چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
استاد رشاد

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران گفت: انتخابات علاوه بر اینکه تکلیف است نوعی اجرای حکم وضعی، ایفا و استیفای حق هم هست. ما با حضور در انتخابات حق خودمان را استیفا می‌کنیم.

استاد علی اکبر رشاد، رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار کرد: انتخاب هم حکم است، هم حق، هم حکم تکلیفی است و هم حکم وضعی؛ شرکت در انتخابات از سویی حکم تکلیفی است؛ به هر حال صیانت از نظام، حمایت از استقلال کشور و تقویت روند امور در کشور و مقابله با توطئه‌هایی که با انتخابات خنثی می شود. وقتی دشمنان و شیاطین می‌بینند که مردم پای صندوق‌های رای هجوم آوردند و با این شور و شوق و شعور رای می‌دهند و حامی نظام هستند آنها حتما مأیوس خواهند شد و کمتر توطئه می‌کنند، این بسیار موثر است چرا که دنیا محاسبه می‌کند مثلاً ۲۲ بهمن در راهپیمایی عظیم مردم وقتی برگزار می شود و به دنیا مخابره می شود گفته شده که از طریق ماهواره رؤسای جمهور آمریکا مراسم را دنبال می‌کنند که چقدر جمعیت آمده یا نیامده است.

انتخابات فقط بحث انتخاب یک نماینده مجلس نیست

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: مقوله انتخابات فقط بحث انتخاب یک نماینده برای رفتن به مجلس نیست. نفس حضور اثر وضعی و سیاسی فوق العاده‌ای که دارد مسأله است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما وظیفه داریم که مشارکت را تقویت و حضور پیدا کرده و افراد سالم را انتخاب کنیم؛ حالا کسانی که کاندیدا می شوند معصوم نیستند، بعضی ممکن است حتی عادل هم نباشند و مومن به معنای واقعی کلمه هم نبوده باشند، نامزد می شوند از بین اینها قطعا افرادی اصلح هستند و صالح‌ترند؛ اگر همه صلاحیت اجمالیِ سیاسی را داشته باشند شورای نگهبان احراز کرده باشد از بین این‌هایی که احراز شدند تعدادی اصلح و بهتر از بقیه هستند.

شرکت نکردن در انتخابات ارتجاع و بازگشت به قرون وسطی است

وی ادامه داد: اگر شرکت کنیم و دیگران را ترغیب به شرکت کرده باشیم افراد اصلح رأی می آورند و بهتر از این است که غیر اصلح رای بیاورد. اینکه مجلسی باشد و قانون گذاری کند و در مسائل تصمیم گیری کند بهتر از آن است که مجلس نداشته باشیم. ارتجاع و بازگشت به قرون وسطی است که مجلس نداشته باشیم. الان مجلس ایران ولو اینکه نقاط ضعفی هم داشته باشه که قهراً دارد اما در قیاس با مجالس کشورهای دیگر مجلس بسیار خوبی است. در هر صورت تعداد کثیری یا اکثر نمایندگان افراد متدینی هستند.

استاد رشاد اظهار کرد: فی الجمله افراد صالح در مجلس حضور پیدا می‌کنند، البته در خلال اینها افرادی ممکن است ضعیف یا اغراض دیگری داشته باشند یا نقاط ضعفی به لحاظ اخلاقی یا سیاسی احیاناً داشته باشند، این طبیعت یک جامعه عادی و در واقع شرایطِ متعارفِ زیستی است.

وی افزود: در حکومت معصوم هم افرادی را می‌بینیم که تخلف می کنند؛ معصوم باید از همین مردم جامعه مسئول را انتخاب کند از موجودین و خیرالموجودین انتخاب کند. خیرالموجودین هم گاهی اشتباه و تخلف می‌کنند. معصوم که نیستند، حتی فرد عادل هم گاهی ممکن است تخلف کند، یا در یک مرحله اشتباه و خلافی مرتک شود. این زندگی عادی بشری است، لذا اصل مسئله حضور را باید جدی گرفت و تقویت کرد. حوزه های علمیه، علما، اساتید و طلاب در این زمینه وظایف سنگین‌تری دارند.

با حضور در انتخابات حق خودمان را استیفا می‌کنیم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در هر حال انتخاب حکم وضعی هم هست برای اینکه نفس انتخاب کردن به معنای جعل وکیل است. جعل وکیل از حکم وضعی است. در عین حال حق هم است، ما در این جامعه زندگی می‌کنیم، لذا باید در تعیین سرنوشت خود شرکت و آن را رقم بزنیم، چرا که اگر ما رای ندیهم دیگران به جای ما و برای ما رای خواهند داد و انتخاب خواهند کرد.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: انسان زنده هرگز حاضر نیست اختیار و سرنوشت خودش را به دست دیگری بسپارد و رها کند تا دیگری برای او سرنوشت رقم بزند. به این جهت انتخابات علاوه بر اینکه تکلیف است نوعی اجرای حکم وضعی، ایفا و استیفای حق هم هست. ما با حضور در انتخابات حق خودمان را استیفا می‌کنیم پس باید علمای بزرگوار، مدرسین محترم و فضلای حوزه این مسائل را برای مردم توضیح بدهند.

حوزه‌های علمیه در مسائل جناحی ورود نکنند

استاد رشاد با بیان اینکه طلاب جوان که مخصوصاً پر انرژی هستند باید در میدان حاضر باشند و فعالیت‌هایی برای توجیه و ترغیب مردم انجام دهند، گفت: حوزه‌های علمیه موظفند در این زمینه‌ ورود کرده و سعی کنند افراد اصلح را به دیگران معرفی کنند، معیار دست مردم بدهند و بگویند فرد مورد نظر برای مجلس خبرگان و وکالت مجلس باید این شرایط را دارا باشند و شرایط را برای مردم توضیح دهند، تبیین کنند و مردم را آگاه سازند تا درست رای بدهند؛ در عین حال حوزه‌های علمیه نباید در مسائل جناحی ورود کنند. نباید آشکارا در یکی از جناح‌ها قرار بگیرند. حوزه علمیه انقلابی باید انقلابی بماند.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه و علما شأن راهبریِ اجتماعی و سیاسی دارند در نتیجه باید مثل رهبری عمل کنند، یعنی انقلابی باشند، جناحی عمل نکنند و معیارها و اصول را برای مردم بگویند و به حرکت مردم جهت داده و قله را به مردم نشان دهند. اگر مسائل جناحی وارد حوزه‌های علمیه شود خسارتش بیشتر از نفع موقت آن است. وقتی ما اصول انقلاب و معیارها را خوب تبیین کنیم خود به خود مردم تشخیص خواهند داد که کدام جناح و افراد اصلح است، یا حتی کدام جناح حق و کدام جناح باطل است و لازم نیست ما به عنوان حوزه وارد نزاع‌های جناحی شویم.

حوزه های علمیه واجب است در مسائل اساسی انقلاب و نظام جانانه ورود کنند

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: حوزه ها از ورود در نزاع‌های جناحی پرهیز کنند، کما اینکه واجب است در مسائل اساسی انقلاب و نظام جانانه ورود کنند. همه جناح‌ها، اصناف و اقشار جامعه اعتراف دارد که به هر حال حوزه علمیه عنصر رکنی این انقلاب است. در علت موجده این انقلاب حوزه علمیه و علما نقش اول را داشته اند و این نقش را در بقای انقلاب همچنان باید ایفا کنند.

وی گفت: چنانچه اگر علت موجده از بین برود مساوی با این است که علت مبقیه از بین رفته باشد. لذا فضلا و مخصوصا طلاب جوان باید پای کار بیایند و این توصیه را عرض می‌کنم که ان شاءالله این چند روز باقی مانده تا انتخابات همه علمای بزرگوار، اساتید، فضلا و طلاب عزیز فعال باشند تا بتوانیم تکلیف و وظیفه‌ خود را به نحو احسن انجام بدهیم.

گفت وگو: اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha