شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام محمد ملک زاده

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: برخلاف القائات دشمن و برخی اظهارنظرهای نادرست در داخل کشور، میزان رویش هایِ انقلابی در ۴۵ سال گذشته بسیار بیشتر از ریزش ها بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد ملک زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر و تأکید بر لزوم بازخوانی و تبیین صحیح و جامع دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول ۴۵ سال گذشته ابراز داشت: این که رهبر معظم و حکیم انقلاب بر اهمیت و لزوم توجه به جهاد تبیین به عنوان فریضه ای فوری و قطعی تأکید کردند، بخش مهمی از این مساله ناظر به دفاع از ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و خنثی سازی توطئه های دشمن در عرصه جنگ نرم رسانه ای است.

وی با تأکید بر این که انقلاب اسلامی یک موجود زنده، فعال و الهام بخش است، افزود: یکی از ویژگی های مهم هر موجود زنده مسأله ریزش و رویش در وجود آن است. یعنی وقتی به نظام هستی مراجعه می کنیم متوجه می شویم مسئله ریزش و رویش در نظام هستی یک سازو کار کاملاً طبیعی می باشد. یک انسان زنده و سالم طبیعتا در طول دوران زندگی خود تعدادی از سلول های وجودی او مرده و در عوض سلول های جدید رویش می کنند.

وی گفت: انقلاب یک پدیده زنده بوده و از این جهت شبیه موجود زنده است. بنابراین وجود ریزش ها و رویش ها در انقلاب اسلامی می تواند یک امر طبیعی تلقی گردد؛ البته به شرط این که ریزش ها بر رویش ها غلبه نداشته باشد.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم با اشاره به تعابیر قرآن مجید در این باره بیان داشت: در منطق دینی مسأله ریزش و رویش نتیجه طبیعی سنتی از سنت های الهی به نام آزمایش یا ابتلا است، ضمن آن که بی شک عوامل متعددی در بحث ریزش ها نقش دارد که باید در جای خود به بحث و نظر پیرامون هر کدام پرداخت، کما این که در طول تاریخ اسلام و شیعه نیز ما شاهد رویش ها و ریزش های متعددی در برهه های زمانی گوناگون بوده ایم.

وی افزود: برخورد ما با بحث ریزش دارای اهمیت بسیاری است، هر چند در بدو امر نباید نااُمید شد و امر ریزش را تا حدودی طبیعی تلقی کنیم و همچنین راهکارهایی که می توان در مواجهه با این اتفاق اتخاذ کرد را به درستی تبیین کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر اینکه نسل های چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به چهار دسته تقسیم می شوند، گفت: در طول چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نسل ها را به چهار دسته تقسیم می کنند؛ نسل اول شامل افراد شروع کننده نهضت تا پیروزی هستند. نسل دوم با حضور در مقاطع مختلف مانند جنگ تحمیلی به دفاع از نظام و انقلاب برخاسته و در حفظ و تثبیت نقش اساسی را ایفا کردند. نسل سوم و چهارم اکنون میراث دار انقلاب بوده و موضوع بحث ما در این جلسه قرار دارند. نسل سوم و چهار انقلاب، با وجود القائات غلطی که از سوی دشمن انجام می شود نه تنها از آرمان های انقلاب فاصله نگرفته اند بلکه برخلاف انقلاب های دیگر جهان، بسیار به آرمان‌ها پایبند بوده اند.

وی افزود: وقتی به تحلیل و ارزیابی انقلاب اسلامی می پردازیم متوجه می شویم که برخلاف انقلاب های مشهور جهان، نه تنها به نسل های بعد منتقل می شود بلکه هرروز بالنده تر و قوی تر از گذشته به مسیر خود ادامه می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین ملک زاده ادامه داد: آگاه تر و عقلانی تر شدن نسل سوم و چهارم انقلاب از جمله یکی از نشانه های رویش در نسل نو محسوب می شود. از دلایلی که می‌توان به آن، جهت این موضوع اشاره داشت این است که آرمان گرایی نسل سوم و چهارم انقلاب برخلاف نسل های پیشین که با هیجان همراه بوده در این نسل کاملاً عقلانی تر و مبتنی بر منطق بیشتر است.

وی اضافه کرد: از نشانه های دیگر رویش در نسل نو می توان به مؤمن تر و انقلابی تر شدن نسل سوم و چهارم اشاره داشت. بسیاری ادعا دارند که نسل جدید با آرمان های انقلاب فاصله گرفته و به لحاظ دینداری و انقلابی بودن مانند گذشته نیستند. اما با بررسی شواهد می بینیم که این ادعا صحت ندارد. بحث حضور پر شور در صحنه های سیاسی مانند راهپیمایی ۲۲ بهمن خود یکی از دلایل اثبات نشانه های مسئله رویش در نسل نو به شمار می رود.

اندیشمند علوم انسانی همچنین با بیان این که نقش آفرینی نسل جوان در صحنه های پیشرفت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران بی سابقه بوده است، ابراز داشت: وقتی شاخصه های عمومی پیشرفت در حوزه تولید دانش و اقتدار نظامی و دیگر حوزه ها مورد بررسی قرار می گیرد، می بینیم که عمدتا به قشر جوان متکی می باشد.

وی افزود: امروز باید نسل جوان را از دستاوردهای انقلاب آگاه و مطلع نمود، چه آن که وقتی با قشر جوان و نوجوان روبرو می شویم متوجه می شویم که از بسیاری از دستاوردها و پیشرفت های به وجود آمده در طول انقلاب اسلامی در زمینه های مختلف بی‌اطلاع هستند و این نشانه کم کاری ما در این زمینه است و این که به درستی از ظرفیت هنر و رسانه برای تبیین دستاوردها و موفقیت های نظام و انقلاب استفاده نکرده ایم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: در دوره های پس از انقلاب بخصوص ایام الله دهه فجر، ایامی است که دشمنان بیشترین تلاش خود را جهت القای شبهه در ذهن جوان ها به کار می گیرند. وظیفه ما این است که این شبهات را با سعه صدر و احترام گوش داده و سپس به آن ها پاسخ دهیم. همچنین می بایست مانع از این شویم که شبهه در ذهن جوان جایگزین شده و به عامل ریزش تبدیل گردد.

وی افزود: از سوی دیگر از این نکته کلیدی غافل نشویم که به هر حال مهم ترین حربه جبهه باطل برای متوقف کردن جریان حق در طول تاریخ، فتنه انگیزی، فریب و اغواگری افکار عمومی بوده است. چه آن که در برهه های تاریخی گوناگون بیش از آن که زورگویی و اِعمال فشار بخواهد مؤمنین را از پا در بیاورد، همانا گسست و تشتت ناشی از فتنه‌ها بوده که عامل فشل شدن و تضعیف جبهه حق بوده و لذا باید با بصیرت افزایی به مقابله با فتنه های دشمن به خصوص در بحث ناامید کردن مردم همت بگماریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha