چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
خمس سرمایه

حوزه/ متاسفانه در حوزه ترویج خمس و پاسخ به شبهات پیرامونی آن کم کار شده است، پیچیدگی های احکام خمس باعث شده تا آنگونه که باید در مسیر تبیین احکام خمس موفق عمل نکنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام سید عباس میرجعفری در نشستی که بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، خمس را از فرائض دینی دانست و ابراز داشت: بحث خمس یکی از مبتلا به ترین موضوعات دینی است که اهمیت فرهنگ سازی و تبیین این فریضه الهی را دو چندان نموده است.

این کارشناس احکام مسجد را از محوری ترین بسترهای تبیین فرضیه خمس دانست و با تاکید بر این که تطهیر مال مهمترین پایه ترویج آن در میان آحاد مختلف جامعه است، اظهار داشت: یکی از طرح هایی که در این مجموعه دنبال می شود، تبیین احکام و مسائل ضروری خمس با نقش آفرینی ائمه جماعت مساجد است.

حجت الاسلام میرجعفری به استقبال مردم برای آشنایی با فریضه خمس اشاره نمود و با بیان این که متاسفانه جامعه نتوانسته با ابتدایی ترین مسائل خمس ارتباط برقرار کند، اظهار داشت: بنیاد فرهنگی خمس با ورود به این میدان ضمن پاسخ به سوالات و شبهات و محاسبه خمس مراجعه کنندگان، دوره هایی را برای آموزش نحوه محاسبه خمس برگزار نموده است.

وی از استقبال وصف ناپذیر مردم به کارشناسان محاسبه خمس در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن اشاره نمود و گفت: متاسفانه فضا و غرفه مناسبی برای این امر تدارک دیده نشده است و به ناچار در حاشیه نمایشگاه پاسخگوی سوالات مردم هستیم، امیدواریم خداوند متعال بیش از پیش توفیق عمل به فرائض الهی را نصیب ما فرماید.

حجت الاسلام میر جعفری ضمن اشاره به ویژگی های خمس به روایتی از اهل بیت علیهم السلام اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه در حوزه ترویج خمس و پاسخ به شبهات پیرامونی آن کم کار شده است، پیچیدگی های احکام خمس باعث شده تا آنگونه که باید در مسیر تبیین احکام خمس موفق عمل نکنیم.

این کارشناس احکام بر لزوم تربیت متخصصان حوزه خمس تصریح کرد و با بیان این که دوره های آموزشی خمس را باید در هر سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته طراحی نماییم، اظهار داشت: تا کنون این مجموعه دو دوره آموزشی را در سطح مقدماتی برگزار و جزوات آموزشی ارزشمندی را در راستای بررسی تاریخ خمس، آیات خمس، روش محاسبه خمس و بررسی روایات تحلیل خمس تدوین نموده است.

وی در ادامه به گزارشی از روند تحلیل روایات خمس اشاره و پاسخ به شبهات را بسیار مهم و ضروری توصیف نمود و اذعان داشت: احصاء تمام شبهات خمس در فضای مجازی، سایت های اینترنتی و کتب داخلی و بین المللی از جمله اقداماتی است که در راستای پاسخ به آنها و اقناع مخاطبان انجام شده است.

وی در پایان به هزینه های ترویج خمس در بستر های مختلف جامعه پذیری اشاره نمود و ابراز داشت: باید روش جدید را در تبلیغ خمس طراحی و دوره های دانش افزایی و تخصصی ویژه ای را بازتعریف و عملیاتی نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha