شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصویر تفسیرقرآن کریم

حوزه / خانم پورحسینی گفت: دانشی که به‌نظام ارزشی واقعی نمی‌اندیشد علمی ضعیف و غیرقابل‌اعتماد است و نهایت افراد را به‌سوی راحتی دنیا می‌برد، کسی که از یاد خدا غفلت و اعراض کند مبلغ علمش ناچیز و به‌اندازه‌ای است که از دنیا می‌داند و به فراتر از آن دست نمی‌یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، خانم مریم پور حسینی، استاد حوزه علمیه، در موسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس در سلسله درس‌های تربیت در قرآن به موضوع پشت پرده ادعای پیشرفت علم بر اساس آیات ۲۸ و ۳۰ سوره نجم پرداخت و گفت:همه انسان‌های عالم از زیبایی واژه‌های علم و پیشرفت احساس خوبی دارند و لذت می‌برند. دنیاپرستان غافل از خدا و یاد حق به میدان آمده، از مقوله علم و ادعای پیشرفت‌های علمی با هیاهوی بسیار برای فریب مردم جهان، فراوان بهره می‌برند.

دانش منهای خدا فقط در مسیر دنیا حرکت می‌کند

وی ادامه داد: درحالی‌که به‌تصریح قرآن کریم، دانش منهای خدا فقط در مسیر دنیا حرکت می‌کند و همان‌جا هم از حرکت بازمی‌ماند و دیگر به‌طرف آخرت نمی‌رود.

پور حسینی اضافه کرد: توقف علم برای آنانی که دنیا هدف نهایی اراده و طلب آنان باشد و نهایت همتشان تا دنیا پیش برود، حتمی است. دانش این افراد تنها به‌ظاهر دنیا می‌رسد و به باطن آن دسترسی ندارد.

استاد حوزه علمیه مشهد، با اشاره به آیه ۳۰ سوره نجم "ذلِکَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ" اضافه کرد: علم دنیا خواهان نابالغ است، آن‌ها در دوران کودکی به سر می‌برند و هنوز آن‌قدر بالنده نشده‌اند که به فراطبیعت برسند.

وی خاطرنشان کرد: اگر علومی مانند علوم تجربی و حسی نظیر ریاضی، فیزیک پزشکی، نجوم و... سرآمد دیگران باشند ولی از جهت ماوراء طبیعت نابالغ‌اند و توان پاسخگویی به سؤالات همچون آغاز و فرجام جهان و هزاران سؤال دیگر را ندارند.

پور حسینی بابیان اینکه بسیار جای تأسف دارد که مؤمنان فریب این ریاکاران را خورده به پیشرفت‌های علمی آنان دل‌خوش دارند و با ذوب شدن در ادعاهای آنان دست خود را از علوم حقیقی کوتاه می‌کنند در ادامه به نکاتی اشاره کرد و توضیح داد: انسان‌های متعهد و معتقد هرگز سخنی را بدون علم و آگاهی نمی‌گویند و نسبتی را به کسی بی‌دلیل نمی‌دهند تکیه برگمان و پندار، کار شیطان و انسان‌های شیطان‌صفت است؛ قبول خرافات و موهومات نشانه انحراف و بی‌عقلی است اما پیروان هوای نفس طبق موافقت دلشان و ظن و گمان عمل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه از این آیه شریفه رابطه‌های میان غفلت از یاد خدا و توجه به مادیات استفاده می‌شود، افزود: غفلت از یاد خدا انسان را به‌سوی دنیاپرستی سوق می‌دهد همان‌گونه که دنیاپرستی انسان را از یاد خدا غافل می‌سازد و این دو با هواپرستی همراه است و طبعاً خرافاتی که هماهنگ با آن باشد در نظر انسان جلوه می‌کند و تدریجی تبدیل به اعتقاد می‌گردد.

پورحسینی تصریح کرد: علوم بشری هرچقدر مترقی باشند بسیار محدودند زیرا آگاهی انسان در مقابل علم الهی محدود هست. کسی که از یاد خدا غفلت و اعراض کند مبلغ علمش ناچیز و به‌اندازه‌ای است که از دنیا می‌داند و به فراتر از آن دست نمی‌یابد.

وی با اشاره به اینکه دانشی که به‌نظام ارزشی واقعی نمی‌اندیشد علمی ضعیف و غیرقابل‌اعتماد است و نهایت افراد را به‌سوی راحتی دنیا می‌برد. درپایان به ارائه راه حل پرداخت و براساس قرآن کریم پاسخ داد:ایمان به علم خداوند و اینکه او بهتر از همه کسانی را که از راهش گمراه شده اند می شناسد میفرماید: "هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبیلِهِ " و نیز هدایت یافتگان را از همه بهتر میداند" وَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدی ".

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha