یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ جلسه همفکری جمعی از روحانیون منطقه 2 ارومیه

حوزه/ حجت الاسلام شامی گفت: رشد و نمو انسان گاهی از طریق مطالعه است و گاهی از طریق شنیدن و در شنیدن فوایدی نهفته است که در خواندن نیست و ماه رمضان بهترین فرصت برای تفکر و تامل و اندیشیدن برای خود است و باید از این شب ها در جهت تقویت معنویت خودمان و حرکت در مسیر رشد استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حسن شامی شامگاه یکشنبه در جلسه جمعی از روحانیون ارومیه که به همت مجمع جوانان انقلابی ارومیه در مسجد یا زهرا (س) ارومیه، برگزار شد، اظهار داشت: امام علی علیه السلام در حکمت ۷۳ نهج البلاغه می فرمایند؛ مَن نَصَبَ نَفسَهُ للنّاسِ إماما فلیَبدأ بتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِهِ، و لیَکُن تأدیبُهُ بسِیرَتِهِ قَبلَ تأدیبِهِ بلِسانِهِ، و مُعَلِّمُ نَفسِهِ و مُؤدِّبُها أحَقُّ بالإجلالِ من مُعَلِّمِ النّاسِ و مُؤدِّبِهِم، هر که خود را در مقام پیشوایی مردم قرار دهد باید پیش از تعلیم دیگران، به تعلیم خود بپردازد و پیش از آنکه به زبانش تربیت کند، با رفتار خود تربیت نماید و کسی که آموزگار و مربّی خود باشد بیشتر سزاوار بزرگداشت است تا آن که آموزگار و مربی دیگران است.

وی ادامه داد: این حدیث اهمیت تهذیب نفس و تربیت انسان، قبل از اقدام به بیان مسائل به مردم را یادآور می شود و ما روحانیون باید قبل از این که معارف دین را به مردم بیان کنیم، باید خودمان بدان پایبند باشیم و عمل کنیم که در این صورت در مخاطب نیز تاثیر خواهد گذاشت.

کارشناس دینی خاطرنشان کرد: مطالبی که برای بیان در منابر یادداشت می کنیم، باید قبل از هر چیز تذکری باشد برای خودمان و خودمان بدان عمل کنیم و این گونه نباشد که مطالب را فقط برای بیان به دیگران یادداشت کنیم.

وی در ادامه به راه های رشد معنوی اشاره کرد و گفت: رشد و نمو انسان گاهی از طریق مطالعه است و گاهی از طریق شنیدن و در شنیدن فوایدی نهفته است که در خواندن نیست و ماه رمضان بهترین فرصت برای تفکر و تامل و اندیشیدن برای خود است و باید از این شب ها در جهت تقویت معنویت خودمان و حرکت در مسیر رشد استفاده کنیم.

در ادامه این جلسه نیز حجت الاسلام منصور امامی با اشاره به حدیثی در فضیلت امام علی(ع) گفت: روایات زیادی وارد شده است که نگاه به چهره حضرت علی علیه السلام عبادت است که از نظر سند صحیح و معتبر و از روایات مشهور می باشد و اهل سنت نیز از عایشه نقل می کنند که خلیفه اول پیوسته به چهره مبارک حضرت علی(ع) نگاه می کرد. از وی دلیل نگاهش را پرسیدند؛ گفت: شنیدم رسول خدا (ص) فرمودند: نگاه به صورت حضرت علی(ع) عبادت است.

وی ادامه داد: بیان معارف و فضیلت های امام علی(ع) برای این است که شب اول قبر و روز محشر دستمان از شفاعت حضرت خالی نماند و وقتی به روایات، تاریخ و ادبیات اسلامی مراجعه می کنیم، شخصیت هم چون علی (ع)، بسیار متعالی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی تصریح کرد: ابن‌ابی‌الحدید معتزلی قصیده‌ای شامل ۸۰ بیت در مدح امام علی(ع) به زبان عربی سروده است که در آن امام علی(ع) را امانت بزرگ الهی و حاکم روز قیامت معرفی می‌کند و وجود او را بهانه آفرینش مخلوقات و عالم هستی می‌داند که بخشی از این قصیده بر ضریح و گنبد امام علی(ع) نگاشته شده است.

وی در ادامه به تبیین طرح قرآنی مسطورا اشاره کرد و بیان داشت: طرح «مسطورا» که برگرفته از طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن و بر اساس پنج‌محور توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد می باشد، مهمترین و بارزترین کار فرهنگی است که قرار است در ماه رمضان اجرا شود و ۳۰ آیه در ۳۰ روز، به صورت همه جانبه و با استفاده از ظرفیت جامع کشور اعم از مراسم شعرا، سخنران علماء، محافل قرآنی و ... برگزار شود.
انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha