شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
قرآن

حوزه/ یک کار حسنه امتداد اجتماعی دارد و به میزان امتداد اجتماعی همان کار و فاعل آن، خداوند متعال برای آن کار ضریب می دهد، بنابراین باید توجه داشته باشیم که افعال و رفتارهای ما در بستر اجتماعی فقط رفتارها و افعال شخصی نیست، بلکه ممکن است بازخوردهای فرهنگی،تربیتی، فکری و عقیدتی هم برای دیگران در پی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «آیات و نکات»، پرونده رمضانی رسانه رسمی حوزه برای ماه مبارک رمضان است که حجت‌الاسلام امین اسدپور از پژوهشگران قرآنی در سی شماره به بیان سی آیه از قرآن کریم پرداخته که به صورت روزانه تقدیم شما خوبان خواهد شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

آیه منتخب از جزء هشتم قرآن کریم آیه ۱۶۰ سوره مبارکه انعام است.

حضرت حق در این آیه می‌فرماید: «مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا ۖ وَمَن جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَا یُجْزَیٰ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ / هر کس کار نیکو کند او را ده برابر آن خواهد بود و هر کس کار زشت کند به قدر کار زشتش مجازات شود و بر آنها اصلا ستم نخواهد شد».


این آیه از جهت بررسی عدل الهی و اینکه در بارگاه ربوبی همه تعاملات بر اساس عدل است، صحبت می کند و مطلقا ظلم را از ساحت نورانی پروردگار نفی و تنزیه می کند، اما بیشتر از اینکه این بحث عقیدتی و معرفتی باشد، جنبه تشویق و الهام بخشی برای مومنین در کارهای نیک و حسنه آن پر رنگ تر است.

هر کار حسنه ای که انجام می‌شود خداوند متعال به جهت مشوق و الهام بخش بودن آن برای جامعه ایمانی، از فضل و فیض خودش ده برابر به جای آن کار ثواب در نظر می گیرد .


اما واقعا چرا یک فعل و کار نیک می تواند به حدی برای حضرت حق مهم باشد که این پاداش و ثواب را برایش در نظر می‌گیرد؟


نکته آن است که یک کار حسنه امتداد اجتماعی دارد و به میزان امتداد اجتماعی همان کار و فاعل آن، خداوند متعال برای آن کار ضریب می دهد، بنابراین باید توجه داشته باشیم که افعال و رفتارهای ما در بستر اجتماعی فقط رفتارها و افعال شخصی نیست، بلکه ممکن است بازخوردهای فرهنگی،تربیتی، فکری و عقیدتی هم برای دیگران در پی داشته باشند.


فعل انسان در ساختار اجتماعی به میزان اثربخشی اجتماعی خودش ضریب پیدا می کند. در افعال سیئه و حسنه ما معمولا به آثار و تبعات اجتماعی افعال خودمان توجه نداریم، اما قرآن به خوبی و به زیبایی می خواهد این توجه را در مؤمنین ایجاد کند که شما یک تافته جدا بافته نیستید، فعل شما در یک نظام اجتماعی معنا پیدا می کند و جهت گیری شما می تواند جهت گیری افراد زیادی را در جامعه تحت تاثیر خودش قرار دهد.

این مسئله البته یک نقطه امید است که ما چطور می توانیم در این عمر و تاثیرگذاری محدود حیات دنیوی مان فتوحات و عرصه های بزرگ پیرامون حرکت انسانی را ادامه دهیم. اینجا این ضریب اجتماعی اعمال می تواند به آن فضای رشد و پیشرفت انسان کمک کند.


اما نسبت به سیئات هم همین احتمال وجود دارد که عمل سیئه من بتواند تاثیرات منفی و سوء اجتماعی داشته باشد لذا در این مورد هم باید جامعه ی ایمانی خیلی مراقب اعمال و رفتار خود باشد.


امیدواریم که ان شاءالله جزء انجام دهندگان این حسنات باشیم و پاداش و ثواب الهی را بتوانیم به دست بیاوریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha