شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
قریشی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین قریشی گفت: اینگونه نیست که حکومت محور برای تحقق تمدن باشد، حتی نخبه محور هم نیست، هر چند آن ها نقش مهمی دارند اما تمدن اسلامی مردم نهاد و مردم محور است و این یکی از امتیازات دین مبین اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی شامگاه دوشنبه در نشست نخبگان شیعه و اهل سنت که با موضوع نقش مشارکت مردمی در تحقق تمدن نوین اسلامی در سالن آمفی تئاتر پردیس دانشگاه ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: اگر ما دین اسلام را مورد بررسی قرار بدهیم به این مسئله می رسیم که در اسلام مسئله حکومت و تمدن نوین اسلامی یک مسئله مردم نهاد است و محور اصلی در تحقق آن خود مردم هستند.

وی ادامه داد: اینگونه نیست که حکومت محور برای تحقق تمدن باشد، حتی نخبه محور هم نیست، هر چند آن ها نقش مهمی دارند اما تمدن اسلامی مردم نهاد و مردم محور است و این یکی از امتیازات دین مبین اسلام است که مردم در آن نقش اساسی دارند.

امام جمعه ارومیه تاکید کرد: آیات قرآن کریم به درستی نقش مردم را در تحقق حکومت اسلامی تبیین کرده است و اگر مردم پای کار نیایند تمدن اتفاق نمی افتد، هر چند ما اعتقاد داریم که مشروعیت تمدن به اراده الهی است اما تحقق آن با مردم است و رهبر انقلاب نیز در سخنرانی اخیر بدان اشاره کرده است.

وی گفت: وقتی به امام علی علیه السلام پیشنهاد حکومت داده شد، حضرت در مرحله اول قبول نکردند و در خطبه سوم نهج البلاغه نیز به این مسئله اشاره کرده و می فرمایند؛ لَولا حُضُورُ الحاضِرِ، و قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ، و ما أخَذَ اللّه ُ عَلَی العُلَماءِ أن لا یُقارُّوا علی کِظَّةِ ظالِمٍ، و لا سَغَبِ مَظلومٍ ، لأَلقَیتُ حَبلَها علی غاربِهِا، اگر نبود حضور آن جمعیت و تمام شدن حجّت با وجود یار و یاور و اگر نبود که خداوند از دانایان پیمان گرفته است که بر سیری ستمگر و گرسنگی ستمدیده رضایت ندهند ، هر آینه مهار شتر خلافت را بر شانه اش می انداختم .

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان این که در اسلام حکومت اجباری نداریم و کارها با اراده مردم است، اضافه کرد: با زور و اجبار نمی شود به مردم تمدنی را تحمیل کرد و باید خود مردم پای کار بیایند و در حکومت کمتر از ۵ ساله امام علی علیه السلام هم این مسئله را به عیان می بینیم.

وی افزود: در انتخابات هم همین مسئله است که باید مردم با اراده و اختیار خود وارد میدان شوند و انتخاب کنند و کسی را به اجبار نمی شود وارد میدان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی گفت: برخی از نخبگان در مسائل جزئی حساسیت نشان می دهند، اما در مسائل کلان بی تفاوت هستند. و انتخابات هم از این مسائل است و برخی ها چشم خود را به روی آن بسته اند و حرفی نمی زنند و باید نخبگان در مسائل کلانی که چشم امید مستضعفین بدان است اظهار نظر کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha