شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام و المسلمین بلادیان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت: باید از خودمان بپرسیم که چقدر امام زمان(عج) در زندگیمان سهم دارد؟ چقدر اعمال ما تابع خواست و نظر امام زمان است؟ ای نوجوان ها شما که می خواهید مسیر زندگی خود را تعیین کنید و به دانشگاه، حوزه، بازار یا هرکار دیگری بروید چقدر تصمیمتان مبتنی بر رضایت امام زمان(عج) است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین بلادیان مدیرحوزه علمیه خوزستان روز گذشته در جمع معتکفین شهرستان اندیمشک بیان داشت: ماه رجب ماه بندگی، توبه و استغفار است. این ماه فرصت ویژه ای برای ماست که جهشی در زندگی خود ایجاد کرده و بیشتر و بهتر تامل و فکر کنیم، رو به خداوند متعال آورده و ارتباط خود را با خداوند قویتر کنیم.

وی گفت: ماه رجب یک فرصت استثنائی است؛ روزه گرفتن و استغفار کردن در این ماه قابل مقایسه با دیگر ماه ها نیست این ماه ماه خداست ماه رحمت الهی است شما که روزه دارید و جوان باید قدر این فرصت را بدانید.

مدیرحوزه علمیه خوزستان گفت: خداوند متعال جوان مؤمن را بیشتر از کسانی که عمری از آنها گذشته دوست دارد چرا که غفلت ها، خطاها، نسیان ها و معصیت ها قلب را آلوده و تیره و تار می کند در حالی که شما هنوز جوان هستید و قلب هایتان آماده، نو و تازه است.

وی افزود: بودن در ماه رجب، روزه دار بودن، سه روز در مسجد خدا معتکف بودن و در شب و روز جمعه بودن همه اینها فرصت های ویژه ای هستند که نصیب شما شده و باید قدر آنها را بدانید و آنها را از دست ندهید. در این فرصت و شرایطی که قرار دارید اگر ارتباط شما با امام زمانتان وصل شود سرعت و جهش کار شما بیشتر می شود.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان بیان داشت: مگس چقدر می تواند پرواز کند و اوج بگیرد؟ نهایت چند متر حالا اگر همین مگس را به بال عقب ببندیم چقدر می تواند بالا رود؟ اعمال ما مانند آن مگس است هرچقدر زور بزنیم می توانیم یک نماز ناقصی بخوانیم یک روزه نیم بندی داشته باشیم اما وقتی وصل شویم به اهل بیت عصمت و طهارت ما و اعمالمان اوج می گیریم.

وی گفت: باید ارتباط خود را با اماممان محکم کنیم و اماممان رابشناسیم و بدانیم که صاحب داریم چرا که ما در بسیاری از مواقع فراموش می کنیم و متوجه نیستیم که صاحب داریم یعنی یک آقائی هست که به ماتوجه دارد، ما را می بیند و به پرونده ی ما نظر می کند. اگر به این مساله دقت کنیم هم کارهای ما بهتر می شود و هم اثر کارهای ما بیشتر می شود.

مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت: شیخ عباس قمی بعد از ذکر اعمال روز جمعه می فرماید اگر همه ی اعمال این روز را فراموش کردید و یا نتوانستید انجام دهید دعای در غیبت امام زمان(عج) را فراموش نکنید. این دعا اینگونه آغاز می شود که «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَکَ‏»، یعنی تا خدا را نشناسیم و ندانیم که خدائی هست که ما را آفریده و برای آفرینش ما هدفی داشته، علم به پیامبرش نخواهیم داشت.

وی افزود: اگر بگوئیم جهان یکدفعه ای و بر اثر یک انفجار بوجود آمده و همه ی خلقت یکدفعه در جای خود منظم شدند و اصلا خالق و هدفی برای خلقت نبوده نمیتوان وجود پیامبران الهی را ثابت کنیم ولی اگر گفتیم این نظم موجود در جهان نشانه ی خالقی است که او از آفرینش ما هدفی را دنبال می کند و ما باید به آن هدف برسیم در اینجا این سوال مطرح می شود که چه کسی ما را به سمت آن هدف راهنمایی می کند و ما را به آن هدف می رساند؟ در اینجا ضرورت وجود پیامبران الهی مشخص می شود.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان با اشاره به فراز «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ» بیان کرد: حالا که ما پیامبر خود یعنی حضرت محمد(ص) را شناختیم و ایشان هدف را به ما نشان داد حالا که ایشان نیست و ما شکایت می کنیم از خداوند که پیامبر ما نیست (اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکو إِلَیْک فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنَا وَ کثْرَهَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّهَ عَدَدِنَا وَ شِدَّهَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا.) باید کسی باشد که برای ما تبیین و تفسیر کند، راه را به ما نشان دهد و دستمان را بگیرد و به هدف برساند. پس وقتی پیامبر را شناختیم به تبع سراغ امام و حجت الهی می رویم.

وی گفت: هرکس و هر چیز در عالم وقتی اعتبار پیدا می کند که به خداوند وصل باشد اگر به خداوند وصل نبود نه تنها هیچ ارزشی پیدا نمی کند بلکه فاسد و مفسد می شود؛ سنگ وقتی اعتبار و ارزش معنوی پیدا می کند که به خداوند وصل باشد مانند حجره الاسود که از آنجایی که در خانه ی خدا قرار گرفته ارزش پیدا کرده و ما به دورش می گردیم ولی همین سنگ وقتی به خداوند وصل نباشد می شود بت که ما آن را می شکنیم.

مدیر حوزه علمیه خوزستان با اشاره به فراز «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی‏»، بیان داشت: در این فراز ما از خداوند می خواهیم که حجتی که خودش فرستاده و از جانب او بر ما ولایت دارد را به ما معرفی کند تا ما سراغ حجت های دروغین نرفته و سرباز و عبد شیطان نشویم. این رو الان که در اعتکاف هستید از خداوند بخواهید لحظه به لحظه شناخت شما را نسبت به امام زمان(عج) بیشتر کند چرا که هدایتی که خداوند برای ما تعیین کرده متوقف بر شناخت امام زمان(عج) است و اگر او را نشناسیم گمراه می شویم و دیگر دینی برای ما نمی ماند.

وی افزود: در فراز دیگر این دعا می خوانیم که «اللَّهُمَّ لاَ تُمِتْنِی مِیتَةً جَاهِلِیَّةً» یعنی اینکه کسی که خدا و پیامبرش را شناخت اما ولی زمان خود را نشناخت به مرگ جاهلی مرده است. ما از همین فراز به ولایت امیرالمؤمنین استناد می کنیم و می گوئیم اگر کسی بگوید حضرت زهرا(س) ولی زمان بعد از پیغمبر اکرم(ص) خویش را نشناخته پس آن حضرت نعوذبالله در گمراهی مرده و بهشتی نخواهد بود در حالی که پیامبر مکرم اسلام(ص) فرموده اند که «فاطمة سیدة نساء العالمین» است پس حتما ایشان ولی زمان خویش را می شناخته که همان امیرالمؤمنین است.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان با اشاره به فراز «وَ لاَ تُزِغْ قَلْبِی بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنِی‏»، عنوان کرد: کسی فکر نکند الان که مثلا بچه مسجدی، نمازخوان، روزه گیر، روحانی و غیره است دیگر من مصون هستم و شیطان در او راه ندارد، نه اینگونه نیست و هر لحظه شیطان برای آنهایی که ایمانشان بیشتر است دام های محکم تر و بیش تری پهن می کند. باید از خداوند بخواهیم که الان که هدایت شده ایم، امام زمان خویش را می شناسیم، ذکر علی بر لب داریم و به مسجد برای اعتکاف آمده ایم، کاری کند که قلبمان،فکرمان،اعتقاداتمان و مسیر زندگیمان عوض نشده و شیطان بر ما مسلط نشود.

وی گفت: در فراز دیگر این دعا می خوانیم که «اللَّهُمَّ فَکَمَا هَدَیْتَنِی لِوِلاَیَةِ مَنْ فَرَضْتَ عَلَیَّ طَاعَتَهُ مِنْ وِلاَیَةِ وُلاَةِ أَمْرِکَ بَعْدَ رَسُولِکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ‏ حَتَّی وَالَیْتُ وُلاَةَ أَمْرِکَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ وَ عَلِیّاً وَ مُحَمَّداً وَ جَعْفَراً وَ مُوسَی وَ عَلِیّاً وَ مُحَمَّداً وَ عَلِیّاً وَ الْحَسَنَ وَ الْحُجَّةَ الْقَائِمَ الْمَهْدِیَّ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ‏ اللَّهُمَّ فَثَبِّتْنِی عَلَی دِینِکَ وَ اسْتَعْمِلْنِی بِطَاعَتِکَ وَ لَیِّنْ قَلْبِی لِوَلِیِّ أَمْرِکَ وَ عَافِنِی مِمَّا امْتَحَنْتَ بِهِ خَلْقَکَ‏»، در این فراز از خداوند می خواهیم که ولایت امام زمان(عج) را در قلب ما جا بیندازد. حالا از خودمان باید بپرسیم که چقدر امام زمان(عج) در زندگیمان سهم دارد؟ چقدر اعمال ما تابع نظر امام زمان است؟ ای نوجوان ها شما که می خواهید مسیر زندگی خود را تعیین کنید و به دانشگاه، حوزه، بازار یا هرکار دیگری بروید چقدر تصمیمتان مبتنی بر رضایت امام زمان(عج) است؟

مدیر حوزه علمیه خوزستان با اشاره به فراز«وَأَنْتَ الْعالِمُ غَیرُ الْمُعَلَّمِ بِالْوَقْتِ الَّذِی فِیهِ صَلاحُ أَمْرِ وَلِیک فِی الْإِذْنِ لَهُ بِإِظْهارِ أَمْرِهِ، وَکشْفِ سِتْرِهِ، فَصَبِّرْنِی عَلَی ذلِک حَتَّی لَاأُحِبَّ تَعْجِیلَ مَا أَخَّرْتَ وَلَا تَأْخِیرَ مَا عَجَّلْتَ، وَلَا کشْفَ مَا سَتَرْتَ...» گفت: در این فراز به خداوند متعال می گوئیم خدایا ما که نمی دانیم زمان ظهور چه موقع است و فقط خودت می دانی چه زمانی صلاح است که امام زمان(عج) ظهور کند پس به من صبر بده تا منتظر ظهور باشم و پیش انداختن چیزی که به تاخیر انداختی و به تاخیر انداختن چیزی که پیش انداختی و آشکار نمودن چیزی که پنهان کردی رانخواهم.

وی گفت: در فراز دیگری ازاین دعا می خوانیم که «اللّهُمَّ وَلَا تَسْلُبْنَا الْیقِینَ لِطُولِ الْأَمَدِ فِی غَیبَتِهِ وَانْقِطاعِ خَبَرِهِ عَنَّا، وَلَا تُنْسِنا ذِکرَهُ وَانْتِظارَهُ، وَالْإِیمانَ بِهِ، وَقُوَّةَ الْیقِینِ فِی ظُهُورِهِ، وَالدُّعاءَ لَهُ وَالصَّلاةَ عَلَیهِ، حَتَّی لَایقَنِّطَنا طُولُ غَیبَتِهِ مِنْ قِیامِهِ، وَیکونَ یقِینُنا فِی ذلِک کیقِینِنا فِی قِیامِ رَسُولِک صَلَواتُک عَلَیهِ وَآلِهِ»، در این فراز از خداوند متعال می خواهیم که یقینی که به وجود حضرت و نظارتش بر اعمالمان داریم را با طولانی شدن زمان ظهور از ما سلب نکند؛ اگر من و شما همیشه متوجه و متنبه باشیم که حضرت ولی عصر(عج) ناظر بر اعمال ماست خیلی از کارها را انجام نمی دهیم، خیلی از برنامه ها را در تلفن همراه خود نصب نمی کنیم، خیلی از فیلم ها را نمی بینیم، با خیلی از دوستانمان که ما را از مسیر حق منحرف می کنند قطع رابطه می کنیم و خیلی از برنامه ها و کارها را در زندگی خود پیاده می کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان ادامه داد: وقتی بچه ای گم می شود بعد از چند دقیقه که پیدا می شود از پدر و مادر خود شاکی می شود که چرا شما من را تنها گذاشته اید چرا که او فکر می کند پدر و مادرش از او بی خبراند و بفکرش نیستند؛ ما نیز مانند بچه ها الان فکر می کنیم که امام زمان(عج) ما را رها کرده و مورد توجه قرار نمی دهد در حالی که حقیقت این نیست آن حضرت از ما غافل نیست و ما را می بیند و این ما هستیم که او را نمی بینیم و از او غافلیم.

وی افزود: همچنین در فراز فوق ما از خداوند متعال می خواهیم که همانطور که یقین داریم پیامبر ما آمده و دین اسلام را آورده یقین داشته باشیم که امام زمان(عج) می آید، دنیا را زیر و رو کرده و عدالت برپا خواهد کرد و ظلم، ستم، استکبار، صهیونیست و همه ی این هایی که به ظاهر قدرت هستند (در حالی که اگر به واقع قدرتمند بودند می توانستند در این صد و بیست روز مقاومت مردم غزه را بشکنند و پیروز جنگ باشند پس معلوم است که این ها قدرت نیستند و قدرت اصلی قدرت ایمان است) را ریشه کن خواهد کرد.

مدیر حوزه علمیه خوزستان در پایان با اشاره به فراز «وَاجْعَلْنا فِی حِزْبِهِ وَأَعْوانِهِ وَأَنْصارِهِ وَالرَّاضِینَ بِفِعْلِهِ، وَلَا تَسْلُبْنا ذلِک فِی حَیاتِنا وَلَا عِنْدَ وَفاتِنا، حَتَّی تَتَوَفَّانا وَنَحْنُ عَلَی ذلِک، لَاشاکینَ وَلَا ناکثِینَ وَلَا مُرْتابِینَ وَلَا مُکذِّبِینَ» ابراز داشت: در این فراز ما از خداوند متعال می خواهیم که ما را جزء یاران، حزب، انصار و اعوان و راضیان به فعل امام عصر(عج) قرار دهد پس معلوم می شود که وقتی امام زمان(عج) ظهور می کند کارهایی را انجام می دهد که یک عده ناراضی هستند و می گویند این چه کاری بود که حضرت انجام داد؟ حالا اگر آن کار را انجام نمی داد چه می شد؟ حالا اگر اینجا کمی مماشات می کرد چه می شد؟ این حالا حالا ها گفتن را ما نباید نسبت به امام زمان(عج) داشته باشیم.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha