چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
قران

حوزه/ حضرت حق همیشه می خواهد انسان به میثاق خود پیوسته متذکر باشد و با یادآوری میثاق الهی بتواند مسیر زندگی خودش را هدایت کند و به خالق هستی بخش تمسک کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «آیات و نکات»، پرونده رمضانی رسانه رسمی حوزه برای ماه مبارک رمضان است که حجت‌الاسلام امین اسدپور از پژوهشگران قرآنی در سی شماره به بیان سی آیه از قرآن کریم پرداخته که به صورت روزانه تقدیم شما خوبان خواهد شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

آیات منتخب از جزء بیست‌ و سوم قرآن کریم، آیه ۶۰ سوره مبارکه یس است.

حضرت حق در این آیات می‌فرمایند: «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ ۖ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ وَأَنِ اعْبُدُونِی ۚ هَـٰذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ/ ای بنی آدم آیا عهد و پیمان با شما نبستم آیا شما را سفارش نکردم به این که پیروی و عبودیت از شیطان نداشته باشید چراکه دشمن آشکار شماست و از من پیروی کنید من مرا عبودیت بکنید که این راه و مسیر مستقیم پیش روی شماست».

سوره مبارک یس قلب قرآن است و شاید این آیه شریفه جزء غرر این سوره مبارکه باشد.

این آیه جزء آیاتی است که به نحوی امیدبخش و امیدزاست و «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ» به عهد و میثاق الهی اشاره می کند.

این عهد و میثاق الهی هم در ابتلاء شیطان در قضیه عدم سجده‌ به مخلوق و خلیفه الهی هنگام خلقت انسان و هم در ابتلا خود حضرت آدم و داستان هبوط به زمین این قضیه تکرار شد و عهد و پیمان به شکل تکوینی و نمادین همچنان در خلقت انسان تکرار می‌شود.

این دو جبهه ولایت شیطان و ولایت حضرت حق از بدو پیدایش انسان به وجود آمده و تا آخر داستان خلقت انسان هم این دو جبهه ولایت الله و ولایت شیطان و طاغوت همچنان به عنوان فلسفه تاریخ خلقت انسان وجود دارد.

در این آیه عهد و میثاق را آیه کریمه یادآور می شود که مگر من به شما سفارش نکرده بودم که شیطان را پیروی نکنید و او دشمن آشکار شماست و در مقابل پیروی و عبودیت شما خالصانه برای من باشد که این صراط مستقیم هدایت و تکامل شماست.

نکته ای که در این آیه می‌توان استفاده کرد این است که حضرت حق همیشه می خواهد انسان به میثاق و عهد تاریخی و عهد فلسفه وجودی خود پیوسته متذکر باشد و با تذکر و یادآوری پیمان و میثاق الهی بتواند مسیر زندگی خودش را هدایت کند و به خالق هستی بخش تمسک کند.

در ادامه همین آیات اشاره شده که «إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَن یَقُولَ لَهُ کُن فَیَکُونُ، فَسُبْحَانَ الَّذِی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ». خالق هستی ای که ملکوت اش در دست اوست و امر و فرمان او به نحوی است که با امر او همه چیز محقق خواهد شد. به تعبیری به امر و اراده «کُن فَیَکُونُ» حضرت حق متذکر باشید و این صراط مستقیم می تواند مسیر زندگی و رفتارهای روزمره شما را هدایت کند.

ان شاءالله که یکایک ما بتوانیم این مسیر عبودیت الهی و اجتناب از عبودیت شیطان و طاغوت را در لحظه لحظه زندگی روزمره خودمان متذکر باشیم و به آن عامل باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha