَ بَیْنَهُمَا لَحْمٌ جَدِیدٌ؛ نسبت به آن گوشتی که از لذت ناپاک و حرام روییده و رویشش بر حرام بوده، آن را با غصه آب کند».

خانم حسینی واعظ توضیح داد: برخی بزرگان بیان فرموده‌اند که آنچه از گناه روییده است، بار عبادت را برنمی‌دارد؛ لذا انسان گاهی اوقات تمایل به عبادت دارد اما چون آثار گناه و غفلت در وجود انسان هست، مانع عبادت می‌شود.

وی حزن بر سیدالشهداء را پاک کننده آثار گناه دانست و بیان کرد: یکی از بهترین حزن‌هایی که آثار گناه را از وجود انسان پاک می‌کند، حزن بر سیدالشهداء است که تدارک گناهان انسان ‌شده و طهارت نفس حاصل می‌شود.

استاد حوزه ادامه داد: یکی از آثار اشک بر سیدالشهداء، تطهیر نفس است و این بالاترین مقام استغفار است که انسان آثار گناه را در وجود خودش محو کند و دوباره از نو وجودش پرورش پیدا کند.

خانم حسینی واعظ در پایان بر دو عهد تولی و تبری تاکید کرد و گفت: اصل گناه خروج از این دو عهد است؛ به همین دلیل، هر چه درک از عظمت و شئون الهی در انسان بیشتر شود، درک از عظمت و ولایت معصوم لطیف‌تر می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha