شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
معصومه نصیری

پژوهشگر سواد رسانه بر لزوم نقش آفرینی رسانه ها به منظور ایجاد تغییر در گفتمان جامعه در بحث جمعیت تأکید کرد.

دکتر معصومه نصیری در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به این که رسانه ها نسبت به مقولات بسیار مهم جامعه باید حساسیت مضاعفی داشته باشند، اظهار داشت: از جمله این مقوله ها بحث جمعیت است به خصوص این که در آینده نزدیک اگر تحولی در راستای افزایش جمعیت رخ ندهد ما با چالش بزرگی در این زمینه دست و پنجه نرم خواهیم کرد.

وی افزود: البته از سوی دیگر نیز باید توجه داشت که رسانه‌ها تک کارکردی و تک ساحتی نیستند و لذا باید در کنار وظایف ذاتی خود به عنوان بازوی مهم به تحقق سیاست‌های کلان کشور نیز کمک کنند.

نصیری ادامه داد: در کنار راهبردهای کلان در حوزه‌های مختلف، سیاست افزایش جمعیت در قالب فرهنگسازی و تغییر گفتمان جامعه، از کاهش جمعیت به افزایش جمعیت باید از سوی رسانه ها دنبال شود که البته برخی از اهالی رسانه انصافاً در این زمینه دغدغه مند و کنشگر هستند.

مدرس دانشگاه در ادامه با بیان این که عامل جمعیت به‌عنوان یکی از شاخص‌های موثر در قدرت و توسعه‌یافتگی کشورها می بایست همواره مورد توجه و تاکید قرار گیرد، افزود: متاسفانه امروز در کنار برخی بی‌برنامگی‌های اقتصادی، شاهد بازنمایی فرهنگی و رسانه‌ای متناقض و غیرهمسو با سیاست‌های افزایش جمعیت هستیم به نحوی که به جای تلاش برای افزایش جمعیت شاهد تلاش در مسیر معکوس هستیم که این واقعاً نگران کننده است.

وی بیان داشت: علاوه بر برخی سیاست ها در راستای تحدید موالید در کشور، برخی اقدامات فرهنگی ـ اجتماعی موجب تغییر اساسی بینش، نگرش و رفتار خانواده‌ها در زمینه فرزندآوری شده، ضمن آن که بازنمایی و کلیشه‌ رسانه‌ای زن و مادر در تولیدات رسانه‌ای طی این سال‌ها نیز به تحکیم این نگرش یاری رسانده است.

نصیری اضافه کرد: واقعیت آن است که امروز تنوع و تعدد رسانه‌ و محتوای آن سبب شده نگاه زنان به نقش مادری و همسری‌شان تغییراتی جدی داشته باشد. هویت مادری امروز با جابه‌جایی ارزش‌ها، خلق هویت‌ها و نقش‌های جدید و ...شرایطی را پدید آورده که برخی زنان، دیگر مادر بودن را هویت مطلوب خود ندانند و به سمت همان هویت‌های جدید برساخته رسانه‌ای گرایش پیدا کنند.

پژوهشگر رسانه خاطرنشان کرد: از سویی رسانه‌های نوین با ایجاد سبک‌های جدید زندگی و کلیشه‌های متفاوت از زیبایی و بدن و رواج الگوهای جدید زیبایی و جذابیت، باعث شده اند تا بیم از بین رفتن این زیبایی بر روی میل به باردار شدن زنان اثر بگذارد.

وی اظهار داشت: فرهنگ‌سازی به منظور دستیابی به جمعیت مطلوب و اصلاح بینش و نگرش مسئولان و مردم نسبت به پیامدهای منفی کاهش باروری، تدوین الگوی سبک زندگی و ترویج آن به خصوص ناظر به فعالیت‌های اجتماعی، آموزشی و اشتغال زنان متناسب با معیارهای اسلامی و هماهنگ با مصالح خانواده به‌منظور ایفای هرچه کامل‌تر نقش مادری و همسری؛ گفتمان‌سازی و ترویج فواید فرزندآوری و تبیین آثار منفی کاهش نرخ باروری از جمله مسایلی است که باید در برنامه ها و سیاست های رسانه ای به طور جدی دنبال شود.

نصیری یادآور شد: البته گفتمان سازی اساساً امری یکباره و دفعتی نیست بلکه می بایست به عنوان مقوله‌ای فرایندی به آن توجه شود و در این راستا مطالبه گری رسانه ای نیز مساله مهمی است که نباید از آن غفلت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha