شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
محمد بلو

حوزه/ پژوهشگر قرآنی اهل نیجریه به تشریح مبانی هویت اسلامی از منظر قرآن کریم از ساحت های مختلف پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، عبدالقادر محمد بلو در نشست علمی «هویت اسلامی از منظر قرآن کریم» که از سلسله نشست های علمی تخصصی قرآن که در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در تهران برگزار شد و به صورت آنلاین از تلویزیون اینترنتی حوزه پخش شد، اظهار داشت: بحث هویت اسلامی را باید در سه بخش مورد توجه قرآن داد، در این زمینه نخست در خصوص قرآن کریم و سپس در خصوص اسلام و هویت اسلامی صحبت می‌کنیم.

وی افزود: ماه مبارک رمضان، ماه قرآن است، همانگونه که خداوند در آیه ۱۸۵ سوره بقره بیان می‌دارد که «شهر رمضان الذی انزل فیه القران هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان»، ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده، نخست برای هدایت مردم و هم اینکه خداوند فرقان است.

این روحانی نیجریه ای بیان کرد: در اینجا قرآن برای تمام انسان‌ها هادی است، در بعضی آیات دیگر قرآن، هدی و بشری برای مومنین و یا برای متقین یا برای همه است، بالاترین هدایت برای متقین است.

وی گفت: ماه مبارک رمضان، ماه قرآن است، چنانچه امام باقر(ع) در یکی از روایات خود می‌فرمایند که برای هرچیزی بهاری است و بهار قرآن، ماه مبارک رمضان است.

این پژوهشگر قرآنی اظهار کرد: امام علی(ع) در یکی از روایات گهر بار خود فرمودند که قرآن بیاموزید زیرا قرآن بهار دل‌ها است، از چنین روایاتی در می‌یابیم که قرآن یک هادی و مبین و فرقان است.

وی خاطرنشان کرد: باید به خصوص در این ماه مبارک، از تلاوت قرآن کریم استفاده کنیم، در خطبه شعبانیه، پیامبر اعظم(ص) می‌فرماید که هر کسی در این ماه مبارک یک آیه قرائت کند، اجر یک ختم قرآن در ماه‌های دیگر را از خداوند دریافت می‌کند.

وی یادآور شد: ماه مبارک رمضان یک فرصت بی‌نظیر و طلایی برای تلاوت و تدبر و فهم معارف قرآن کریم و بالاتر، عمل به قرآن است، ما مسلمان هستیم و باید قرآن را تلاوت کنیم و پس از آن در آیات الهی تدبر کنیم و در مرتبه عالی‌تر، باید به قرآن کریم عمل کنیم.

محمدبلو بیان کرد: از یکی از همسران پیامبر(ص)، سوال کردند که اخلاق نبی مکرم اسلام چیست؟ ایشان هم گفت اخلاق پیامبر اکرم(ص)، قرآن است، بنابراین باید سعی کنیم که در زندگی خود با قرآن کریم انس پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: بزرگترین نعمت الهی به یک جامعه، نعمت هدایت و بصیرت است، هر جامعه‌ای که هدایت یافته، نزد خداوند با ارزش است، اسلام تنها دینی است که نزد خداوند است، اسلام به معنی تسلیم در مقابل فرمایش خداوند متعال است، خداوند در آیه ۱۹ آل عمران اسلام را تنها آیین الهی یاد می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین تنها آیین و دینی که مورد پذیرش خداوند متعال است، دین مبین اسلام است و هر کسی که در روز قیامت به آیین دیگر غیر از اسلام برگشت کند، از زیان‌کاران محسوب می‌شود، خداوند در آیه ۸۵ آل عمران به این نکته اشاره می‌کند.

محمد بلو بیان کرد: دین مبین اسلام، دارای قانون است و به دنبال احیا و ترویج هویت اسلامی است، هویت به معنی چیزی است که باعث شکل و ساختار و قالب شناسایی یک فرد یا جامعه است، تعریف دیگر بیان می‌کند که هویت مجموعه‌ای از شاخص‌های مولفه‌های زیستی و فرهنگی و روانی است که موجب شناسایی فرد یا جامعه‌ای از غیر خود است.

وی خاطرنشان کرد: پس طبق همین تعریف هویت اسلامی نشان دهنده احساس تعلق به دین و جامعه دینی است، هویت دینی نشان دهنده احساس تعلق و تعهد به دین و جامعه دینی است.

این پژوهشگر قرآنی یادآور شد: هویت اسلامی فراتر از زمان و مکان بوده، همه افراد زیر پرچم تقوا زندگی می‌کنند و هیچ گروهی بر دیگری غیر از عنصر تقوا برتری ندارد.

عناصر تشکیل دهنده هویت اسلامی

وی گفت: اولین مساله، باور به دین اسلام است، کسی که می‌گوید مسلمان است، باید به اسلام معتقد باشد.

این پژوهشگر قرآنی یادآور شد: مساله دیگر، تقید به ظواهر اسلامی است، هر کسی که اسلام را پذیرفت باید ظواهر اسلامی را بپذیرد، از جمله نوع پوشش و غذا باید طبق اسلام باشد.

وی خاطرنشان کرد: مساله سوم، عمل به احکام اسلامی است، نماز و روزه و حج جزو احکام اسلامی است، کسی که اسلام را پذیرفت باید احکام اسلامی را نیز بپذیرد، نمی‌شود کسی بگوید مسلمان است ولی نماز نخواند و روزه نگیرد، عید فطر، عید قربان و عید غدیر و روز عرفه و مناسبت‌های مشترک دینی از مهمترین مسایلی است که باید آنها را بپذیریم.

وی اظهار کرد: مساله دیگر، تاریخ مشترک اسلامی که تا امروز امتداد یافته است، از عناصر مهم تشکیل دهنده هویت اسلامی است.

وی ابراز کرد: مساله دیگر آنکه کسی که اسلام را پذیرفته، باید حاکمیت خداوند متعال و پیامبر و ولایت امیرالمومنین(ع) را بپذیرد، نمی‌شود کسی بگوید مسلمان هستم ولی ولایت و حاکمیت خدا را قبول نداشته باشد و حکم دیگران را جای حکم خدا ترجیح بدهد.

محمد بلو گفت: هدف از ایجاد نظام اسلامی، رسیدن به تمدن نوین اسلام است، در کشور ایران با الهام خداوند متعال، امام راحل با خون پاک و مقدس شهدا، یک حکومت اسلامی برپا کرده‌اند که هدف آن ترویج و احیای هویت اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر اسلام را پذیرفتیم باید حاکمیت خداوند را نیز بپذیریم، نمی‌توانیم بگوییم که اسلام را پذیرفتیم ولی نماز نمی‌خواهیم و روزه نمی‌گیریم و به حج نمی‌رویم و تمام واجبات اسلامی را نیز انجام ندهیم.

این روحانی اهل نیجریه ابراز کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم که اسلام را پذیرفتیم، ولی محرمات اسلامی را مثل شراب خوری ترک نمی‌کنیم، کسی که اسلام را پذیرفت باید در انجام واجبات و ترک محرمات تلاش کند.

وی اظهار کرد: حجاب یکی از عناصر مهم هویت اسلامی برای زنان است و کسی نمی‌تواند بگوید که مسلمان است، ولی حجاب نداشته باشد، رعایت حجاب یک هویت اسلامی است که باید از آن حراست کنیم.

محمد بلو خاطرنشان کرد: عدم رعایت حجاب، پیروی از شیطان است، در حالی که خداوند در آیه ۲۰۸ سوره بقره می‌فرماید همگی باید در عرضه تسلیم برای خداوند باشیم و از گام‌های شیطان پیروی نکنیم زیرا شیطان یک دشمن آشکار است.

وی تصریح کرد: بی‌حجابی، پیروی از گام‌های شیطان است، حجاب یک قانون مهم برای تکریم و ارزش گذاری به زنان است، در آیه ۳۷سوره اعراف آمده که لباس به عنوان نعمت است، پس حجاب یک نعمت بزرگ الهی است و بی حجابی پیروی کردن از شیطان است.

محمد بلو یادآور شد: برنامه برهنگی که در کشورهای غربی ترویج می‌شود، هدفی جز پیروی از شیطان ندارند، هر مسلمانی که اسلام را پذیرفت باید قانون حجاب را رعایت کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از عناصر مهم، مساله توحید است، دین اسلام، دین توحید و یکتا پرستی است، این مساله از عناصر مشترک بین تمام مسلمانان است، همه مسلمانان معتقد هستند که خداوند یکی است و خدایی غیر از خدای متعال وجود ندارند، ما می‌توانیم از این فرصت برای وحدت بین مسلمانان جهان استفاده کنیم.

این پژوهشگر قرآنی بیان کرد: اعتقاد به نبوت از عناصر مهم هویت اسلامی است، تمام مسلمانان معتقد هستند پیامبر اسلام(ص) آخرین پیامبر است و این مساله نیز از فرصت‌های مهم برای وحدت بین مسلمانان است.

وی افزود: مساله سوم نیز ایمان به معاد از مهمترین مسایل مشترک بین مسلمانان است که همه مسلمانان معتقد به معاد و روز جزا هستند، مبلغان و شخصیت‌های فرهنگی باید از این سه عنصر مهم در توسعه فرهنگی در بین جوامع اسلامی استفاده کنند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha