یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آغازگر گرایش اجتماعی در شبه قاره هند چه کسی بود؟

حوزه/ در نشست فعالان قرآنی هندوستان در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به آغازگر تفسیر علمی و اجتماعی شبه قاره هند پرداختند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نشست قرآنی با موضوع «سیر تطور و آسیب‌شناسی تفسیر قرآن در هندوستان» با حضور سیدمجتبی اختر رضوی و علی آقا صفری در غرفه کارگروه توسعه پژوهش‌های قرآنی در عرصه بین‌الملل وابسته به مجتمع بین‌الملل حوزه در سی و یکمین نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام رضوی به معرفی مفسرین شبه قاره هندوستان و کتب تفسیری آنان پرداخت و سید احمدخان را، آغازگر تفسیر علمی درشبه قاره هند در دوره متأخر دانست و از موارد ذیل به عنوان زمینه‌های پیدایش تفسیر علمی توسط سید احمد خان نام برد: ۱. پیشرفت تمدن غرب در علوم و تکنولوژی های مدرن ۲. انحطاط فکری و فرهنگی و عقب ماندگی علمی جامعه مسلمان شبه قاره ۳. اشغال هندوستان توسط استعمارگران انگلیسی و آمیختگی فرهنگ هندی با فرهنگ انگلیسی ۴. سفر سید احمد خان به کشورهای اروپایی به ویژه انگلستان و مشاهده نزدیک پیشرفت صنعتی غرب ۵. هوش و ذکاوت سید احمد خان ۶. تبحر و مهارت وی در امر تألیف و نگارش و کثرت تألیفات وی در موضوعات مختلف.

وی به معرفی دپتی نذیر احمد دهلوی (م۱۳۳۱هـ.ق/۱۹۱۲م) پرداخت و او را آغازگر گرایش اجتماعی در تفاسیر شبه قاره هند دانست.

در انتهای نشست، این دانش‌آموخته رشته تفسیر و علوم قرآن به بیان امتیازات تفسیر علمی قرآن و برخی کاستی‌های این روش تفسیر پرداخت.

تأکید برخردگرایی، رونق یافتن دانش تفسیر، دفاع از قرآن از ویژگی‌های این تفسیر و استفاده از فرضیات علمی [اثبات نشده] در تفسیر قرآن، تبدیل قرآن به یک کتاب علمی، تحمیل نظریات بر قرآن، تحریفات و تأویلات ناروا نیز از کاستی‌های این نوع تفسیر قرآن دانسته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha