شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
محمد غفوری نژاد

حوزه/ رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب شعبه مشهد با بیان این که با احتساب آیات مربوط به دوره اسلامی، دو سوم آیات قرآن ناظر به موضوعات تاریخی قلمداد می شود، گفت: عمده آیات اجتماعی نازل شده بر قلب پیامبر(ص)، داده های تاریخی مربوط به آن دوره است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد غفوری نژاد، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب شعبه مشهد، امروز در ادامه سلسله جلسات گفتمان معرفت در مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس، به موضوع تبیین قرآن کریم و داده های تاریخی پرداخت و گفت: برپایی این جلسات، روح تحقیق و پژوهش را در حوزه علمیه خراسان بیش از پیش دمیده است.

وی با بیان این که قرآن از نگاه تاریخی می بایست در حوزه های علمیه، بیشتر مورد توجه بوده و بدان پرداخته شود، تصریح کرد: باید دید از نگاه مورخان، قرآن کریم چه داده هایی را در اختیار قرار می دهد و چه استفاده هائی از این کتاب مقدس وجود دارد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب شعبه مشهد بخشی از داده های قرآن کریم را ناظر به دوره قبل از ظهور اسلام و پیشا اسلامی و برخی را نیز مربوط به دوره اسلامی دانست و ضمن اشاره به این مسئله که اساسا مطالعه تاریخ و داده های تاریخی در قرآن کریم چه اهمیتی دارد، خاطر نشان کرد: ۱۴۵۳ آیه از آیات قرآن مشتمل بر گزارش های تاریخی پیش از ظهور اسلام است که این گزارشات تاریخی از زمان خلقت حضرت آدم تا زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) را شامل می شود و تقریبا یک چهارم آیات قابل توجه است.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری نژاد با بیان این که با احتساب آیات مربوط به دوره اسلامی، دو سوم آیات قرآن ناظر به موضوعات تاریخی قلمداد می شود، ابراز کرد: حتی با بررسی و مداقه دقیق تر می توان گفت بخش زیادی از آیات اجتماعی نازل شده بر قلب پیامبر(ص)، داده های تاریخی مربوط به آن دوره محسوب می شود و می توان گزارشات تاریخی را بر اساس آن اعتبارسنجی نمود.

وی با بیان این که قرآن کریم در کنار سنت اهل بیت، تنها منبع معتبر برای مطالعه تاریخ انسان در عصر امت واحده می باشد، گفت: عصر امت واحده اشاره به دوره پیش از ظهور انبیا دارد که این دوره تاریخی، قریب به دو هزار سال را به خود اختصاص می دهد و منبعی مهم برای مطالعه بسیاری از وقایع تاریخی در عصر جاهلیت، پیش از ظهور اسلام و همچنین تاریخ دوره اسلامی است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب شعبه مشهد با بیان این که ۵۰ سوره قرآن کریم دارای نام تاریخی و یا با نام پیامبران پیشین است، قدیمی ترین داده های تاریخی مکتوب بشر را مربوط به ۴ هزار سال قبل دانست و اظهار کرد: از نگاه مورخان دوره ظهور تاریخ رسمی و مکتوب از حدود ۴ هزار سال قبل از میلاد آغاز شده و اختراع خط و نوشتار در عالم عملا به ۴ هزار قبل میلاد می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری نژاد با بیان این که قرآن کریم حتی نسبت به دوره پیشا تاریخ نیز، داده های تاریخی معتبری را در اختیار ما قرار می دهد همانگونه که از هزاره چهارم قبل از میلاد خط اختراع شد و تاریخ های محلی پدید آمد، تصریح کرد: قرآن از دوره پیش از تاریخ، داده عرضه نموده و داده های تاریخی مربوط به دوره پیشا اسلامی به دو قسم تاریخ پیامبران و حوادث و قوم های پیشین دسته بندی می شود.

وی با بیان این که عمده داده های در اختیار بشر منحصر به قرآن کریم است و جز آن، علم به تاریخ پیش از اسلام نداریم، از پژوهشگران حوزوی خواست تا در منابع تاریخی موجود مربوط به دوره اسلامی و همچنین پیش از اسلام تدبر کنند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha