شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
دکتر عطایی

حوزه/ دوره رفتارشناسی با استفاده از الگوی رفتاری DISC در مدیریت حوزه علمیه خوزستان برگزار شد.

دکتر امیرمسعود عطائی مدرس دانشگاه و مدرس، مشاور و مجری پروژه های مدیریت منابع انسانی در سازمانهای مختلف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از برگزاری دوره شناخت الگوهای رفتاری بر اساس مدل  DISC(رفتارشناسی) در مدیریت حوزه علمیه خوزستان خبر داد و گفت: ما با استفاده از مدل های مختلف رفتارشناسی و شخصیت شناسی می توانیم افراد مختلف را بر اساس پارامترهای مختلفی که هر کدام از این مدل ها دارند در گروه های مختلفی قرار داده و سپس بر اساس این گروه بندی ها کاربردهای مختلفی از مدل های مختلف رفتارشناسی داشته باشیم.

وی افزود: مدل دیسک(DISC) بطور خاص بر اساس دو پارامتر اساسی برون گرایی در برابر درون گرایی و کارمحوری در برابر رابطه محوری، ایجاد شده که از ترکیب این دو پارامتر چهار لایه رفتاری D مخفف کلمه Dominance به معنای تسلط گرایی، I  مخفف کلمه Influence به معنای تٱثیرگذاری، S مخفف کلمه Steadiness به معنی ثبات و C مخفف Conscientiousness به معنای وجدان گرایی و دقت، تشکیل می شود و مدل DISC در واقع از این جا حاصل شده است.

دکتر عطایی در ادامه به بیان کاربردهای مدل دیسک پرداخت و بیان داشت: معمولا از مدل دیسک سه بهره می توان برد که اولین آنها برقراری تعامل مؤثر با دیگران است به این ترتیب که شخص می تواند با استفاده از این مدل هم خود و هم طرف مقابل را به خوبی شناخته در نتیجه بتواند خود را به طرف مقابل نزدیک کرده و ارتباط موثری با او برقرار کند.

وی افزود: دومین کاربردی که از این مدل انتظار داریم برقراری تناسب بین فرد با جایگاه شغلی اوست. همانطور که می دانید هر جایگاه شغلی نیازمند یکسری ویژگی های شخصیتی و رفتاری است برهمین اساس اگر ما فردی را در جایگاه اشتباهی قرار دهیم هم کار، هم شخص و هم دیگر افراد آسیب خواهند دید. مدل دیسک به ما کمک می کند تا بتوانیم بین افراد و جایگاه های آنها تناسب برقرار کنیم.

این مدرس دانشگاه عنوان داشت: سومین و مهمترین کاربرد مدل دیسک کاربرد کمک به توسعه و بهبود مستمر فردی است. ما با استفاده ازاین مدل می توانیم نقاط قوت و قابل بهبود خود را به صورت دقیق شناسایی کرده و برای بهبود آنها با استفاده از تکنیک های مختلف خودرهبری از جمله تکنیک گفتگوهای درونی سازنده با خود، ایفای نقش، تصویرسازی ذهنی، خود پاداش دهی، خود تنبیهی، قرار دادن خود در معرض افراد با لایه های رفتاری مقابل و مواردی از این قبیل بتوانیم بهبود و توسعه مستمری را در خود ایجاد کنیم.

گفتنی است در این کارگاه دکتر عطایی ابتدا توضیحاتی درخصوص رفتارشناسی بر اساس مدل دیسک ارائه داده و سپس آزمونی بصورت انلاین از مدیران مدارس علمیه گرفته شد؛ در ادامه دکتر عطایی به تشریح منطق مدل دیسک پرداخت.


انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha