شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
پارک علم

حوزه/ رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی بر لزوم تلاش و برنامه ریزی در راستای حرکت به سمت درآمدزایی در حوزه فرهنگ تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، دکتر محمدحسین ایمانی‌خوشخو در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت توجه به مقوله صنایع فرهنگی اظهار داشت: در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته، فرهنگ شأن به عنوان بخش مولد در اقتصاد است. به این معنا که از حوزه فرهنگ درآمدزایی می‌کنند. حال این پرسش پیش می‌آید مبنی بر اینکه چرا در کشورمان فرهنگ به عنوان یک بخش «کمک بگیر» است. این موضوع سابقه تاریخی دارد و حتی مربوط به چهل سال اخیر نیست و در پیش از انقلاب هم اینچنین بود. دولت پول می‌دهد تا فرهنگ تولید شود. یکی از غفلت‌هایی که طی این چهل سال داشتیم، همین موضوع است.

وی افزود: ما به لحاظ منابع فرهنگی در سطح دنیا وضعیت مناسبی داریم. روند تولیدات‌مان خوب است. سرمایه انسانی فرهنگی و هنری‌مان هم به تاریخ کشورمان مربوط می‌شود. بنابراین فرآیند تولید خوب و حتی منابع خوبی داریم اما محصول را در آن مشکل داریم. هر مقوله‌ای که دارای منبع و فرآیند باشد، محصول دارد و این محصول باید مشتری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: به گردش مالی صنعت سینما و صنعت نشر در دنیا نگاه کنید. شرکت‌های بزرگی همچون آمازون به عنوان بزرگترین شرکت با درآمدهای بالا فعالیت می‌کنند. حتی گردش مالی صنعت موسیقی در کشورها بالاست. چرا ما نتوانستیم در حوزه فرهنگ درآمدزایی کنیم؟ دو دلیل دارد. اول آنکه بین مسؤولان و برنامه ریزان این تصور جا افتاده که مجلس پول بدهد و سازمان‌ها و ارگان‌های فرهنگی تولید کنند. حتی این تصور در میان اذهان اصحاب فرهنگ و هنر هم وجود دارد. می‌گویند وظیفه ما فقط تولید است و ما کاری با فروش محصولات‌مان نداریم. اگر سری به برخی از کارگاه‌های هنرمندان حوزه نقاشی بروید، تابلوهای بسیاری را مشاهده می‌کنید که روی هم تلنبار شده است. درحالی که در کشورهای مختلف هنرمند همزمان با خلق اثر هنری، نگاهی به بازار دارد.

ایمانی‌خوشخو ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم فرمودند: باید به دنبال کارهایی برویم که در چهل سال اول مغفول مانده است. بر همین اساس ما در جهاد دانشگاهی بر اساس تجارب‌مان و پس از پیگیری‌های متعدد به این نتیجه رسیدیم که پارک‌ها محمل خوبی حوزه فرهنگ است. زیرا فلسفه پارک این است که ایده‌ها را تبدیل به محصول کند و برای محصول بازار تهیه کند. با سختی‌های بسیار بیش از پنج سال است که مجوز پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی را گرفته‌ایم و مشغول به فعالیت هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فناوری‌های نرم بیشتر بر می‌گردد به علوم انسانی. ما در این حوزه با مشکلاتی روبرو هستیم. به غیر از رشته حقوق و روانشناسی که ۸ درصد این حوزه را تشکیل می‌دهند، بازار کار برای الباقی رشته‌ها وجود ندارد. آیا کشورهای دیگر این‌طور است؟ خیر. در کشورهای مختلف برای همه رشته‌ها حتی تاریخ و جغرافیا بازار کار وجود دارد. امروز دیگر کمتر کسی حاضر است رشته تاریخ و جغرافیا در دانشگاه تحصیل کند، چون بازار کار برایش وجود ندارد. درحالی که می‌توان از فارغ‌التحصیلان رشته تاریخ برای روایتگری در میراث فرهنگی بهره‌مند شد.

وی بیان داشت: اصلی‌ترین هدف‌مان در بخش صنایع فرهنگی این است که ایده‌ها را به محصول تبدیل کنیم و این باور غلط را از بین ببریم که باید به فرهنگ پول تزریق شود و انتظار درآمد از آن نداشته باشیم. این باور غلط را باید تصحیح کرد. در این ۵ سال سرعت و گستره خوبی در حوزه‌های فرهنگی داشته‌ایم. از حوزه‌های مد و لباس و گیم شروع کردیم و امروز به سینما رسیده‌ایم. با همکاری مستقیم خانه سینما بحث استارت آپ نمایش نامه نویسی را آغاز کردیم. در این زمینه فراخوان دادیم و مورد استقبال قرار گرفت. در ابتدای سال جدید برنامه‌ها را اجرا می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha