شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تبریز

حوزه/ معاون ستاد دیه آذربایجان شرقی گفت: ستاد دیه تنها متولی آزادی زندانیان جرایم غیرعمد است و ستاد دیه استان از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۶۱۱ نفر از زندانیان غیرعمد را با کمک خیران آزاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، رسول هاشمی معاون ستاد دیه آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ستاد دیه تنها متولی آزادی زندانیان جرایم غیرعمد است، افزود: ستاد دیه استان از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۶۱۱ نفر از زندانیان غیرعمد را با کمک خیران آزاد کرده است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۵۹۴ نفر زندانیان آزاد شده غیر عمد مرد و ۱۷ نفر زن بوده و ۳۷۵ نفر آنها محکوم مالی، ۲۰۲ آنها به خاطر مهریه و ۵۲ نفر از آنها به علت نفقه و فرزند مشترک بودند.

هاشمی اضافه کرد: محکوم دیه ناشی از حوادث کارگاهی نداشتیم با توجه به دستورالعملی که در ترغیب افراد به بیمه‌ها بوده توانستیم از زندانی شدن افراد جلوگیری کنیم و در تصادفات رانندگی نیز با هماهنگی صندوق خسارات بدنی تاکنون زندانی محکوم دیه ناشی از تصادفات نداریم.

وی بیشترین تعداد آزادی زندانیان غیرعمد را مربوط به تبریز با توجه به نفوس جمعیتی آن عنوان کرد و گفت: پس از آن هم با توجه به ضریبی که پنجم فروردین مشخص خواهد شد مراغه یا اهر در رده بعدی قرار می‌گیرد.

هاشمی با اعلام اینکه برای هر روز ۱/۸ نفر در سال جاری آزادی جرایم غیر عمد داشتیم، گفت: حدود ۲۵۰ نفر در حال حاضر در زندان هستند که میزان بدهی آنها ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که اگر ۱۰۰ میلیارد آن توسط خیران جمع آوری شود نسبت به آزادی آنها اقدام می‌کنیم.

معاون ستاد دیه آذربایجان شرقی همچنین به برگزاری جشن گلریزان همزمان با ۱۸ فروردین پس از افطار در سالن پتروشیمی تبریز خبر داد و گفت: امیدواریم با برگزاری این جشن که در کشور در نوع خود بی نظیر است بتوانیم با آزادی زندانیان غیرعمد موجب شادی خانواده‌ها باشیم.

هاشمی افزود: با آزادی زندانیان غیرعمد از یک طرف شاهد ورود تعداد دیگری زندانی به زندان هستیم که آن هم در نتیجه پرونده افراد جدید و موارد رسیدگی‌های جدید است.

وی یادآور شد: به استناد ماده یک ستاد دیه، این ستاد در رسیدگی به جرایم غیرعمد فعالیت دارد و نتیجه آن باید آزادی زندانیان باشد و ستاد دیه حق رسیدگی به پرونده جرایم عمد و حق ورود به آنها را ندارد.

هاشمی در ادامه به کمک‌های مجموعه‌های صنعتی به جای تاج گل و ضیافت نیز اشاره و بیان کرد: ۴۴۰۰ خانواده و مجموعه صنعتی در طول چهار سال گذشته کمک کردند که فقط از قبال آن یکهزار و ۱۰۰ زندانی آزاد شدند.

وی همچنین کمک مالی خیران خارج از کشور را که در کشورهای نروژ، آلمان و ترکیه اقامت دارند، بیش از ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

هاشمی در ادامه پیشگیری از وقوع اتفاقات را موضوع مهمی دانست و تاکید کرد: در موضوع مهریه، معاملات و داد و ستد باید خیلی دقت کرد که بیشترین اختلافات حقوقی ناشی از نبود دقت در هنگام معاملات است که پیامدهای سختی دارد.

معاون ستاد دیه آذربایجان شرقی از خانواده‌ها درخواست کرد زمان ازدواج جوانان واقع بینانه در موضوع مهریه دقت و تصمیم گیری کنند و بیشتر در موارد اختلافی به فکر صلح و سازش باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha