چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 1139
۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۱
حجت‌الاسلام بهشتی

استاد حوزه با بیان این که ولایت مداری غیر از اطاعت است گفت:اگر جهت زندگی، گفتار، رفتار همه به سمت و سو امام (ع) باشداین همان ولایت مداری است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین بهشتی امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه حقانی قم، معنا و مفهوم زیارت، ماهیت و حقیقت زیارت، ویژگی های زیارت ، آداب زیارت (ظاهری و باطنی) ، سبک زیارت کردن ائمه اطهار نسبت به ائمه پیشین علیهم السلام، سبک زیارت کردن عالمان بزرگ ، شیوه های درونی سازی زیارت که چگونه انسان کاری را تثبیت کند تا ملکه شود را برای طلاب تبیین کرد.

 وی افزود:ماهیت و حقیقت زیارت در واقع دیدار با امام(ع)،انس گرفتن و حضور در محضر آن  حضرت است که  در روایات نیز این مطلب بیان شده است.

 این استاد حوزه با اشاره به حدیثی  ازامام صادق علیه السلام که  فرمودند : «مَن زارَنا فی مَماتِنا فَکانَّما زَارَنا فی حَیاتِنا » بیان داشت: امام(ع) همان اندازه که در حال حیات تاثیر گذار است در ممات هم تاثیر گذار است و دیدار حاصل نمی شود مگر با چهار شرط: معرفت، محبت، اطاعت و ولایت مداری .

حجت الاسلام والمسلمین بهشتی یادآورشد:ولایت مداری غیر از اطاعت است ،معنی آن این است که انسان را در این دستگاه بپذیرند. سمت و سوی زندگی باید در همه جوانب به سوی امام(ع) باشد.  اگر جهت زندگی، گفتار، رفتار ، همه به  سمت و سو امام (ع) شد این همان ولایت مداری است.

وی ادامه داد: امامان معصوم(ع)زنده اند و به زیارت کنندگان می نگرند و سلام زائران را می شنوند و پاسخ می گویند، ممکن است ما پاسخ آنان را نشنویم. باطن زائر را می بینند و برای او طلب غفران و استجابت دعا می کنند.

این استاد حوزه، بابیان این که باید طوری زیارت کنیم که گویی امام(ع) را می بینیم و صدای ایشان را می شنویم گفت: این حقیقت زیارت است، زیارتگاه دژ محکمی است که انسان به آن پناه می برد،پناهگاهی که سلامت دینی، اخلاقی، مالی و ... انسان را تامین و حفظ می کند.

وی با بیان این که زیارت یک عهد و پیمان است به حدیثی از  امام رضا علیه السلام که  فرمودند : « إنَّ لِكُلِّ إمَام عَهْداً فِي عُنُق أَوْليَائه وَ شيعَتهِ وَ إنَّ منْ تَمَام الْوَفَاء بالْعَهْد زيَارَةَ قُبُورهِمْ » اشاره کرد و بیان داشت: براي هر امامي، عهد و پيماني بر گردن دوستان و پيروان اوست و از نشانه‏هاي وفاي كامل به اين عهد و پيمان، زيارت قبر امامان (ع) است.

این استاد حوزه با بیان این که راه مستقیم فقط راه ائمه( اطهار علیهم السلام) است و غیر از این باطل است گفت:

حرم غیر از خانه های دیگر است فرشتگان الهی و پیامبران(ع) هنگام ورود به این اماکن مقدس اذن می گیرند و به  این اعتقاد که امام(ع) زنده است و ما را می بیند و کلاممان را می شنود .

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha